OT Emot swebus totaltförbjud
Hej!
Det har nu blivit kännt att Swebus-Express har totalförbud emot djur. Inga djur får åka ombord på deras bussar.
Jag vet att ingen här inne skulle åka med sin häst på bussen men kanske något annat djur.
Hur som helst, så tyckte jag att det är fel så jag har gjort en namninsamling. Om du heller inte tycker om det så får du gå in och skriva på.

är det någon skillnad på Swebus och Swebus express?

ja swebus har olika kollektiv trafik i olika komuner. Swebus-express har busstrafik i hela sverige.
Um… finns det nånstans där man kan verifiera uppgifterna? Jag har letat runt på nätet, men swebus-express hemsida är nere och det står inget i de större tidningarna…
Om det är sant kommer jag självklart skriva på.
Jag tycker att det borde finnas BÅDA varianterna, dvs både "djurresor" och "djurrena"… Jag tänker på alla allergiker… kan inte vara lätt… Det finns ju vissa vagnar/kupéer på tågen där man får ha djur, varför inte ha det så med Swebus med?
#3 Ok, nu har jag kommit in på deras hemsida och det stämmer ju (http://swebusexpress.se/DefaultBannerUrlSE.aspx) Mig gör det iofs inget, men jag tycker väldigt synd om en av mina klasskamrater som har hundoch som har sit hemhemma i Ulricehamn, eftersom det inte går några tåg dit…
Jag tycker att #4s förslag skulle vara en bra lösning på det hela….

Jag tycker ärligt talat att protesten känns rätt disrespectful emot de som är alergiska. Ni utgår nu ifrån att de fejkar bla, hur vet ni det?
Och om Swedbus Express är den som åker lång-sträckor så blir det ju VÄRRE än på korta sträckor eftersom de sitter längre stunder instängda med djur.
Att ha djur är ju inte ett måste, krav eller något, förrutom för möjligtvis blinda och andra arbetande hundar. Era sällskapsdjur är ju en LYX som ni själva bestämer över. Det är inte emot ER som Swebus Express diskrimenerar som vissa värkar ta det som, utan det är erat VAL. Ni har VALT att ha djur, en allergiker har inte valt det extra besväret, ni har valt det extra besväret att ha djur.
Det är ju trots allt som så att djur som missköter sig är väll ändå inte så ovanligt.. Och djur skrämmer andra. De tar upp extra plats och det är bara besvärligt för bussförarna, en sak mer att ha koll på och behöva ordna upp när de tex inte sitter rätt.
Att däremot ha särskilda bussar som djur får åka med i och andra inte tycker jag var ett bra förslag! Kanske man ska trycka för att få fram något sådant?

ja det är det jag håller på att få fram genom min namninsamling. Att ha varannan buss så dom tar bort totalförbudet.

Fast jag tycker inte du har framfört det på ett bra sätt….
Jag förstår naminsamlingen som om den bara är emot förbjudet sådär och sedan motiverar ni det mest med att allergiker inte är så allergiska… Det blir liksomm helt fel.
Och den listan vill jag inte skriva på.
Skulle du göra en som var för att hitta en kompromiss med SE istället så som att föreslå att en viss del bussar var utmärkta att du får ha med djur så skulle jag däremot skriva på den. För den vore för en annan sak, en motiverad sak som faktiskt har chans att komma fram och tas på allvar/tänkas egenom utav SE…
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att kontakta swebus direkt (de har ett litet frågeformulär här) Vet faktiskt inte vilket som skulle ha mest genomslagskraft: en lista eller om många personer skriver till dem.
Det hjälper iaf inte att skälla för det är faktiskt berömvärt att de tänker på allergiker (men andra saker borde kunna förbjudas också, som nämndes i ett tidigare inlägg…)

#8 Nu kan jag inte ändra på listan. Har sett att jag har skrivit lite fel stavningar och liknade men det går inte att ändra. Så om du inte vill skriva på så visst. Ingen tvingar dig på något sätt.
#9 Det är redan många som har redan klagat på dom. De har ställt frågor och klagat men de enda dom har fått svar är att SW kan inte ta bort förbudet helt. Så då försöker jag med en namninsamling till att få varannan buss i alla fall. Det skadar inte att försöka.

Nu försvann det igen, gaaaaaaaaaah.
Du kan däremot skapa en ny lista Smex ävne om den här inte går att ändra på, eller hur?
För vad är viktigast, att få fram ditt budskap och få SE att överväga att göra någon förändring eller bara få fram ditt missnöje (vilket som på det här sätet mest låter som ett litet argt barn…)?

eftersom jag har fått in snart 200 namn så känns det som jag inte rikgit vill skriva en ny och fråga om alla kan skriva på listan igen. Nej då får det låta som ett litet argt barn.

