Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 859 ggr
Fining
0

Kraft efter träning?

Ger ni era hästar kraft efter att ni ridit? Varför? Varför inte?

AnnaLundin
0

OM hästen står uppstallad så finns ingen anledning alls att ge kraftfoder efter ridturen. Man ska hålla sig till fasta utfodringsrutiner och då ge de mängder som hästen behöver = samma mängd varje dag. Behovet ska vara uträknat efter ett genomsnitt av en normal "arbetsvecka", med hårdare träning någon dag och vila någon annan.

OM hästen går på bete och behöver tillskott, DÅ kan det kanske vara befogat att ge kraftfoder i samband med ridningen.

reddie
0

Reddie går på bete men han får sitt krafftfoder på morgonen, strax efter åtta. Inget efter ridtur.

Lyrik
0

Får efter rejäla träningspass ½ liter havre extra utöver hans vanliga middag. + några extra morötter eller äpplen.

Cilla89
0

Skulle aldrig någonsin få för mig att ge hästen krafftfoder direkt efter ridning, det är ju bara som gjort för foderstrups förstoppning..

Lyrik
0

#4 Han får det aldrig direkt efter ridning. Först efter avpyssel, linementing mm.

Minst 30 min efteråt.

Cilla89
0

#5 Jag menar inte dig, Lyrik ;)

Jag svarade bara på #0 fråga ;)

Lyrik
0

#6 Ok :)

Zadeira
0

När jag var medryttare på islänningen skulle jag alltid ge honom en näve musli och nån morot efter ridning, men jag har aldrig gjort det på någon annan häst jag varit medryttare på.

thilda-
0

Min får mat då det är mat dags :)

Fining
0

Jag menar när de går på bete. Min häst går fortfarande på bete, och jag vet inte om jag ska ge henne kraft efter ridningen. Det är ju inga superhårda pass då hon fortfarande är under igångsättningen, men ändå. Tycker inte heller det känns helt rätt att ge precis efter ridning… Men kanske skulle hon behöva det.

gejsa
0

Om din häst går på bete och börjar tunna ut nu så ska du givetvis ge något som gör att han äter upp sig. Men är hästen fet och du rider lite så behövs det väl antagligen inte.

emsems
0

Mirran får 1 liter uppblött FC Avel 1 efter ritt. varför? hon skall äta det, stallet fodrar inte, och det känns passande att ge efter ritten (och inte före så klart)