Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2273 ggr
Snuttan2
0

foderstat

Jag sitter å leker med att räkna foderstat åt min tott nu själv å öva innan jag ber min expert om hjälp och har totalt gett upp räkna själv, det var sviningt svårt :S

Hur pass pålitlgia är program?
Det jag leker med nu blir det skit hur jag än gör det i stort sett om jag inte annvänder femhundra elva olika tillsättningar av olika slag… Funderar på att ångra mig å beställa hö iallafall fastän jag inte vet hur analysen ser ut på det…

Analysen ser ut så här:
Ts 64%
Smrp 46g/kg foder
6,7 MJ/kg foder

Ca 2,3g /kg foder
P 1,7g/kg foder
Mg 0,8g/kr foder
K 12,7g/kg foder

Halvblod/fullblods sto, ca 600kg, lite små rund nu, ska sätta muskler och tränas. Hyffsat lättfödd.

Hur hade ni gjort det?

Mandysan
0

Jag använde program och då blev ca 12 kg hösilage och 0.8 kg Krafft Ponny lagom.

Cilla89
0

foderstatsprogram är ju bara riktlinjer, står det att det är en perfekt foderstat på foderstatsprogrammet behöver det ju inte vara alls så i verkligeheten.. Varje häst är ju olika, vissa blir tjock av luft och några behöver äta konstant för att hålla hullet..

Men man upptäcker ju ganska snabbt om den "perfekta" foderstaten på foderstatsprogrammet stämmer för sin häst eller inte..

Snuttan2
0

Jag undrar om jag är för petig även, för även när programet tycker det är ok så tycker jag inte det ligger helt ok på kvoten nu… Men är väll som du säger Cilla, att sedan beror det på hur hästen tar sig på det med…

Mandysan, vad för program annvänder du?

Cilla89
0

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

detta använder jag, tror Mandysan använder det med om jag inte är helt ute och snurrar xD

vilket använder du, Snuttan?

gejsa
0

Om man bara kollar snabbt på din kvot så är det ju 7. Så mycket annat till behöver du inte lägga till. Har inte kollat kvoten på mineralerna nu. Hur mycket hösilage tänkte du ge?

Vad menar du med att du behöver sätt till olika femhundra tillsättningar. Detta är en bra kvot.

CBA
0

Jag började med att använda mig av Hippocampus men nu räknar jag för egen maskin istället. Jag gillar inte Hippocampus (har inte provat något annat program) för jag tycker den gör för stora utsvävningar.

Jag testade att göra en foderstat med hjälp av hippocampus och en foderstat där jag räknade på egen hand och det skiljde hela 1 kg i kraftfoder. Den jag räknade på Hippocampus gav jag till Mirabil men när jag märkte att han reagerade negativt på den uträkningen (svullna ben och mjällig och svullen på halsen etc) så räknade jag för hand och fick en bättre balanserad foderstat med 1 kg mindre kraftfoder.
Det dröjde någon vecka innan hans ben blev mindre svullna och svullnaden på halsen gav sig…det blev helt enkelt för mycket protein med Hippocampus foderstaten.

Sen är det väldigt roligt att räkna själv och sitta och testa sig fram med olika foder etc :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Snuttan din mineralkvot ligger på 1,4 och den bör ligga mellan 1,2 - 1,8.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

#6# Om man låter Krafft göra foderstat så blir det sällan någon bra foderstat heller. Kvoten blir inte jämn.

Snuttan2
0

Jag har pratat med min foderexpert nu, å hon har ju träffat min häst å vet lite grand hur hon är, och hon föreslår att ligga under normalkvot på MJ och "göra upp för det" i aningen mer protein. Detta för att hon är så lätt stressad, snabb och på i huvudet och kommer sättas igång långsamt och det är bättre att lägga om foderstaten sedan igen när hon är igångsatt och faktiskt tränas varje dag mer än psykiskt.

När hon säger det så låter det ju bra, men det är inte vad jag fått lära mig att det fungerar när man räknar hur mkt människor behöver (för ålderdomshem :P).

Varken min foderexpert eller den jag lyssnade på idag i stallet tycker om Hippocampus (den som jag lekt mest med), min foderexpert tyckte den bara generaliserar för mkt och den i stallet tycker den är för snål…

Jag är inte så säker på hur jag ska göra Oskyldig 

Gejsa, det är det jag inte vet på häst, vad som är en bra kvot eller inte. Är däför jag tittar på programmet å frågar er ;)
Jag provar att ge 11kg, då  säger den för mkt energi å protein. Sänker jag till 10 så får jag att det ligger på minimumbehovet.
Jag har då gjort om det så det blev 8kg hösilage, 2 halm, 0,2 protein + selen. Då säger den ok på allt.

CBA, när du säger att den ligger på de där siffrorna säger det mig inget… Generad För mig nu mosar du bara ihop alla mineraler, kan man värkligen göra det å det bara funkar..? Ser väldigt underligt ut i mina ögon…
För olika mineraler behöver man ju se för sig själva, eller är det där någon sorts uträkning som överser det på något vis? Hur fungerar det? För nu har ju tex mitt hösilage inget selen alls, men kanske nog fosfor (ingen aning om det är nog bara slog till med nått som exempel) en siffra visar ju inte hur det står emellan olika mineraler…

AnnaLundin
0

Foderstatsprogram är bra att räkna med för att slippa sitta med miniräknare och sånt. Men INGET program i världen kan veta exakt vilket behov en specifik häst har. Man kan använda en schablonuträkning som bar att utgå ifrån, men sen måste man också kolla på hur hästen reagerar på sin foderstat och förändra den vid behov. Däremot är kvoterna (protein/energi och Ca/P)bra att hålla reda på.