Din prioritering på hur gärna du vill ha egenom någon förändring vet du ;)

Jag anser att alla med parfym skulle vara tvugna att duscha av sig innan de kliver på bussen så att alla vi asmatiker som är överkänsliga mot parfym kan få åka buss också.
Undrar hur Swebus ställer sig till den diskrimineringen. Vore kanske något att be dem om.
Att inte kunna röra sig fritt bland alla jordens dofter folk dränker sig själva i och sin omgivning den är tusen gånger värre än djurallergin för de flesta. För djurallergin kan man ta tabletter mot, men inte mot lukten av parfym. Där hjälper inga piller i världen.
Och ja, jag är både djurallergiker och asmatiker och därmed överkänslig mot många parfymer och alla i för stora mängder.
Och ja, jag är djurägare i oxå. Så nu är det bara att halshugga på om man vill det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#14 Det finns dock en stor skillnad mellan parfymer och djurfetter och det är att djurfetterna fastnar i klädsel och dylikt på bussen och gör det omöjligt för en allergikera att åka på ett par dygn.
Sedan är bussar, tåg etc. avsedda för människor. Att säga att man kan ta medicin mot sin allergi stämmer. Men om man har en ordentlig allergi så innebär dessa ofta att man blir omtöcknad och trött. Ska man alltid äta dessa tabletter så fort man ska ut och resa?
---
En sak jag undrar.. hur gör dom blinda med förarhund? Skal dom nu inte få åka kollektivtrafik för att dom har en HUND som hjälper dom se så dom klarar sig?
*morr*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Man kan då hävda att för många (fler än som är blinda) lider av hundallergi. En del av dessa i sådan omfattning att det är direkt livshotande. Personligen så klarar jag ca 20 minuter tillsammans med en hund omedicinerad innan det blir svart.
---

ojojoj vilket rabalder det blir om inte blinda får lov att ta sig fram med kollektivtrafiken…

#18 ja det känns ju som att det behöver kollektivtrafiken mer än allergikerna..

Det går ungefär 47 pälsdjursallegiker per blind, allergiker får i allmänhet inte färdtjänst, hittils så har ingen avlidit pga denne är blind, de flesta allegiker idag är barn.
Så skulle man vara pragmatisk så skulle väl valet vara ganska så enkelt. Men med tanke på hur få det är som är blinda så är väl det ok med att blinda åker med sina ledhundar.
---

#20 ja, det låter faktiskt som en smart lösning.. att blinda får åka med sina ledhundar.. annars gäller totalförbud..

#15: Jag är också allergiker. Och ja ibland får man kanske leva med det. Jag säger inte att de inte ska förbjuda djur, men anser att de kan ha ett varannan buss mönster kanske, där det finns bussar som är allergi fria.
Det där med parfymen är inte hleller rätt, den biter sig fast den med. Som överkänslig emot doft hjälper det oftast inte med medicin heller utan man hamnar på sjukhus. Om man inte tar sig till sjukhus dör man en kvalfylld död där man sakta sakta får mindre och mindre med luft.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

En parfym är baserad på alkohol, denna faller sönder efter högst ett par timmar. De luktämnen som finns kvar stannar på personen som haft direktkontakt med parfymen. De allergener som finns hos hundar och andra pälsdjur är betydligt mycket mer långlivade än så.
Men i grund och botten så handlar det om respekt, lika naturligt som att man inte röker på bussen lika naturligt ska det vara att inte ta på sig för mycket parfym eller ta med sig sina djur. Eftersom det inte bara är parfym som dödar…
---

Kan inte förstå varför alla andra djursajterna har tagit detta besked som en hemsk sak. Men här inne så är man hemsk bara för att man vill fortsätta att få åka buss med sina djur.
Men som jag skrev förut. Detta är inget tvång att skriva på. Ni får göra vad ni vill. Kanske motdemostrera?

#24 Vad tycker du om rökning på bussen, det finns nog en del som skulle vilja fortsätta åka buss med en cigg i munnen.
---

#25 det är jätte bra av dig att skriva på dom här trådarna som handlar om detta. Då puttar du upp dom så fler kan fortsätta att skriva på. Så fortsätt att klaga =)

Det var inte ett direkt svar på frågan.. vad tycker du om rökning på bussar?
---
Jag tycker det handlar om RESPEKT!! Oavsett om man är blind med ledarhund, vanlig hundägare, asmatiker osv… Hur ställer sig tex färdtjänst till att köra ledarhundar i sina taxibilar???

