Är det förkylning?
Hej på er, min ettåriga minishetland är snorig och min egna teori lyder;
Det har under ca. 2-3 veckor varit 30 grader konstant varmt och för inte så många dagar sedan vände det om över endast en dag till att vända om och bli 30 grader igen. Under den enda dagen var det låg temperatur, blåst, piskande spöregn, åska och blixt. Jag tror att min häst drabbades ganska hårt på grund av vädret.
Innan "D-dagen" var hon inte snorig eller hostig. Efter har hon varit snorig ur ena näsborren (genomskinligt, rinnigt/något tjockt) samt hostat ca 2-4 gånger efter ansträngning. För övrigt ingen symtom alls som feber, svullnad, ingen aptit, etc.
Igår (eftermiddag/kvällstid) hostade hon inget trots en promenad som tvingade upp flåset lite gran, men hade rinnigt snor, genomskinligt, ur ena näsborren. Idag dock (morgon/förmiddag) hade hon tjockt gult snor som såg ut att vara ganska nyligen framfrustat eller hostat. Stannade och observerade henne till kl: 14 och inget tjockt snor igen, men rinnigt. Ingen hosta och ingen annan symtom.
Jag har inte varit hästägare på 2 år och känner mig som ni säkert märker väldigt orolig. Innan jag kallar ut/ringer veterinär vill jag försöka forska fram så mycket erfarenheter som möjligt samt läsa om så många tänkbara sjukdomar som möjligt. Har jag rätt i att det kan vara en förkylning? Hur fungerar det egentligen med snor och dess färg, vart i kroppen infektionen finns beroende på näsborre, krävs veterinärvård eller kan man bota det med naturliga medel/tillskott?
Tacksam för svar! 🙂
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️