Själv har jag skapat mig ett excelark som jag använder för att göra uträkningar och hålla koll på kvoterna. Det var dock länge sen jag använde det för jag har haft så himla bra hösilage att jag inte behövt ge något annat än det + lite mineraler.

Till #0 Ditt hösilage är KANONBRA, du ska INTE byta ut det! Du behöver inte ens ge något kraftfoder till det, kolla bara så att mineralbehovet är täckt!

Lyrik
0

#8 De vill väl bara sälja sina produkter. På den foderstat som jag fick på analysen av fjolårets hö i våras av krafft, var det enbart deras produkter jag skulle använda.

Cilla89
0

#11 Jag tycker krafft är väldigt ärliga.. Detta året när jag mejlade in så skrev dem klart och tydligt att det var bara hö vi behövde ge + vitaminer/miniraler.. Inget annat..

Trodde faktiskt också att dem skulle prega på en massa krafftfoder för att dem ska sälja sin produkt, men det gjorde dem inte :)

Lyrik
0

#12 Inte för mig. Skulle ge massor av groov 125, deras musli mm.

Stallägaren fick foderstat därifrån till sina fuxar på hösilaget de åt i vintras, enbart med massor av Krafft-produkterna…

Snuttan2
0

Eh, det kan ju vara värt att pröva att höra vad de säger iallafall, skadar ju inte, man behöver ju inte följa de…

gejsa
0

#10# Jag har också ett exelprogram som jag fått från en på buke men fattar det inte riktigt. Generad

Men snuttan jag har skrivit det så många ggr. Du delar smrp med mj då får du ut en kvot. Och en kvot på 6 är för dom som inte rids så mycket, lättfödda och konvalecenter minst. Du får en kvot på 7 så det är jättebra. Därför behöver du eg inte ge något mer just nu. Ger du tex 8 kg  hösilage med 64 % i ts-halt så är det samma som 5 kg ts. Jag tycker att det är för lite.

Om du ger 8 kg av det hösilaget så blir det 368 smrp och 54 mj.

Du delar då på 368/54 Är en kvot på 7. 

Ger du tex 10 kg av det så får du 460 smrp och 67 mj. Det tycker jag låter bättre. Gobban är ju iofs svårfödd men har fått en kvot på nästan 9. En vinter fick han 993 smpr och 112 mj för att inte falla ur. Då kan du ju se skillnaden.

Min fjording får en kvot på 6,5. Hon får 358 smrp och 55 mj.

Men eftersom du är så vetgirig (inget elakt med det) så köp häftet Hästen Näringsbehov och Fodermedel av Christina Planck mfl. du kan beställa den från SLU. Kostar ca 150 kr. Den är verkligen bra. Du kommer att förstå då.

Snuttan2
0

Fast nu är det ju inte vinter ännu, min häst är småfet, och tränas inte kroppsligen, så hon borde ha en lägre kvot än normalt?

Ska se efter det häftet. Tack för svar Gejsa, ska klura å se om jag förstår det där med delningen för en kvot, är inte så säker på hur pass mkt jag förstod det ärligt talat..

gejsa
0

Glömde skriva: ang mineraler.

För att se vad din häst behöver i mineraler så räknar man på lätt arbete som det nu blir för din häst. 0,40 x din uträknade mj= ? för kalcium.

Fosfor är 0.60x mj= ?

Magnesium 0,15 x mj?

Vuxna hästar ska kvoten ligga på 1,3-1,8. Om man har en hög kvot lägg på fosfor så minskar kvoten. Men har du en hög kvot från grovrfodret gör det inget.

Sedan tar du kvoten mellan Ca och mg den ska vara på minst 2,7. Du får 3 så de tär ok.

kalcium 0,40x54=22

Tex, fosfor 0,60x54=32

mg 0,15x54=8 Detta är vad ditt hösilage innehåller om du ger 8 kg av det.

Sedan delar du ca och p med varandra 22/32= 1 Alltså understiger den 1,1 som den inte får göra.

Men det är så lite så och det är fosfor som det är mer i än nödvändigt så det är inget farligt eller något att göra åt.  

Kör på bara hösilaget det skulle jag ha gjort om det är att lita på analysen.

Snuttan2
0

Jag blir förvirrad mest över vart vissa tal kommer ifrån, som tex 54 vid kalcium & fosfor? Och varför är det uträknat att 1,1 är magisk gräns för hur högt värdet för kalsium & fosfor får komma? Känns som att det borde vara inviduellt efter hur stor hästen är på något vis…

gejsa
0

54 är ju vad du får om du ger 8 kg. Det är megajoul= mj energin.

gejsa
0

Ja, hur dom räknat ut vart gränsen ska gå har jag inte något svar på. Det är så i alla böcker. En kvot som är lagom på mineralerna. 0,40 är uträkningstalet som man alltid har gånger den mj man får när man ger hö/hösilgaet. För 0,40 är behovet. osv

Snuttan2
0

aha, tackar för svaren :)

gejsa
0

Varsågod! Hoppas du förstår. Jag vet att det är rörigt. Det är t o m rörigt när jag försöker skriva så att alla förstår. För följer man det jag skrev och tar det i turordning så fattar ni nog.

Det är lite jobbigt att börja bara. Har ju inte gjort någon foderstat sedan i höstas eg. Jag har inte min analys på säkert över en månad än. Har inte börjat öppna årets hö ens.

gejsa
0

Jag tittade nu om du gav 8 kg så får din häst i Ca 18 bara och den behöver 22.

I fosfor (p) får hon 14 men behovet är 32.

I magnesium får hon 6 och behovet är 8.

Nu har jag inget program så jag kan kolla vad för mineraler du behöver och hur mycket. Men någon annan kanske kan det?