Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 727 ggr
Fiona
0

ang transportskydd

okej om jag har förstått det hela rätt så har man såna där benskydd (transportskydd) för att skydda haserna i transporten?! Jag vann 4 st fleccelindor och då tänkte jag om man har paddar under och lindar dessa lindor över funkar det som transportskydd? Jag ska ha det till min shettis men hur lindar man över haserna? Eller om man inte ska linda över hasorna vad hjälper det ? Kan göra paddar själv, isf av vilket material och vilka mått? annars köper jag i ullared men ska det vara nån spec. storlek? otroligt tacksam för snabba svar :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

wewwa
0

Jag vet inte om det är bra med lindor eller inte, det får någon annan svara på.
Vi använder transportskydd till vår ponny i stl. s / ponny…

fridak
0

anvönder man fleecelindor som transportskydd så lindar man inte över hasen. det finns olika typer av transportskydd, den ena typen, höga, går över has och framknä och den andre, låga, slutar under framknä och bakhas. men lindar du så se till att hästen inte kan trampa av sig lindorna och så ska man linda ner över kotan mot ballarna för det är troligast att de trampar sig där.

wewwa
0

Isf kan jag tillägga att vi använder de höga transportskydden… : )

Due-Boje
0

När jag åker på de längre resorna (som tar flera dagar) brukar jag linda. Jag har då stora tjocka, stoppade paddar under, och boots på alla fyra. Dessa sträcker sig över framknät och nästan haserna, men så långt lindar jag ju inte.. Detta för att hon får skavsår om hon står med skydd för länge. Annars använder jag "vanliga" transportskydd som skyddar även hasen. Paddarna kan vara ganska svåra att linda med när de är nya, så var noggrann så det inte blir veck! =) Jag tror märket på mina paddar är Euqiline.. Och de är väldigt bra!

Mangis
0

Om du vill göra paddar själv så var noggrann med att tyget inte veckar sig. Mät hästens ben så långt upp som du vill ha skydd. Jag skulle mätt från golvet upp över carpus fram, från golvet till hasspets bak. Du behöver rejält med vadd i. Fleece är mjukt på insidan, men veckar sig lätt när man syr. Bommull är säkert mer lättskött. Oftast är de stora paddarna kanalsydda, quiltar du så blir vadden mer tilltryckt. Men det går kanske det med. Lycka till!

thilda-
0

Jag har lindor + paddar på min ponny.. Lindar alla 4 från hov och ända upp till knäna typ :)

Lyrik
0

Höga transportskydd + boots runt om till Lyrik. Och täcke efter väder och temperatur.