Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1466 ggr
Believer
0

Dygnhög i hagen?

Längst bort i våra hästars hage har ägaren till stallet tippat ut dygnhögen. Det kan väl inte vara bra?? Måste vara mycket mask och bakterier där. Speciellt eftersom min lillbebis är ganska nyfiken av sig, vill ju inte ha henne hängandes där.Fundersam

gejsa
0

Usch vad äckligt! Och vi som går och försöker ta bort högarna i hagen så mycket vi orkar. För det första så är det ju förbjudet att lägga det i hagen. Varför ska annars gjuten gödselplatta finnas för??

mylove
0

Jag har hört att man får lägga ut dynhögen i hagen om man har för avsikt att sprida ut den under våren. Det gör bonden som bor granne med oss också. Men jag har bara hört så.

gejsa
0

Nej, man får inte lägga ut den längre så länge det finns snö. Det var ju en bonde som t o m fick betala böter för att han gjorde så.

mylove
0

oops. Där ser man vad man vet lite. Men så är det ju när man slipper engagera sig i "skitbiten".

Believer
0

#1- Jaa visst är det äckligt!!! Försöker leta runt på nätet för att hitta någon sida där det står att man inte får göra så. Så jag kan säga åt honom. Så här får det ju inte vara.

Så ifall någon hittar nått om just detta, hör av er Glad

lisette
0

# 3 är du säker på det? jag har sett folk som lagt gödsel på åkrarna trots snö. vad har det för betydelse egentligen?

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skannat en sida från Jbv, testar om den går att läsa

Det gick ju bra,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

sprida och lagra är nog inte samma sak tror jag.

lisette
0

jamen titta på bebbes fil… :D

larry
0

Risken med att lägge gödslet i hagen och att hästarna står i den blir att dom får rasp tillslut , våra lyckades att ggöra sönder tråden till gödselstacken och stod i den några dagar , ALLA hästarna fick rasp.

lisette
0

och rasp är?

nalleballe86
0

En järngrej som man filar hovarna med! Skojar bara. Det jag fått höra är att när mugg ( inte en sån man dricker ut) breder ut sig ovanför kotan kallas det rasp.

lisette
0

*flinar* det kan vara en man raspar tänderna med… ;)

larry
0

Rasp är fullt av små sår som växer sig upp på benen,kommer oftast från ett litet sår som blir infekterat av ex skit,är inte 100% säker men tror att det kan leda till lymfangit om inte man behandlar omg, har själv haft det på min och det tog ca 5veckor att få bort , då gäller daglig sulfabehandling och tvätt.

lisette
0

usch det låter ju verkligen inte trevligt det där.

men det kan dom ju få av att stå i omockade boxar oxå ett tag väl?

Believer
0

*putt*

MangoMelon
0

Oj oj, då var vi väödigt olagliga hos mig. Min pappa har varit bonde nu i 30 år, och före det drev hans pappa gården, och vi tömmer skiten på åkern bakom stallet på vintern för att han sen ska sprida ut den på våren…

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

gejsa
0

Enl min bonde så får man inte lägga ut skiten var som helst. Och lägger man det tex i en hage och det regnar i en vecka så blir ju skiten urlakad. Allt kiss flyter ut i hagen så det blir jätteäckligt.

Believer
0

Hur tycker ni att jag ska lägga fram det här på ett "bra" sätt till han som äger stallet? Han är inte så lätt att tas med ibland.

Och sen är ju jag den som helst inte tar upp "problem". Vet itne vad jag ska säga, så blir jag skitnervös. haha. Men nu är det mina hästar det gäller, så jag får ta och skaffa lite skinn på näsan! Cool

gejsa
0

Troligtvis vet han om detta problem själv. Har ju en stor gård tillsammans med sin bror. Men han kanske bara la det där för att han inte hade plats eller kunde lägga ut det just nu bara. Du får väl fråga honom om han inte kan stängsla in skiten så att det inte är i samma hage där dina hästar går.

Believer
0

#21. Åh vad smart du är! Skrattande Att jag inte tänkt på det. Jag har bara suttit och funderat på hur jag ska säga åt honom att ta bort det. Men att sätta stängsen runt var ju riktigt smart! Ska ta ett snack med han imorgon. Tack Gejsa!

Men, nu när jag tänker efter.. Så hjälper ju inte det när det regnar. Kisset kommer ju ändå flyta ut i vår hage. Fundersam

gejsa
0

Men det kanske inte är så länge han tänkt ha det så där. Han kanske ska flytta ut det när det har smält på åkern. Det är väl bara att fråga honom. Är han inte lätt att tas med? hi hi det är nog ni som inte är lätta att tas med alla krav som alla hästägare har. Jag vet nog. Har ju själv inackorderingar.

Linda
0

Men det kan väll inte vara någon fara som vi exempelvis kommer harva ner vår stack (inte mkt strå i eftersom vi har bädd, både torv, halm ner i sommarhagen för gödning, dessutom så kissar de och bajsar de ju i hagen iaf de 12 timmar de går ute ju.

-Sprider man det på stormängd mark tycker jag inte att det räknas som snusk.

-Hur ofta mockar ni era hagar?

-Vi har ca 5 hektar sommarhage, vå mockar skitplatserna och sprider sedan resten dvs sparkar och krattar sönder högarna, hur gör ni?

Vänligen/Linda

gejsa
0

Det är ju lite skillnad på lite bajs här och där och en bajshög från några hästar. Hon pratar ju om en tömning från en gödeselplatta till en hage där hästarna går.

Believer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25. Precis. På den här bilden ser man lite av högen. (bilden är tagen idag)

Linda
0

Ok så han har inte spridit den utan laggt den där så hästarna kan klampa upp i den?

-Varför inte hällre då harva ner högen i marken om han nu måste "bli av med den"?

Believer
0

#27. Exakt, det ligger bara en stor hög längst bort i hagen.

Jag vet inte varför den ligger där eller vad han hade tänkt göra. Men det är ju inte så kul när hästarna ska stå och beta precis vid högen (som man ser på bilden). Det måste ju vara hur mycket maskar och parasiter där som helst!!

Linda
0

Du kan ju upplysa bonden att hästarna kan trampa av sig benen om de krälar på stacken..

larry
0

Vi harvar också ner skiten i hagarna ! det som blir över så att säga , har gjort så i alla år och har aldrig varit några problem , varesig för hästar eller andra , samt att när man skall gödsla så skall man göra detta när det regnar helst , just pga av att jorden suger åt sig näringen bäst då och skiten försvinner ner i marken, däremot är det ingen hit att ha en gödselstack i hagen som hästarna kan komma åt , just pga rasp , mugg mm

Ottino
0

Malin, har du pratat med honom om det där än?

Believer
0

Neee. Ska vi göra det tillsammans imorgon? =P

Ottino
0

SKa vi ta det imorrn? Om han är där..