Jag vet inte varför de på de andra siterna bara tar emot det - kanske det bara finns fler här som är smartare och ifrågasätter och tänker sälvständigt
Men vi har ju sett det förrut, att på ridsports-delen så säger vi ifrån mer än på andra siter i frågor som tas upp på flera ställen. Vilket iallafall jag tycker är något bra.

Jag tycker inte att det är hemskt.
För att det faktiskt är en riktig fråga som bussföretaget ställts för och jag förstår varför de valt som de valt. Och jag upprepar; att ha djur är ett VAL, ni kan omöjligen känna er diskriminerade för att ni i era i-landsval måste ta ansvar och inte kan vistast med djuren överallt ni vill! Jag känner mig ärligt talat mer förbannad över inställnigen ifrån vissa här än ifrån swebus!
Pratat med Göteborgs färdtjänst…
- Ledarhundar får åka med. Man kan önska kombibil om det passar hunden bäst.
- Däremot finns inte "rena" bilar för tex allergiker!!!! Men om man är allergisk mot parfym eller pälsdjur så säger man det och då kan de ordna att det inte blir samåkning, men kan inte garantera att bilen är ren!!!

Färdtjänst och taxi har särskilda bilar som det tillåts djur/hundar i fö.
Och ser man på hur framförallt det ser ut med människor som åker med hund med SL (stockholms länstrafik) så är det som så att många INTE kan beteé sig. De tar upp extra plats, de är stökiga, de skitar ner, de bråkar och är det mer än 1 så vill de mkt sällan sitta baktill i bussen bägge två.
Själv skulle jag INTE vilja åka långfärdsbuss med min hund, men kunna göra det med lokaltrafiken (har även gjort så flera gånger). Om det ska vara en "ren" buss får jag väl ta nästa buss… :-)

det är jätte bra att ni pratar om det hela. Men kan inte förstå varför du (snuttan_2) skall bli sur på vad andra tycker.
Om andra vill stöjda mig så tvingar dom inte att du också skall skriva på. Jag blir inte sur på dig. Alla får tycka olika och smaken är som baken.
Som jag har skrivit förut, jag försöker med denna namninsamling övertala swebus att ta bort totalförbudet och få in varannan buss istället. Sen finns det ingen buss/taxi som inte har päls kvar i säten.
Det är samma sak med lägenheter också. Har hört att det sitter kvar i väggarna minst ett år. Så dom som är väldigt över känsliga tar antagligen medicin hela tiden. Det är vädligt tråkig. Men om man är sjuk så är man.

#33 Du verkar inte veta speciellt mycket om allergi. Allergi medicin är inget man vill/bör äta hela tiden.
Det är ju så att ju mer man utsätts för sådant som är allergiframkallande desto starkare blir reaktionen.
Men är det inte bra att försöka minimera riskerna för allergi? Att istället för att proklamera att man måste få åka med sina djur istället se till att personer med mycket parfym inte bör få åka med?
---

Jag skrev inte sur ;) Jag blir mer arg på inställningen hos människor här än på bussföretaget då bussföretaget då bussföretaget faktiskt har anledning att göra vad det gör, det gör det med tanke på människor och gör det på ett vettigt sätt av vad jag hört. Mednas de här mest ser ut att tänka på sig själva och ser ut som bortskämda i-landsbarn. För jag upprepar, att ha djur är ett VAL som man gör medvetet, är man sedan dum nog på att bli förolämpad över att andra inte håller med en om ens val man gjort och inte tillåter de att ta plats överallt så har jag inte ord för instängd liten värld man måste ha. :( Och ärligt talat så tycker jag nästan synd om de personerna.
Jag är inte sur på dig Smex (personlogen). Se skillnad på person och sak… Det är inte person man blir arg på när man disskuterar, utan dens argument och åsikt.
Lägenheter så är det ju detsamma, som ägare till dem kan man bestäma om man vill tillåta att människorna som hyr den får ha djur där inne eller inte. Jag vet en del lägenheter där det inte är tillåtet att ha djur, skulle jag vara kraftigt allegrisk skulle jag söka efter en sådan förstås-

putt
#31 Färdtjänst och taxi har särskilda bilar som det tillåts djur/hundar i fö.
Inte enligt Färdtjänst i Göteborg då jag ringde och frågade…

