Problem med fältsits
Jag har lite problem med fältsitsen. När jag ställer mig upp i stigbyglarna tippar jag alltid bakåt. Borde jag luta mig mer framåt kanske? Eller har jag lite kass balans? Kom gärna med tips!
Jag kanske har hittat medryttarhäst, och då ska jag träna på fältsitsen. Fram tills dess vill jag ha tips! :-)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Känn att du har balansen i stigbyglarna och kolla framåt. har man för stor sadel/långa läder kan man lätt tippa bakåt. håll i manen .. :)

om man inte trampar ner hälen ordentligt är det lätt att man tippar bakåt

Är svårt att säga vad du gör fel ;)
Men tippar man bakåt brukar det oftast vara för att man är baktung, alltså har överlivet för långt bak och eller vikten i sig felplacerad.
Lek med din positon, prova att korta och länga stiglädrerna för att se vart du får bäst balans och vikning i knäna och lek med hur du vinklar dig i höften och bäcknet och balansen med överlivet så hittar man sedan "mellanläget" där man är i när hästen rör sig och är som mest följsam.
Det ÄR jobbigt och tar muskler att sitta rätt (eller stå rätt) och det är ju en uppträningssak.
Jag rekommenderar en tränare som ger dig lite sitslektioner (väldigt underskattat) på longen så du får koncentrera dig på att öva dig på att bara hitta rätt sits, balansera dig och följa med hästen. Får man in de grunderna så ger det miljoner!
Och inte massa tyngd i stigbyglarna som alla säger, i en bra lätt sits för att påverka har man tyngd i låren till stor del även :P
Jag skulle vilja komplettera ovanstående svar med att det faktiskt kan vara en felaktigt tillpassad sadel som gör att det inge funkar att stå i lätt sits/fältsits.
För att stå i fältsits måste man hålla foten mer rakt under sig, så att man får vikten över fötterna. Om sadeln ligger för långt fram så blir ryttaren baktung, fötterna åker fram och det är nära nog omöjligt att stå upp…
Att sadeln åker fram beror nästan alltid på en för smal bomvidd.
anna - menar du att min sadel är för liten? ;).. tur att jag ahr en ny nu då, som jag hämtade idag :D *glad*

Gör knäböj övningar (utan häst) för att få stadigare självkontroll.
Säkert är det så att du är för svag i dina knän att din överlinje inte orkar med.
-Lycka till!
#6 Jag menade inte specifikt ditt svar - hade inte ens tittat på ditt foto… ;)
Jag syftade på ALLA ovanstående inlägg… :D
Och vad gäller sadelstorleken så är tumstorleken efter ryttaren och bomvidden efter hästen…
Tack för alla tipsen! :) Jag ska prova mig fram, och förhoppningsvis klara det.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#7 Har du tips hur jag ska göra någon övning?
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#10 träna dig på att stå på golvet som om du skulle stå i lätt sits. Böj benen lite mer än vad som känns bekvämt. Och försök hitta din egen balans i denna ställning.
(fast jag är fortfarande lite inne på sadelspåret - är det lika svårt på alla hästar eller mer på vissa?)
#11 Tack. Tänkte att det var något i den stilen, så testade det innan. Här är det mycket att träna upp. ._.'
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se