Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2942 ggr
nattis1337
1

hästyrken ?

heej jag vill gärna jobba med hästar men vad finns det för jobb igentligen ,som inte har för dålig lön ! och vilka utbildningar måste man ha isådana fall?!?!

P4go
0

lönen brukar ju tyvärr inte vara den bästa inom ridsport men man gör det väl för att man älskar hästar :)

Jag ska börja utbilda mig till hästcoach nu. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Linnea
0

Hästskötare, ridlärare, djursjukvårdare, massör/fysioterapeut/kiropraktor (finns massor av olika titlar och utbildningar inom friskvård), veterinär mfl.

Hästskötare blir man på gymnasiet eller på eftergymnasial utbildning som en del gymnasier anordnar. För ridlärare är det hippologen som gäller (högskola), veterinär och djursjukvårdare är också högskola. Friskvårdsutbildningar är nog mest eftergymnasiala (inte riktigt högskola) och det finns massor av olika skolor och utbildningar man kan gå.

Skynda långsamt så går det fortare.

PogoPedagog
0

Det beror ju helt på vad man menar med dålig lön. För mig är t.ex 20 000 innan skatt en helt ok lön medans många kallar det en låg lön och några skulle säga att det är mkt pengar.

Där jag bor är det alltid jakt efter hovslagarna så där finns en bra arbetsmarknad. Jag har för mig att de har helt ok lön men det motsvarar väl inte en högutbildad akademiker precis. Dessutom måste du ju i princip vara beredd att bli egenföretagare, har aldrig hört talas om en anställd hovslagare men det kanske finns.

mermaidVSsailor
0

Följer

Put your guns away it´s teatime

nattis1337
0

ok tack alla men för att bli hovslagare  hur ska man göra då ?

Linnea
0

Dom har utbildning i skara, kanske på flyinge också nuförtiden. Det är alltid brist på bra hovslagare. Man kan bli anställd i stora tävlingsstall och kliniker men det hör till ovanligheterna.

WornOut
0

För att komma in på hovslagarskolan (skara, strömsholm, flyinge, vången) måste du ha gått praktik med hovslagare, ha tappskolicens el motsvarande, ha grundläggande kunskaper av smide/riktning, bra kondition( fystest vid antagningsprov) kunskap om exteriör, benställningar och vinklar och ett genuint intresse.

WornOut
0

Jag undrar mest vad du är intresserad av att jobba med? vad har du för intresse/inriktning?

nattis1337
0

asså det är så mycket jag gillar men det jag inte gillar är hur hästen är uppbygd och sånt

WornOut
3

okej då ska du ej satsa på att jobba med hästar alls är min åsikt.

Linnea
0

#7 Då måste dom höjt kraven för så var det inte när jag sökte in för 9 år sen. Då krävdes det knappt nåt. Folk som aldrig hade hanterat en häst kunde komma in.

WornOut
0

#11 Det har dom säkert :) jag gjorde antagingsprovet förra våren.

[[Miss Sizzi]]
0

Bli inte hovslagare,  jag är själv utbildad och gick i Skara. Det är överetablering och fruktansvärt tungt. Skadar du dig finns det inget skydd som egen. Skadade mitt knä men min försäkring sa att de betalar ut efter 3 månader men då var jag ok igen. Nu har jag sökt till högskolan för att jobba med något annat. Bara som en varning.

Linnea
0

#13 Överetablering? Har jag aldrig hört talas om vad gäller hovslagare (bra sådana). Kan vara nåt lokalt. Det gäller att börja försiktigt och att inte jobba för mycket.

PogoPedagog
0

#13 Jag bor i närheten av Skara och i min bekantskaspkrets jagas det ofta bra hovslagare som har tid över.

Men som du säger är det ett tungt jobb och man måste kanske ha en fruktansvärt dyr försäkriung för att vara skyddad om man skadar sig.