Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3470 ggr
Fabulus
0

Sadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av sadelutprovare fått 2 alternativ till Madam,

Stubbeb REX 16 tum, bomvidd 34, kostar en halvförmögenhet

Hubbinette 16 tum kostar ca 6000kr

Jag har inte hört om Hubinette, någon som vet något.

kan sägas att Madam har kort, väldigt kort rygg och är bred. rids enbart av lättviktare, min dotter ca 30kg eller sönerna  ca 25kg oc ska ridas av tränare ca 50kg.

Snuttan2
0

Köp Stubben sadeln begagnat, går att få MKT biligare!

Aldrig hört talas om Huinette heller. Försökte slå på det på google men fick inte upp något där heller. Är du säker på att namnet är rätt? Vad är det för sadel? Är det en syntet eller indisk sadel typ så kan ju det vara förklaringen med..
Är den ny med det priset?

Linda
0

Vad fin hon är:)

Kramiz/Frd matte

Snuttan2
0

Kan däremot vara svårt att få tag på så bred Stubben beg., men är ju värt det isåfall om man inte har så stor plånbok…

Fabulus
0

" 2"

Bilden är ngn månad, är ännu finare nu och ska börja träna för och ridas av Helena P om någon månad

MiaMaria
0

Ridskolan inne i stan ska sälja massa stubbensadlar såg jag, ska se om jag hittar annonsen

MiaMaria
0

Hittade annonsen men fel storlekar tyvärr

Fabulus
0

Globus loke 15,5, bom 34 är beställd

gejsa
0

Ja, den ser ju otroligt skön ut när man tittar på den. Köpte ni en ny? Pris?

Snuttan2
0

Globus 34 är inte detsamma som Stubben 34… Och den stod ju inte med på listan på sadlar som skulle passa din häst..

Globus och stubben brukar väll ändå inte passa samma hästar? Undrar hur detta är tänkt..

MiaMaria
0

Huum håller med Snuttan här, de är rätt stor skillnad på Stübben och Globus…

Fabulus
0

Enligt sadelutprovaren, så ska den funka bra…

Jag vet inte skillnaden så jag kan inte svara på hur hon tyänkt…

Men sadeln är inte köpt, den ska provas på Madam innan den är vår.

Säljaren/utprovaren och vi träffas ofta på stallbacken då hennes hästar står i grannstallett så jag tror inte hon luras….

Snuttan2
0

Provade ni Globus på henne?

För Globus och Stubben skiljer sig VÄRKLIGEN i bommen, tror en sadelmakare/utprovare att de två passar på samma häst ska du inte lita på den!
Tyvärr är det som så att för att få kalla sig sadelutprovare så går man en tvådagarskurs, som inte håller alltför hög standard. Så man måste hela tiden vara på koll på alla sadelutprovare å själv vara påläst med :(

Linda
1

#12 Men snälla Snuttan, ge dig;)

Att du bara orkar…

Snuttan2
0

Vad är det jag orkar nu då?

Eftersom det inte framgick om den änns provades på hästen så är jag nyfiken på om den provat den även.

Och det är ju som så, att de ör olika i bomformen och knappast passar samma häst, bör jag inte skriva ut det för person som kanske inte känner till olika märkens bomar och vet hur de är?

De flesta är heller inte helt medvetna om att det inte går att lita på sadelmakare särskilt mkt, kanske är bra att man varnar för det..?

gejsa
0

Om man inte kan lita på sadelmakare, vem ska man då lita på? Det kan man ju undra. Fundersam

Snuttan2
0

Finns ju vissa som är mer pålästa än andra som man kan lita på.

Men den utbildningen är för guds skull på två dagar! Hur ska man kunna lära sig nog om extriör, muskler, leder, ridning och sadlar på det…? Är ju omöjligt, så det är inte sadelutprovarnas fel precis, utan utbildnigen är bara så långt ifrån nog för att lära de något för att göra det korrekt.

[Angel88]
0

#16 om du läste tråden noga skulle du se att hon har skrivit at dem inte köpt sadlen än!! utan att dem ska prova den först..

Jag vete tusan om ja ens skulle lägga ut flera tusen på en sadel utprovare, nu när du ändå säger att dem inte går att lita på… skolans sadel ut provare satte fel sadel på våran arab en gång, så han fick gjöra om den…

har lagt sadlar på hästar förr och ricktiga häst männinskor har sagt att den liggerr super..(haft häst i 40-50år dem ja frågat..)

Snuttan2
0

Angel88, en sadelutprovare kostar inte flera tusen precis att ta ut ivanliga fall.

De ger ofta iallafall en handvisning om vad som kan passa, absolut om hästägaren själv inte kan någonting, vilket de flesta ju inte gör.

Bara för man haft häst i massor med år betyder det inte att man kan hur man provar ut sadlar. 

