Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 697 ggr
jen
0

kluven mamma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min dotter börjar bli för stor för sin shettis. Hon är så ledsen över det, vi har pratat hit o dit om hur vi ska göra. Vi hade henne utlånad ett tag för att hon skulle bli sugen på att ev skaffa en större ponny, men hon ville ha hem Minta igen.  Så nu är  Minta hemma igen och dottern pysslar och rider lite i skogen på henne. tanken var att hon ska köra henne framöver, men  det är ridningen som  hon vill ägna sig åt.

hon rider min häst ibland och börjar känna att hon vill ha en större häst nu, men vill fortfarande inte sälja Minta…..  och jag har talat om för henne att vi ej kan ha 3 hästar inackorderade, för det blir för mycket arbete och kostar för mycket.

hon är medveten om att det är sista sommaren som hon kan rida henne eftersom hon blir alldeles för tung och för lång för henne, och jag har försökt övertala henne om att sälja Minta och skaffa en större ponny, men hon blir bara arg och ledsen på mig när jag tar upp det. Nu kommer jag inte att tjata om det mer och hoppas på att hon själv snart bestämmer sig för hur hon ska göra.

är det fler här som är eller varit i samma sits som jag?

vad ska man göra????

Kiara
0

Jag hade nog statt hårt mot hårt om hon ska ha kvar ponnyn så får hon köra inte rida den. Jag tycker att hon bör ta den hänsynen åt hästen att hon är för stor föra att rida den och då får man köra sin ponny eller byta till en större som hon kan rida. Hästen ska ju inte behöva bli riden av en för stor ryttare bara för att hon inte vill inse fakta.

Sen är det ju kul att köra också, våran B-ponny ska vi bara köra och så rider vi på den andre när han blir gammal nog för att ridas in.

Faxlin
0

Jag hade nog framfört till dottern med bestämdhet att det är färdigridet på Minta och att om hon vill rida måste hon skaffa en annan häst att rida på. Ska hon behålla Minta är det bara körning som gäller. Förklara för dottern att om hon verkligen älskar hästen ska hon inte rida henne eftersom hon inte mår bra av det. Och de man älskar vill man ju allt gott i världen.
Att låta henne rida sommaren ut tycker jag låter oschysst mot Minta och dottern, bättre att hon får vänja sig vid tanken så kanske hon fortare kommer på att det är en större häst hon vill ha, eller att det är rätt skoj att köra också;-)

Ja, det är vad jag skulle gjort i alla fall, men det finns inget lättare än att stå på sidan och säga vad andra ska göra.
Hoppas det löser sig för er.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

hej!  nu har min dotter själv bestämt att det är färdigridet på Minta! hon har nog kunnat funderat i lugn och ro nu när inte jag tjatat på henne utan bara nämnt att tex= tänk på att ta det lugnt eftersom du börjar bli tung för Minta , osv. hon vill sälja henne och ha en större häst som hon kan hoppa teränghinder i skogen med.

skönt att hon till slut förstod.

__iE
0

tur dt !

hoppas ni hittar en annan fin liten ponny då! =)

Faxlin
0

Ja men vad skönt att hon själv kom på det. Hoppas ni hittar ett bra hem åt Minta. Tyvärr var hon inte i rätt prisklass för mig. Annars hade intresset varit stort. Här vill det både ridas och köras bland barnen.

Audiatur et altera pars

jen
0

ja, det känns jättebra! nu ska vi bara hitta ett bra hem till våran lilla pluttan!  vilken prisklass tänkte du på?

Faxlin
0

Det beror lite på hur jag kan fixa med finansieringen liksom. ;-)

Audiatur et altera pars