Om att tömköra
Jag erkänner det, jag har aldrig tömkört en häst i hela mitt liv.
Longera har jag gjort men det är ju inte riktigt samma sak.
Skulle vilja börja arbeta min isis mera från marken nu sålänge jag inte har en sadel åt henne och funderar därför på att börja tömköra, främst på volt.
Så om någon vänlig själ vill berätta lite vad man ska tänka på och hur man ska ha tyglar o så. Har läst lite på olika sidor men alla skriver lite olika.
Angående utrustning; vad ska man där tänka på? Vilka tömmar är bäst och hur långa ska de helst vara?
/Sussi som aldrig tömkört

jag har heller aldrig tömkört.. så är också lite nyfiken på detta..:) longerat har jag gjort men då bara i grimma?

Oh, en till som aldrig tömkört! Det är så pop nuförtiden så jag känner mig lite "out" ;)

jag känner mig lite borta i det området ja..:P

Tömköra är inte alls som att longera. Tänker man i de banorna så blir det lätt fel å mest longernig med två tömmar.
Tänk istället hellre rida fast plocka bort ryttaren å ha bara tömmar, röstkommandon och position ifrån marken.
Nu arbetar jag mer på töm än tömkör (inte detsamma för de som tror det, haha jag försvårar saker :P) och då jobbar man mindre med signaler genom bara munnen och tömmar och mer med position. Alltså att man står i drivande position, att man står i enlärd flyttande position osv. Man annvänder även Mer tryck för tömmar och beröring utav spö vid inlärning.
Jag föreslår att du tar lektioner i att lära dig tömköra å inte gör det själv för att lära dig rätt ifrån början (om det är tömköra å inte jobba på lång tygel :P) och inte förvirra å lära din häst fel.

låter svårt :S hur är det med longering? Jag har bara longerat i grimma. Men om man har såndär longersele hur går det då till? nybörjare :P
Jag tömkör vår shettis jätteofta. Just nu letar vi en liten vagn vi kan ha till honom också :).
Vi brukar vara ute och promenera men även jobba lite hemma med slalom osv. Han är superduktig :D
jag drömmer om kurs hos Anders Ericsson…*lalala*
Har tyvärr inga tips då jag själv inte kan tömköra bra..

Jag har gått kurs för Göran (efternamn?) som utbildar hästar på flyinge (snubben på bilden iaf) Kommer hit den 15 sept igen.
En enkel sak kan jag svara på iaf, hur du ska hålla tömmarna. (som för övrigt JAG tycker är skönast och bäst om dom är i väldigt smalt mjukt läder, delade 6 m. alltså 2 tömmar à 6 m). Tömmen hålls mellan Pekfinger och långfinger till hästens mun, tömmen ska hänga neråt genom handen. All överflödig töm som inte används läggs mellan tumme och pekfinger.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Inte longer-sele Scandi :(
Vad de gör är att varje gång hästen har bakbenet bakom sig innan det ska lyftas så får hästen ett ryck i munnen. Gör att hästarna får ryck i munnen på var sida och bara krullar ihop framtill.
De gör absolit ingenting förutom rycker hästen i munnen varje gång den ska lyfta bakbenen :(

ok för jag såg en sådan i nån hästkatalog.. känns som att den är lite onödig..

Heter ofta pessoa-sele med.
Den är väldigt onödig och inte snäll alls emot hästen.
Måste man longera (vilket jag inte är så förtjust i) gör det iallafall utan den…
du är inte ensam sussi ;)
jag har aldrig heller personligen gjort det, bara varit med, men jag var oftast ryttare på häst nr 2, så jag brydde mig inte så mycket om den lilla jämte mig :P

#4 Hm, blev inte så mycket klokare av det där :P JAg var rädd att du just skulle säga att jag ska gå kurs. Det har jag inte möjlighet eftersom jag kommer hem ca varje/varannat veckoslut eftersom jag studerar lååångt hemifrån.
#8 Ok, men är inte 6 meter ganska korta tömmar?
Kan man köpa vanliga vävda tömmar eller blir de för "sladdriga"?
#9 Vad är det för väsentlig skillnad mellan en longersele och en tömkörningsgjord? Tycker de ser likadanna ut bara att tömkörningsgjorden ser "maffigare" eller redigare ut. Hittar int nå bra ord…
#11 Är faktiskt inte heller så förtjust i longering men måste aktivera henne under tiden jag inte rider så mycket. Därför funderade jag mera på tömkörning. Vi har ingen möjlighet att lös longera där :(
#12 jey, känner mig inte så ensam snart ;) Jag har också sett när andra gör det men har inte fäst uppmärksamhet på hur de gör osv.

Sussi, du tänker kanske på en longergjord? Inte longersele/pessoa-sele?
En tömkörningsgjord har bara andra ringar mer anpassade för det än en longergjord.
Pessoasele alltså den smala tampen som går ifrån ryggen till baken fram till munen upp till ryggen som alltså blir ett ryck/drag varje gång hästens bakben förs bakåt.

#14 Gud, att det ska vara så mycket att hålla reda på.
Jo, en longergjord menade jag.
Så det finns alltså en longergjord och tömkörningsgjord. Det är just dem jag inte ser så stor skillnad på.
Tycker du då att jag skulle klara mig på en longergjord?
Det är ju avsevärt mycket billigare.
Och hur långa tömmar är bäst och vad för material?
Pessoaselen skulle jag aldrig sätta på, vet inte för det första hur och den ser inte så trevlig ut.
Hatar dessutom alla inspänningssystem som den ser ut att ha, har aldrig använt och kommer aldrig att använda.

En longergjord när du tömkör? Nä, det duger inte. Helst ska du ha en med stående ringar. Jag har inte det själv för jag varit för snål att köpa det, men skulle egentligen vilja ha det.
Jag tycker i stort sett att bara läder duger som tömmar. Alla andra blåser ju bort, är ingen tyngd i om man vill ge kommandon för tömmarna (alltså med tyngen utav dem som tex sidgivande). Jag har 16m tror jag, blir alltså 8m på varje töm för sig. Tycker jag fungerar bra, absolut om man har dålig kondis å är lite lat å typ gör tempoväxlingar/gångartsväxlingar på rakt spår så man slipper öka tempot eller springa lite
Då kan man bara låta tömmen röra sig egenom handen istället lite…

#13 6 m x 2, alltså 2 st tömmar på 6 meter (inte en på 6 meter) blir 12 m totalt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~