OK. Färdtjänst i sockholm har iallfall haft det tidigare.
Jag är häst och kattägare och har inga som helst problem med förbudet då jag anser att allergiker måste kunna åka fritt utan rädsla för en allergisk reaktion..
Det finns de som inte har råd att ha bil och däför är beroende av kollektivtrafiken..
Måste man åka med hunden eller katten och inte har bil får man väl ta en taxi? Som Snuttan2 skriver så är det för de flesta ett husdjur och inte en tjänstehund..
Som ni skriver så finns det även färdtjänst för de med tjänstedjur..
Det finns även allergiska barn som inte har en möjlighet att påverka sina föräldrars ekonomi.. ska de behöva lida för att somliga ska åka med sina husdjur?
Sen hade det inte gjort mig ngt om de kunde ge sjutton att spruta på sig mängder av parfym.. inte för att jag är allergisk utan för att det luktar så fördömt illa!!

jag håller med er om att alla skall få åka och att det är bra att allergiker skall kunna åka utan att riskera att bli dödsjuka.
Men jag tillhör en av dom som behöver åka kollektiv trafik. Jag har inte råd att skaffa mig körkort eller skaffa mig en bil. Jag vill ibland hem till min familj på Gotland (bor i linköping). Kan inte lämna min illrar hemma en vecka direkt.
Det är inte bara jag som behöver bussen. Det finns många ungdomar som har precis börjat gymnasiet någon annanstans i sverige än där dom bor. Det var en tjej här inne någonstanas som har precis börjat på en gymnasie och swebuss hade en direkt buss ifrån hennes skola direkt hem till henne. Hon hade ett mindre djur (kanin eller marsvin eller råttor, kommer ej ihåg vad). Nu när swebuss har gjort förbudet så måste hon nu åka fyra eller tre olika tåg för att komma hem.
Tycker ni att det är rätt för en 16årig flicka att åka så många olika tåg än ta en direkt buss som förkortar hennes resa på alla sätt och vis?
Jag tycker att ett barn skall inte åka tåg så mycket bara för att få komma hem till sin familj.
Det är därför jag vill försöka övertala Swebus-express att ta varannan buss istället för att göra ett totalförbud.

Men Smex, det är knappast bussföretagets problem eller skyldighet att ta emot dig med dina djur. Du har valt att ha de djuren. Behöver du värkligen åka med dem så pass mkt får du anpassa dig efter det. Antinge göra dig av med djuren eller se till på något annat vis att de klarar sig medans du åker med dem. Du har ALLTID alternativet att inte åka med just den firman. Det är ditt VAL med vad du har för saker som gör att du inte kan färdas som alla andra, ditt val att du åker med dem osv.
Ja, jag tycker absolut att det är rätt att den tjejen du talar om åker tåg istället! Det ÄR INTE bussföretagets skyldighet att ta emot alla passagerar med egna krav!
Som sagt ovan, du övertalar knappast buyssföretaget på det här visset…
Är nyfiken på; hur åker du med dina illrar? Har du dem i knäet hela tiden i burar eller med resten utav packningen någonstans? Hur mkt plats tar de upp med sina burar? För det är ju störsamt för den som sitter i sätet brevid dig med en stor bur, ett djur i famnen osv, även om de inte är allergiska.

jag har en stor bur till dom och de få gånger då jag har åkt ensammen så har jag aldrig varit med om något. De som har satt sig bredvid har tittat och frågat och tyckt det har varit väldigt intressanta djur.
Så jag har aldrig varit med om något negativ. Så varför inte varannan buss?

putt
förstår din tanke men det är nog praktiskt mkt svårt att genomföra utan vidirgt mkt gnissel..

Att de tyckt att de varit intressankta djur och varit hövliga betyder ju inte att de inte finner det störande. Iofs kan jag bara prata för hur jag själv känner det och lite folk jag vet, men jag finner det inte trevligt med folk med stora väskor eller annat som sitter brevid och tar upp mkt plats.
Jag har tyckt att varanan buss varit mkt bra idé, vet inte varför du stället frågan? Har skrivit ovan, formulerar du om det och kommer med något som inte låter som ett ilsket barns protest så skriver jag gärna på.

som jag har skrivit tidigare. Kan inte ändra på vad jag har skrivit. Vill gärna ändra lite på meningar och liknae men det som står där står där. Går inte att redigera om det hela.

undrar om det är någon idé att putta upp denna.
#47 visst är det någon mening, men man kan ju få ha olika åsikter… :-)
så… nu har jag också "puttat" upp den… :-)