Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 481 ggr
Sussi
0

Stallapotek

Har köpt en hel del första hjälps grejer men undrar om det ännu saknar något viktigt.

Detta har jag:

• sterila kompresser
  • kompresser i olika storlekar
  • förband/bandage i olika storlekar och material varar två är sterila
  • Elastiskt binda
  • kirurgtejp 2 st olika storlekar
  • idealförband
  • pincett
  • sax
  • Mitella
  • desinfiktionsdukar
  • sårtvättsdukar
  • spolvätska för ögon (koksaltslösning 90ml)
  • kylkompress
  • termometare
  • betadine
  • sårsalva
  • bomull
  • handuk
  • Bepanten

Saknas något ni tycker kunde vara viktigt?

Sussi
0

Menas noll svar att jag har allt? ;)

Vill verkligen vara beredd ifall det händer nåt skit igen…

Mangis
0

Sådär avancerad är inte jag. Fast jag kanske borde. Det jag inte klarar mig utan är bomull på rulle. Suveränt för olika typer av decinfierande bandage.

jn84
0

Oj, vad mycket grejer =)

Det jag alltid måste ha i mitt stallapotek är bara termometer, helosan, bomull, kloxhexidin (stavning?), kompresser. Och självklart FIXOMULL - oumbärligt för hästägare =)

Snuttan2
0

Jag är absolut inte så avancerad heller!

Du kan spara mkt pengar på att dra ner på en hel del saker om du vill det…

Sussi
0

Okej, då har jag väl allt :)

#3 Vad är fixomull?

#4 Köpt är köpt, blev inte så dyrt faktiskt heller.
Förstås hinner mycket bli gammalt och få bytas men som sagt, det är inte så dyrt. Känns tryggt att ha dem fast mycket är kanske då onödigt. Ger mig lite ro, löjligt men kan inte hjälpa det.

Jag har blivit en nörd sen det som hände med min andra häst hände. Nog inte för att all sjukvård i världen skulle ha kunnat rädda henne men men…

Snuttan2
0

Det skadar ju inte annat än plånboken å plats i stallskåpet så ;)

lisette
0

mitella - till dig eller hästen? ;)

jn84
0

#5 Fixomull är en elastisk häftgrej som gör att man kan få en kompress att sitta fast ordentligt till och med på bogen utan att behöva raka bort hår =)

AusaBausa
0

har inte alls så mkt..jodopax, helosan, blåspray, bomull, elastiskt bandage, kompresser. Solkräm, sax o lactacydtvål. tror inte det finns mer….termometer har jag faktiskt inte…borde nog skaffa en…

DojoKelder
0

jag har en hel del..
massor med olika sårtvätt och salvor..
kompresser och bomull
lindor
tops
sax
co-flex

mm. mm.
orkar inte rabbla upp allt då det tar en hel del tid.

Scandi
0

Jag har fixat jodopax idag,har även klorhexedinsprit och en pincett och några omläggningsgrejor. Ngt annat viktigt man behöver ha till hästen? är de där lilasprayen bra??

AusaBausa
0

#11 Ja det är kanon! har haft det nu t min häst när han skadade båda bakbenen..svårt o få bandage o sitta där..så det har varit kanon! Bara glöm inte använd handskar…du blir ngt BLÅ annars!