Fräscha gamlingar!
Då det i en annan tråd här på sidan låter som att de flesta gamla hästar är svankiga och fula, så tycker jag att det vore kul att få se lite bilder på era fräscha gamlingar! Få upp lite hopp om framtiden ;) Har ni/haft några riktigt fräscha gamlingar?! :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag kan börja med Spirit, 19 år. Hoppar och tävlar fortfarande dör fullt. Jag har ägt honom i 10 år och han har aldrig varit sjuk eller skadad. Måste kallas fräsch!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Min fina Candy Shot,19 år
Älskar att hoppa, och ibland kan det gå aningen fort. Även vid uteritter.
Men dressyren funkar bäst :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
följer :)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Jag är medryttare på ett 23 årigt fullblod! Han är en gammal fälttävlans häst och har tävlat och tränat i princip hela sitt liv. Nu tävlar han inte längre, men är fortfarande otroligt pigg och glad för sin ålder. Han rids bara ut på långa uteritter i skogen, vilket han älskar! Att i full galopp rusa över en åker, det är det bästa han vet.
Man skulle aldrig kunna tro att man är 23 år när man ser eller rider honom, han beter sig som om han är max 15 år! 😂
Är medryttare på en ridtravare på 20 år, när han väl fått upp ångan så kan man inte tro att han är så gammal 😂En riktig hejjare på dressyr med fint steg och hoppa gjorde han också riktigt bra innan han fick en senskada. så nu ligger hoppningen på hyllan och mycket skogsridning istället :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Min nya tävlingshäst är 18. c:
Hoppar 120 och super pigg.
Mer än så känner jag honom inte än då han inte kommit hem :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Min förra häst som 21åring. Var jättefräch in i det sista. FIck ta bort henne ca 6 månader efter bilden är tagen då gamla skador kom ikapp henne.

Jag sålde min NF/hlb-korsning när hon var 19. Då hade vi precis debuterat i LA i både hoppning o dressyr:) Har tyvärr inga bilder på datorn.
Hade som nämnts innan även en 27-åring som tävlade mot mig när jag red div II ponnyhoppning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
19 år, plutten!
Spola fram till 1:14 så får ni se det bästa!
Har en som blir 30 i morgon, får väl ta ett foto på henne. Fin och pigg och glad ;)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Är medryttare på ett halvblod på 21 år, han är i toppkondition och har inte ett enda grått hårstrå! Han hoppar hur fint som helst och har aldrig varit skadad heller.
Trevligt att se äldre hästar som ser så fina ut 😃
15 det var en liten goding under vinterpälsen 😍

Min 18-åring som jag egentligen inte räknar som gammal ännu
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vi köpte Baccus när han var 18. Han var då en omusklad hopphäst. Förutom att han var snabb och lika uthållig som dom andra hästarna i stallet tillsammans tävlade jag honom i både hoppning och dressyr upp till LA. Ponny som han var växte jag ur honom och min lillasyster tog över. Hon satsade på dressyren och hade börjat träna på att trampa och andra rörelser som hör svår klass till när han 25 år ung och i bättre form än någonsin fick benet avsparkat i hagen. Det är just när man börjar tro att de är odödliga det händer.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
fick hem min storasysters gamla tävlings häst, 23 år Connemara.
han hade stått i ca 1-2 år på grund av skada. han var så pigg att jag flög av ganska rejält några gånger för att han var så glad att få komma ut och rida!❤️😉

Min 18 åring är piggast i stallet! Min sambo åkte av henne idag när han skulle hoppa och hon drog. ;-)
en häst jag red förut är 30 år nu men han tävlade tills han var 29 år han hoppade msv men kommer dock avlivas innan sommaren
Wille, Puffe, Doris
Tog fel på åldern på Gotlandsrusset. Han var född 1979!
Han togs bort 17 Maj pga kolik även mager som sjutton.
Min medryttarhäst, 22-åring, ex-travare, som nu under sommaren börjat få antydan till lite gubbmage. Gamm-Trams <3
(Det här var då medan vi fortfarande envisades med att rida på bett. Nu är han ännu lite finare, när han har börjat våga lita och vila lite grand på handen och därför kan svara ännu lite ärligare på andra hjälper, och därav vågar bära sig bättre :))
Vi hade en Shettis där var jag rider. Avled för några månader sen.
Ägaren köpte henne från en som vanvårdade henne. :( men vi tror hon var född 1990 (24 år blev hon) och hon gick runt på gården som en hund så länge det var någon där hemma.
Ska prata om en kompis häst, 21 år och hoppar fortfarande 1,20 på pay and jumps :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Hade ju min fina travare som dog vid 21 års ålder. Pigg och glad in i det sitsta! Avlivades pga för lote pengar och ingen som ville ha henne Sista gpngen jag red henne så vägrade hon stanna förens jag ramlade av, då tvärstanade hin oxh kollade ovetande på mig…haha, busif var hon! (saknar lilla trollet!)
Vi har ett gammalt par i stallet (: först: kallas Mulis är 24, paint, pensionerad tävlingshäst. Superglad och pigg, rids inte pga taskiga framben men rymmer fortfarande ur hagen när hon har lust (: älskar å bli kliad under svansen och i stallet får hon göra precis som hon vill (:
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Andra: kallas Kungen, 22, nordsvensk. Rids nog nästan varje dag och tränas för tränare (: Väldigt pigg!! Det är få som håller takten med honom (; senast idag var jag och hans ägare ute och red långritt i fem timmar och han vill fortfarande galoppera när vi är hemma (;
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Togs nya bilder igår, och nu vill jag skryta över Gamm-Trams! <3
Trots att vi hade Stora Fjös-dagen, så jobbade han på otroligt snyggt, med först ritt till ridbanan (300 m på skogsväg, sandväg 1,5 km, brant nedförsbacke ca 80 m, 200 m längs trafikerad bilväg), sedan pass på ridbanan där jag var otroligt jobbig med honom (1 timme kanske?), och aldrig lämnade honom ifred med det där om bakdelen (som sagt, Fjösdag, han ville helt enkelt lata sig), och sedan fick min kompis/fotografen hoppa upp en stund och prova rida engelskt (rider akademiskt i vanliga fall) där jag var jobbig med henne i stället, och sedan hoppade jag upp igen och tog igenom honom något varv till. Sedan samma ritt tillbaka till stallet, och på sandvägen lät jag honom välja tempo själv (gav honom hellånga tyglar, och gav medvetet så lite signaler jag kunde), så länge som vi höll oss i trav, det var mitt enda krav. Naturligtvis valde han rejstempo (men gick balanserat och fint, så han fick hållas) ungefär halva vägen innan han började vara trött och gick i ett något lugnare tempo, förutom sista biten där vi alltid saktar av eftersom att det är ganska stenigt, där ökade han tempot igen, så han fick hållas en liten bit.
Helt sjöblöt häst när vi kom tillbaka till stallet, som hela tiden gick och puffade mig på ryggen/rumpan för att få mig att gå fortare, han ville ju komma hem! Det var en nyduschad och helnöjd Gammgubbe som i princip slängde sig i backen ute i hagen för att rulla sig, och därefter åt sitt gräs i liggande position. <3