Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1656 ggr
Lyrik
0

Vill inte äta hö

Min kompis Ariannes häst GuriBest (Besten) är dålig på att äta hö enligt hans matte.

23-årig kbltravare, 156 hög, väger runt 600 kg.

Har haft magsår 2 gg. 1 gång i höstas och så nu innan betet. Är kollad i magen av SLU, även tandkollad där.

Arianne tycker att han är mkt mager, men jag tycker inte det. Han är snarare lagom rund, något tunn över ryggraden bara.

Får morgon, middag och kväll nu, går på dagbete om dagarna (halvdåligt bete), inne om nätterna hela somrarna. Sen när de går i vinterhagarna får de lunch oxå. Står på spån i utebox.

Vet ej fodermängder, men får förutom hö - lusernstrå, groov 125, havre (både hel och "krossad" i mixernFörvånad), betfor, miner och salt.

Cilla89
0

kanske får för stor mängd krafftfoder så han inte orkar äta grovfodret?

Lyrik
0

Han får inte så stor mängd kraftfoder numera. Vet ej exakt hur mkt.

Hon krossar hälften av havre i sin mixer, så att det nästan blir mjöl. Hon påstår att han ej tillgodogör sig havren annars…Fundersam

Fick ju som sagt i magsår i höstas, troligen då pga lite grovfoder. Så nu igen i våras innan betet.

Lyrik
0

#1 Tycker att hon ändrar för mkt i hans foderstat, jämt och ständigt.

Igår tittade hon på ett bete till honom. Hon vill ha honom där en månad.

Neywaz
0

Om man ändrar ofta i foder staten, flyttar hästen till ett ställe en månad och kanske håller på ändrar för mycket i dess rutiner så kan hästen få magsår och tappa muskler, gå ner i vikt.

Bra grovfoder (eftersom det är en gammal häst som ägaren tycker är tunn så varför inte prova ge fri tillgång på grovfodret)

Lagom mängd kraftfoder, försök hellre ge analyserat grovfoder som tillgodoser hans behov istället för kraftfoder.

Cilla89
0

Japp är faktiskt också dålig på att äta hö, jag vet inte alls varför.. Just nu får han en 3 kg på kvällen, ligger alltid kvar 1 kilo hö på morgonen.. När jag släpper ut så skippar han höet och går direkt ut och betar, pillar kan man väl säga, finns inget direkt bete..

Vintertid får han i sig 8 kg hö MAX! Så jag är ju väldigt glad, ja och den enda gången jag är glad att vi har så höga värden i höet som vi har ;) Redan vid 6 kg hö så har han fått i sig all näring han behöver utom vitaminer/miniraler..

Lyrik
0

#4 Han stod först på bete vid stallet (dagbete), sedan fick han magsår. Då åkte han på dygnetruntbete på ett annat ställe, några veckor, gick själv i hagen. Sen åkte Arianne och familjen på semester hos föräldrarna i Ludvika, Besten åkte med. Sen tillbaka till stallet på dagbete.

gejsa
0

#6# Inte konstigt om hästen mår dåligt då.

Molla
0

#6 Det skulle jag också få magsår av…  Flört

Lyrik
0

#7 Nu står han i utebox (pga billigare hyra och att han är dammkänslig). Bredvid ett sto med föl, stoet är lite bitchig..

De har väldigt låg grovfodergiva som ingår i hyran. De äter hö hela sommaren tills det blir kallt nog för att använda hösilaget. Beroende på TS:n i hösilaget så växlar den mängd man får ta max till sin häst. I våras innan betet ingick det 13 kg hösilage med 65% TS. Torrare TS = mindre giva.

Min kompis är lite snurrig. Ena stunden ska hon "slakta honom" för han inte äter, ena stunden så letar hon efter bete…

Lyrik
0

Inga tips? PuuttFundersam

Mangis
0

Mangis äter mycket sämre när hon står på box. Att få maten ute har hjälpt en hel del. Även innan hon stod på lösdriften fick hon det mesta ute. Hon kom ut och fick frukost innan de andra, och var kvar längre ute med fri tillgång på silage. Det kanske kan funka för Anne och Besten med?

Varför skriver du ut hennes namn? Jag trodde inte man fick det…

Lyrik
0

#11 Det får man väl?Fundersam

I det stallet hon står nu har de inte fri tillgång. Kommer in tidigt, äter bara lunch ute, morgon, middag och kväll inne.