Varför låg hand o framåtlutad?
Jag har en fråga jag inte riktigt får svar på nånstans, jag har själv bara ridit i fyra år, började som vuxen, och jag har funderat ett tag på det.
Hur kommer det sig att flera av våra ridlärare/andra duktigare ryttare, rider liksom framåtlutade med överkroppen och med väldigt låg hand, långt isär och på sidorna om hästens hals? Väldigt annorlunda från hur de lär ut hur handen ska hållas, bak med axlarna osv… Sånt jag fortfarande får tänka på ibland. 😉
Inser såklart att en ryttare som vet vad den gör kan pilla på och "justera" lite mer fritt - jag bara undrar vad de vill komma åt med den sitsen..? Finns det ett syfte, eller är det bara en personlig stil? 🙂
Framåtlutad sits är nog bara en ovana, många av oss vill ju gärna sitta och "tjuvkika" ner i backen osv.
Breddad hand är för att - känns det som i alla fall - att man får en tydligare hand, och lättare att göra finjusteringar. Det stämmer säkert inte alls, men det är känslan jag får i alla fall :)
När du rider "reaktiva" hästar så har du sitsen i färdigställning när hästen drar iväg. Den brukar kallas "remont sits" man använder den till "remonter" dvs unghästar och nyinridna hästar för att avlasta ryggen på hästen och även att sitta säkrare om hästen kastar sig frammåt. På äldre välridna hästar så behövs inte den sitsen särskillt ofta, dock så blir den ofta en vana om man ofta rider unghästar.
Händerna vill gärna ligga på mankammen pga att det ger stöd om hästen tvärnitar eller kastar sig. Sen är det rätt bekvämt att rida med händerna på mankammen.
Det finns tyvärr ochså en föreställning om att man kan få ner huvudet på hästar som slår upp med huvudet genom att hålla tyglarna nedanför mankammen vilket är felaktigt.
Hoppas det förklarar lite.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Var du ska ha din hand beror på var hästen har huvudet. Kanske hästen går i en djupare form med instruktören på ryggen?
På samma sätt var man ska ha överkroppen - det beror på var hästen har sin vikt.
Om man sitter mycket rak i ryggen är det lätt att man också svankar för mycket och därmed blir stum och oföljsam i sätet. Min instruktör brukar säga att man ska ha ett veck på magen när man rider (eller, för en del av oss, ett större veck på magen 😉). Då blir det lättare att vara följsam och avspänd med sätet. Men då är det lätt att man blir rund över axlarna också.
Men jag tror det är mycket vana också - många som är instruktörer nu lärde sig rida för länge sedan och synen på den "rätta" sitsen har förändrats mycket på bara de senaste 20-25 åren.
Hos oss har jag sett det ofta tror det är det du menar till exempel efter ett ridpass travar personen och står framåtlutad, nästan som i en lätt fältsits framåt och har händerna LÅNGT fram och ner vid sidorna om hästen. Liksom lutar sig framåt? Frågade och dom svarade att det är för att få hästen att slappna av efter i en lång och låg form med händerna hjälper dom hästen att ha halsen framåt och att dom är framåtlutade är för att hästen ska räta på ryggen. Ingen sits som används i vanliga fall utan just för att få hästen att slappna av efter ridpasset
Oftast dålig hållning och breda händer förekommer ochstamar när man försöker få ner en häst i form. Som många vill kalla det . Man sitter och kryper ihop ut med händerna på vardera soda av hästen och kallar det ridning . Jag tror de handlar som en dålig ridning och hållning . De man lär ut är oftast de som ska va men bara för att man vet hur det ska va och se ut betyder inte det attan är bättre skälv på att rida men kanske instruera .
Vad som inte framgår i TS inlägg är vad det är för sorts hästar (unghästar eller välridna skolhästar) som rids så. Inte heller om det är hela ridpasset eller om det är under delar. Ibland måste man tillfälligt kanske sänka händerna brett isär eller lätta lite i baken för att verkligen förtydliga för hästen vilken form man vill att den ska sträva mot, för att sedan återgå till en annan sits.
Precis som #4 skriver brukar jag använda mig av den sisten när jag travar av efter ett ridpass så att hästen verkligen kan länga sig och slappna av. Då har jag inte "arbetar-sitsen" för det är inte meningen att jag ska jobba hästen som mitt under ridpasset.
Sen finns det ju alltid givetvis de som har mindre bra sits även om de egentligen är välutbildade instruktörer och bra ryttare. Man vet ju hur lätt det är att lägga till sig med ovanor när man rider och hur ens instruktör gång på gång kan tjata samma saker och man glömmer bort det efter ett par minuter. Det gäller väl även riktigt duktiga ryttare, de lägger sig till med ovanor precis som alla andra.