Raspa tänderna?
Ska man raspa tänderna och hur ofta gör man det isf?
Ska man även låta hästarna stå inne vid avmaskning en tid? Eller kan de gå i hagen?

man ska inte raspa tänderna. en häst i stallet har otäcka raps skador på tänderna och hon kan inte tugga ordäntligt. men det va den förra ägaren som raspade.

man ska inte raspa tänderna. en häst i stallet har otäcka raps skador på tänderna och hon kan inte tugga ordäntligt. men det va den förra ägaren som raspade.

Ta ut en veterinär som kollar tänderna. Behövs den raspas så gör veterinären det.
Min islandshäst har inte behövt raspas på 8 år så alltid behövs inte en raspning men det är bra att kolla dem regelbundet fördet. Vet. tittade på tänderna varje gång hon vaccinera hos mig, praktiskt.
Efter avmaskning ska hästen gå i samma hage som de gick i före avmaskningen ca 1 vecka och sedan flyttas till en ny.
Om en veterinär ska raspa, var noga med att veterinären har utbildning i det och vet vad den gör. För raspar man tänderna i onödan eller för mycket förkortar man hästens liv. Raspar gör man bara om det har blivit hakar på hörnen av tänderna eller om kanterna är så vassa att hästen får sår.

raspa är farligt!! ma nska fila coh det ska göras av en utbildad häst tadläkare. :D

Vad menar du när du säger fila?
En utbildad tandläkare behövs inte för att ta ner vassa kanter vilket vet oftast gör.
Min vet har iaf aldrig raspat i onödan. Som sagt har min isis raspas en gång i mitt ägo på 10 år.