Vad har att hon inte köpt Globusen än med saken att göra? Vad jag ifrågasätter är att den ens rekommenderar Globus och Stubben till samma häst! En sadelutprovare borde veta bättre än så. Ligger Stubben bra på den ska den inte ens fundera på att ta fram Globus, för den kommer inte att passa. En Stubben Rex är hyffsat böjd i bommen, en Globus Loke är långt ifrån Rexen.

[Angel88]
0

#18jo visst, men dom kanske stoppar om sadlen så den lägger sig rätt… det fick min gammla skola göra 4 gånger till araben vi hade där.. innanden la sig rätt.. jag tror att den sadel utprovan tog 2500- 3000 för jobbet… visst stuben sadlar skiljer sig ganska mycket till andra sadlar det vet jag, men om dom nu provar sadlen.. det skadar ju inte, om dem nu skiljer sig så grovt så märks det deräckt.  Alla har inte 15000 att lägga på en sadel… jag själlv skulle alrig ens drömma om att köpa en sadel som är dyrare än 6000, det är mitt totala max bud.. 

Frågan:Vad har att hon inte köpt Globusen än med saken att göra? Vad jag ifrågasätter är att den ens rekommenderar Globus och Stubben till samma häst! En sadelutprovare borde veta bättre än så. Ligger Stubben bra på den ska den inte ens fundera på att ta fram Globus, för den kommer inte att passa. En Stubben Rex är hyffsat böjd i bommen, en Globus Loke är långt ifrån Rexen. 

Svar: jo det skadar inte att prova sadlen för det, facktigst. som jag skrev innan, om dem skiljer sig jätte mycket märks det ganska tydligt, om inte annat att den då kommer att påvärka hästens rörelse förmåga, settet den rör sig på, ryggen mm… det märker man.. jag va med när dom bytte sadel till araben och fick hjälpa till med att säga hur den kändes när man red, då sa ja att det kändes som att den skulle vara lite för smal, låg  jätte bra när man skrittade, men  inte när man travade, att hästen blev stel… och den va lite lite försmal och stoppades om en sissta gång, sedan låg den super duper bra på honom, han behövde ingen padd längre, häller..

Peppe
0

Vad rekomenderar du för sadelprovare då Snuttan? Det kanske inte finns nån sån supermänniska där hon bor? I stockholm är det säkert lätt att hitta alla sorters människor, men på landsbygden är det inte så, och det blir en jäkla resekostnad att ta hit en sadelprovare så långt ifrån.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emsems
0

olika märken och olika storlekar kan ju funka på olika hästar. ofta märker man ju om hästen inte gillar sadeln, iaf tex på mirran som inte vill få fram om hon har en oskön sadel.

sadelutprovarna kan ju ofta mer än oss "vanliga" människor iaf, sedan kan ju så klart dom göra fel med.

Snuttan2
0

Angel88, det går inte att stoppa om bommen, så vad pratar du om nu..?

Som sagt, det är så pass stor skillnad i bommen mellan Stubben Rex och Glovus Loke så det är inte värt att pröva ens, för man vet redan att de två inte passar samma häst.

En för smal bom ser man innan man sitter upp på hästen, det går inte att stoppa om, utan har än en gång med BOMMEN att göra. En sadelmakare vet det och tar bara fram samma sadel med en bomvidd vidare.

Peppe, det beror vart du bor. Men det finns massor med sadelutprovare som åker runt, bland annat de på Ingdams å de ifrån RidIn som jag både skulle våga lita på rätt mkt.

Fabulus
0

Med tanke på att denna kvinna är rekomendera av flera, att hennes hästkunskap är långt över medel hästmänniskan. Jag vet att märken ibland säger en del om bommar men globusen tas hem ovh prövas.

Jag uppskattar mkt en sadelkvinna som inte propsar på att vi ska köpa stubben. Jag tror jag gjort det om hon sagt att det var det enda eller bästa.

Jag kan se att en sadel inte passar, att den är på tok, inte gränsen mellan bra och perfekt.

Jag trivs också väldigt bra med min grundinställning;

lita på alla som känns rätt fram till motsatsen är bevisad.

Snuttan2
0

Hur kan du se om en sadel ligger dåligt om du inte kan se om den ligger bra?

Fabulus
0

Jag skrev att jag kan se om den ligger på tok och okey men inte skillnaden mellan bra opch perfekt….

Cilla89
0

Det finns många sadelutprovare som är gratis också, vi har två i Skåne.. Annars kan man ju åka med hästen till sadelutprovaren och då är det säkert inte lika dyrt heller..

Det är bättre att lägga ut en rejäl summa med pengar på en bra sadel som är skön för både ryttaren och hästen.. Istället för att köpa nått billigt som i längden förstör hästens rygg, för då blir det ännu dyrare..

Jag vet själv sadelutprovare som är urkassa.. Åkte med min ponnys sadel till en sadelutprovare för att få den omstoppad, och jo, visst gick det bra om 6 månader, åkte till en annan, ja, bommen var bruten? :S Hur fasen kunde den första sadelutprovaren MISSA det? :O Det är skrämmande..

Snuttan2
0

http://www.xbox360achievements.org/forum/images/smilies/bow.gif Cilla89!