Är hopprädd
Har sedan våren 2013 lidit av hopprädsla. Den utlöstes i samband med att jag skulle hoppa en kompis häst (som var känd för att grisnita) på en träning. Första passet gick jättebra men vid sista passet bara tvärstannade hon så att jag flög och gjorde illa mig ordentligt. Innan den händelsen så tävlade jag upp till LA på min f.d b-ponny och jag tvekade inte att rida på någonting, var totalt orädd höjder och andra saker typ vattenmattor. Men efter den händelsen såldes min b-ponny för att jag blev för stor och jag lånade en ungponny som aldrig hade hoppat innan. Vi hoppade max 50 cm sen så sa det nej inom mig. I slutet hoppade jag inte alls med den ponnyn utan vi satsade på dressyren. Nu har min tränare frågat mig om jag vill börja rida hennes hästar vilket för mig är en ära! Jag rider mest en 14 valack på närmare 180 i mankhöjd. Han har gått som fälttävlanshäst i vad jag förstått höga klasser så han tvekar absolut inte på mina (i hans ögon) plutthinder. Har känt på hans språng när vi hoppat över nedfallna träd på skogsstigar och dem är så mjuka och lätta att hänga med i! Dessutom parerar han jättebra om jag missbedömer galoppsprången. Men fast att han är en kanonbra häst att våga lita på så kan jag ändå inte sluta tänka före varje hinder "tänk om han stannar". Fast att jag vet att det krävs en armé för att stoppa honom när han är påväg mot ett hinder. Jag är rädd för att jag ska gå bryta nacken eller dö om jag åker av, speciellt när han är så otroligt stor och väger ca 800 kg mer än mig. Hur ska jag tänka när jag rider mot ett hinder för att inte vara så rädd? Min högsta dröm är att bli en bra hoppryttare.

När jag är orolig tänker jag mkt på att ha ned hälarna riktigt ordentligt och att inte resa mig för tidigt. Sedan tar jag i princip alltid mantag när jag hoppar.
Försök jobba mkt med avslappning och adning när du rider. Är du stel och spänd är risken större att man studsar av än om man är följsam. Tänk på de som rider rodeo, de är super-rörliga i magen/rygg för att parera hästens rörelser.
ja andningen hjälper tycker jag, då så tar jag djupa andetag flera gånger och när jag känner mig klar så kommer jag igång och hoppar. Så ska man hålla mycket om med benen och så kan man skänkla innan hindret. Sedan tänk om du klarar det istället! då blir du glad! så tänk "åååhh tänk om jag klarar det här! då blir jag glad" och sedan så ökar skälvförtroendet i hoppning :)
❤️
och lite som hjälper för att driva hästen så att den hoppar så andvänder man sitsen för att driva fram och sedan förbereda sig när det är något galoppsteg kvar 😉
❤️