Utrustning?
Hej! đ
Jag tÀnkte göra en "utrustningstrÄd"!
DÄ skriver ni vad ni har för utrustning pÄ dig och er sjÀlva vid dressyrtrÀning, hopptrÀningar, tÀvling och uteritter :)
Tror det hĂ€r kommer bli jĂ€tte roligt att lĂ€sa đ
Dressyr: HÀsten- trÀns, sadel, schabrak, stötdÀmpande padd, luva & halsförlÀngre⊠Jag- hjÀlm, ridbyxor, skor & chaps, ridstrumpor, handskar, dressyrspö, oftast vÀst ibland utan & jacka eller dylikt om det behövs. Hoppning: HÀsten- trÀns, sadel, schabrak, luva & stötdÀmpande padd. Jag-hjÀlm, vÀst, ridbyxor, skor & chaps, ridstrumpor, handskar, allroundspö & jacka eller dylikt om det behövs. Uteritt: HÀsten- trÀns, sadel, schabrak, stötdÀmpande padd, luva & halsförlÀngre⊠Eventuellt benreflexer, reflexbrösta & reflexlÀndtÀcke Jag-hjÀlm, vÀst, ridbyxor, skor & chaps, ridstrumpor, handskar, allroundspö & jacka eller dylikt om det behövs. Eventuellt reflexvÀst. Har Àven ibland ett vanligt lÀndtÀcke om det Àr snorkallt (pÄ hoppningen & dressyren dÄ). Har inte tÀvlat mer Àn klubbtÀvling men dÀr Àr det de vanliga grejerna som gÀller (förutom vitt schabrak istÀllet för blÄtt). Men har en kavaj och kommer förhoppningsvis anvÀnda den snart :D
Dressyr:
HÀsten- trÀns, sadel, schabrak med ''inbyggd'' padd eller vanligt schabrak och padd, dressyrskydd.
Jag- hjÀlm, ridbyxor, ridstövlar, handskar, dressyrspö
Hoppning:
HÀsten- trÀns, sadel, schabrak, schabrak med ''inbyggd'' padd eller vanligt schabrak och padd, benskydd, martingal.
Jag-hjÀlm, ridbyxor, skor & chaps eller ridstövlar, handskar, spö beroende pÄ hur hÀsten kÀnns (och om jag kommer ihÄg att ta med ut)
Uteritt:
HÀsten- trÀns, sadel, schabrak med ''inbyggd'' padd eller vanligt schabrak och padd, benskydd. Reflexer om det behövs
Jag-hjÀlm, ridbyxor, skor & chaps.
Det som överhuvudtaget Àr vÀrt att göras, Àr vÀrt att göras bra.
dressyrtrÀning nÀr trÀnare Àr pÄ besök sÄ rider vi i matchande lindor och shabrak likasÄ ryttaren matchar med hÀstens stÀll . Annars har vi trÀns utan Nosgrimma dÄ hÀsten endas har de pÄ tÀvling jag och tÀnkaren tycker de vissar mer om hÀstarna Àr missnöjd pÄ nÄgot vis . Dressyr sadel mattes padd fÄrskin extra tjock utpassad med sadel sadeln passar men padden Àr bara extra för tt mptberka tryck padden kompletterar inget sÄ att de blir bÀttre . Utan om man tar bort padden sÄ passar sadeln ryggen men blir lite för vid . Annars nÀr hÀsten/hÀstarna inte rids för trÀnare sÄ har vi ej Linder eller skyd för att inte göra hÀstens/ hÀstarnas ben kÀnsliga . hopptrÀningar senskydd fram hopp sadel padd samma sak som dressyren angÄende padd hopp trÀns utan Nosgrimma ,hÀst och ryttare matchar till varandras stÀll . Har hÀsten brun sadel Àr de bruna skydd har hÀsten svart dadel Àr de svarta skydd ingea fÀrgglada skydd . TÀvling , lackat trÀns dressyr eller hoppsadel lackade boots. I dressyr alltid vitt och i hoppning har vi varierade gladare fÀrg pÄ utrustning . Ryttare har dock alltid svart ,grÄ eller blÄ kavaj med vita ridbyxor . uteritter har hÀsten/hÀstarna alltid hopp sadel inga skydd. Valfrit shabrak oftast svart eller marinblÄtt

Alltid samma, hoppar dock inte, det fÄr hÀstarna göra sjÀlva vid löshoppning :P
Jag: HjÀlm, ridbyxor, ridskor (stövlar vid trÀning) och tröja. Ofta halsduk eller sjal dÄ jag fÄr ont i nacken om den blir kall.
HÀstarna: Lindor, schabrak, fÄrskinnspadd, dressyrsadel och trÀns. Svart sadel, svart trÀns, vitt eller creamfÀrgat schabrak, lindor i dova fÀrger, ex brun, beige, cream, mossgrönt, svart.
DressyrtrÀning: HÀst- Dressyrsadel, fÄrluddspadd & gelépadd, dressyrschabrak, aachentrÀns med tredelat bett & benlindor. Ryttare- Unvex ridhjÀlm, piké, ridstövlar, ridbyxor & handskar. DressyrtÀvling: HÀst- Dressyrsadel, nytvÀttad fÄrluddspadd & gelépadd, vitt dressyrschabrak, lackrtÀns (aachen) med tredelar bett, vita benlindor & vita boots med ludd. Ryttare- Unvex ridhjÀlm, tÀvlingströja & tÀvlingskavaj, helskodda tÀvlingsbyxor, nyputsade ridstövlar & vita ridhandskar. Uteritt: HÀst- Allroundsadel, endast fÄrskinnspadd, benskydd pÄ frambenen, martingal, allroundschabrak, aachentrÀns med tredelat bett. Ryttare- Unvex ridhjÀlm, lÄngÀrmad pikétröja, sÀkerhetsvÀst, ridbyxor, ridstövlar & handskar. Jag Àr 13 Är gammal, tÀvlar min storhÀst i dressyr pÄ La nivÄ.
SĂ„ roligt att lĂ€sa allas svar! đ