Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1188 ggr
pippa__
0

Fång!

Måste bara fråga om fång är ärftligt?

pippa__
0

Någon?? Hoho!!

Snuttan2
0

Aldrig vad jag hört talas om, men sjukdomar är inte min starka sida…

gejsa
0

Inte vad jag vet. Fång kommer ju av dålig mage iofs. Sånt kan man ju ärva när man är människa. Men jag tror inte att det kan ärvas. Det är ju vad hästen har ätit och inte tålt då.

pippa__
0

ok… men inte säker? =)

Snuttan2
0

Fångkänslighet är ärftligt eftersom vissa raser har det mer än andra väll…? - Jag gissar å funderar nu, vet inte.

gejsa
0

Allar raser kan få fång. Ingen ras är säker.

Snuttan2
0

Fast vissa raser får det ju lättare än andra, så som ponnyer. Alltså är det egenskaper de bär på, som gör de fång-känsliga. Vilket är ärftligt..

AnnaLundin
0

Såvitt jag vet så finns det ingen forskning som visar att fång är ärftligt. Men det finns med på "defektlistan" som kassationsorsak för ponnyhingstar så man har väl ändå ansett att det finns någon form av ärftlighet av det.

Det är dock inte själva sjukdomen som är ärftlig utan då möjligen benägenheten att FÅ sjukdomen, som utlöses av att det blir en störning i tarmfloran. Vissa hästar har ju känsligare mage än andra…

OM jag tittar på de fånghästar JAG haft genom åren så kan jag säja följande:

• Halvblodssto, ingen förälder och inga syskon har haft fång
  • Shetlandssto, hur det är med föräldrarna vet jag inte, men ingen av hennes 6 avkommor (äldsta 9 år) har haft fång - den äldstas två stallkompisar hade det för några år sen medan hon klarade sig…
  • Shetlandssto, ingen förälder och inget syskon har haft fång, enda avkomman bara 1 år

Hos mig kan jag alltså inte se någon ärftlighet, men det är ju ett alldeles för litet underlag för att visa något egentligen.

gejsa
0

Tjocka ponnyer har lättare att få det, ja. Men även halvblod kan trilla dit ibland osv.

pippa__
0

Ok men då har ni stillat min nyfikenhet =) Tackar!!! :D

AnnaLundin
0

Jag har sett fång hos allt från shettisar, russ och welshar till araber, varmblodiga travare, halvblod och engelska fullblod. Och allt möjligt däremellan som sagt…

Lyrik
0

Mitt engelska fbl fick ju fång.

Ett hbl-åring på Surmulen (nu 3 år) fick fång.

Känner en liten stor häst (hbl+connemara) som har haft fång i vintras och våras.

AusaBausa
0

Har haft en shettis m fång som jag avlivade i våras o jag tror inte jag hade avlat på henne om hon hade blivit bättre pga av själva risken att hennes avkommor skulle få det…en alldeles för grym sjukdom för att föra den vidare…

Viickan_
0

Min ponny har haft fång, och hennes mamma hade de oxå . Jag tror att de är en aning ärfligt .

AnnaLundin
0

#14 - eller också kanske de bodde på samma ställe och fick fång av samma orsak??

Viickan_
0

Neeh, hennes mamma stod hos några andra

gejsa
0

Fast fång kommer väl även av känslig mage. Och det kan väl i sin tur vara ärftligt? Eller vad har dom vise kommit fram till. har inte haft någon fånghäst så jag vet ärligt talat inte.

AnnaLundin
0

#17 De vise har inte kommit så långt i forskningen än, vad jag vet.

gejsa
0

#17# Hihi ok, då är det bara ren spekulation från vår sida då. Men det borde väl vara så om man tänker efter?

gejsa
0

#17# Hihi ok, då är det bara ren spekulation från vår sida då. Men det borde väl vara så om man tänker efter?