kunde blivit en olycka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag är här inne och läser mycket men skriver inte så mycket. Jag har i alla fall en GoPro kamera som jag sätter på hjälmen ibland när jag rider. Och jag och min medryttarhäst höll på att gå omkull då han snubblade rejält och gick ner på knäna.
Lyckligtvis blev det bara pyttelite skrubbsår som vi tvättare rent när vi kom hem. Tänkte jag ska visa den delen, klippte ihop det lite snabbt.
Har ni någon gång varit nära på att gå omkull med hästen, eller rentav gjort det?
Glöm inte ändra kvalitén på videon :)
Medarbetare på bildredigering! :)
hah , hästen jag rider gick omkull när jag red i paddocken, han är lite slarvig med att lyfta fötterna (helt kollad av veterinär och equiterapeut utan funna problem) och är även lat och rusar + lägger sig i svängarna i galoppen, så känns lite som att åka mc när man svänger, försöker jobba bort det men ett pass när vi jobbade på just detta så snubblade han och gick omkull, utan skador då, därför jag kan skratta åt det, heh :)
han har även gått ner på knä ett par gånger när vi till exempel ridit ut, han är som sagt dålig på att lyfta fötterna när det är "lätta vägar" för i skogen när vi går över rötter och stenar går det bra, men när det blir helt plant blir han lat och skiter i att lyfta fötterna.. :)

Gick omkull på hopptävling, vi hann 2 hinder innan vi skulle hoppa tredje på diagonalen. Ponny ville till hindret rakt fram och vi lade oss i kurvan. ;)
Min ponny har gått omkull två gånger, en gång i vintras när hon snubblade och kunde inte rädda upp sig själv. då hamnade jag under med mitt knä som blev totalmos men ponnyn klarade sig fin fint.
Sen igen för någon dag sedan, vi travade och hon snubblade och hann inte rädda upp sig då heller utan föll över, denna gång gick det värre för ponnyn och bättre för mig. Hon fick rejäla sår på båda fram. :/
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag har slagit över 6 ggr när de rest sig med hästar som stått hos mig för tillridning (3 ggr på samma häst) samt slagit en kullerbytta med en unghäst som skulle hoppas in. Mitt sto halkade och landade på sidan en gång men då åkte jag med upp igen och vi klarade oss utan skador båda två! Tränade en gång med min gamla ponny på Msv A och när vi var klara bestämde jag att bara ta ett litet språng över ett räcke på 60 cm men då glömde höjdhoppar damen att lyfta på fötterna och vi slog omkull. Det var faktiskt den värsta gången då både hon och jag skrapade upp oss rejält.. Två av hennes sår blev inflammerade och hon blev lite dålig :/ och en gång för många år sedan skenade b-ponnyn iväg med mig och över en blöt, platt sten. Swish sa det bara så låg vi på marken 8)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag och min lille Viktor (112 cm) gick en liten lugn skritt i hagen, med hoppsadel. Sen snubblar han på en grästuva😂och rullar över och gör en kullerbytta. Jag tänkte, jag sitter kvar, men det var ju lite korkat😮han ramlade på mig, och blev liggande som en skalbagge😂tack vare det höga bakvalvet kunde jag kravla mig ur. 😉
Jag har gått om kull med en blandning mellan ett russ och islandshäst på 142 cm. Han var redan 38 år gammal så han snubblade och gjorde en kullerbytta framåt. Jag hinner tyvärr i te hoppa av och mitt knä gick ur led då hästen ramlade på mig. Hästen svimmade till ett par sekunder och jag hann få panik. Men som tur så vaknade han efter jag försökt väcka honom. Som tur så var lilla gubben okej. Detta var för några år sedan. 2012 så gick han över till dom evigt gröna ängarna. Vila i fred Sidi

välte med min förra häst. galopperade lugnt och fint på en platt och rak väg och vips låg jag under henne. fattar fortfarande inte hur det gick till. Hon fick skrubbsår på nosen och bogen, sadelns bakvalv skrubbades upp och jag klarade mig med några skrubbsår och blåmärken. Och, lite ryggproblem.
Min medryttarhäst gick ner på knä en gång i våras. Han är alltid mer eller mindre snubblig om man inte är jobbig med honom och arbetar honom i form, och får honom att fokusera, men just då hade hans bästa tjejkompis/flickvän kommit in på ridbanan och låg för tillfället precis bakom oss, så skulle han kika på henne, kråma sig och samtidigt trava. Gick icket! Så vi for ner på framknäna, men han reste sig och var inte särskilt brydd, förutom att hans stolthet hade tagit en liten törn. :)
oj vad spännande men också läskiga historier ni har, tack för att ni delar med er! :)
Medarbetare på bildredigering! :)