OT: Våga fråga
Ja ni vet ju programpunkten på Rix morgon zoo men jag tänkte om någon av er hade ett bra svar till mig =)
Såhär är de då: Om ett träd faller i skogen och ingen (absolut ingen, inte minst kryp eller något) hör de, låter de då någonting?
Mitt resonemang till de här är att ljud bildas ju i örat av ljudvågor som kommer och tas upp av örat o då bildas ljudet där. Men om ingen är i närheten och ljudvågorna har inga öron att bilda ljud i, då kan de ju inte låta.
Jag har ställt den här frågan till väldigt många, men har bara fått väldigt få som håller med mig, så vad anser ni?

har funderat ihjäl mig på det där! men jag kmr inte fram till ngt logiskt..

HAHA Men ALLTING låter nånting ju så det borde ju låta..men bara att ingen hör det..=)
ohh, ingen aning, jag har oxå tänkt på det nångång…

Det är klart det låter, är bara ingen som är där å hör det ;)

Ja men de e ju de so är grejjen, de är INGEN som hör de, då går ju ljudvågorna ut för "tomma öron" dvs inget ljud kan bildas…

Men det är ju ljudvågorna som är ljudet. Ljudvågor kommer väl av att luften förflyttas, att partiklarna börjar röra sig (som när man slår på järn och det vibrerar lika länge som man hör ljud från det). Och oavsett om ett öra upptar ljudet så förflyttas ju luften. Alltså borde det låta iallafall…

Men ljudet bildas även om ingen hör det jue…hihi

Bara för att ingen hör ljudvågorna betyder det ju inte att de inte exiserar (fasiken hur stavas det :P)…
Det är ju bara djur å riktigt små barn som är så duma att de tror att bara för att de inte ser något så existerar det inte, du är bättre än så här MiaMaria ;)

Nä ljud bildas i örat, de är bara ljudvågorna som finns om ingen hör de och dom låter inte om inte ett öra fångar upp de

Nu försvann mitt inläg, gaaaah.
Iallafall. Bara för att ingen hör ljudvågorna betyder det ju inte att de skapas, de existerar ju och går ut, det är bara ingen som plockar upp dem.

Knepig fråga, verkligen. Tycker både MiaMaria och Snuttan har rätt, vilket dilemma :)

Ja precis snuttan, men då låter de ju inget eftersom ljudvågorna inte fångas upp
Japp, klart att det hörs!! :P

Jo det låter. Bara det att ingen hör det.
Bara för att ingen ser mig betyder det ju inte att jag inte finns, eller hur?

Hhaha blir knäpp av denna frågan!!! Men det måste ju LÅTA det är bara ingen som HÖR det…hihi

Jag står kvar vid att de inte kan låta om de inte finns nå öron som kan forma ljudet ;-)
Jag håller med dig Pippa, man blir knäpp på frågan =)

:P
Jag är mkt bestämd, det låter, finns bara ingen där som hör det, men ljudvågorna studsar ju tex på de andra träden, det kanske duger som att någon hör det för er?

Går ju även ner i marken föresten och ger en duns emot den som de andra träden lär känna om de hade den typen utav känsel…

Men min hjärna kan fortfarande inte förstå ditt resonomang..hmm…det MÅSTE höras eftersom ALLTING har ett ljud…även om ingen är där…
även om det inte hörs så kan man oftart kunna känna det..
Hahaha ofta man ens kommer på en sån fråga :)? Tror mest på snuttans svar men jag vet inte.. Man kan ju fundera ihjäl sig på en sån här fråga.

Ja precis Joytick de e de jag håller på o göra! =) Och hur jag har kommit på den är nästan lika bra fråga som den här ;-)

Du känner inte till någon fysik/biologi eller nått proffessor som kan ge korrekta svar på sånt här? :P
Måste ju gå att reda ut!

Ja men precis, jag vill ju så gärna ha ett korrent svar! Men vart vänder man sig?

Kunde man fråga radioprogrammet du talade om kanske?
fast där måste de ju ta in frågan å saker med…
vore ju jätte kul annars att den kom med :D

Jo men dom har så himla lång väntelista, senast jag hörde nå om de va de över ett år… Förvisso har ju jag gått o funderat på de här i några år så vänta ett tag till kanske inte skadar men vill ju som ha svar nu =) Måste spåna lite i de där o kolla upp lite. Har jag kunnat maila en proffesor i latin o frågat vad djävul är på latin så ska jag väl kunna ställa den här frågan oxå =)

tycker absolut du ska ställa frågan mia!
annars är jag med snuttan. även om ingen hör ett ljud så finns det ändå där.

Ja men vem ska jag vända mig till? Eller inom vilket områda ska jag söka upp en person?

Jag är helt bakom flötet, vad menar du nu MiaMaria?

#28 vänd dig t rix.. gör ngt drastiskt så de verkligen förstår hur viktig frågan… :D typ skicka ner ett träd eller ngt ;)

Haha kanske ska göra de då =) Påmin mig ikväll! =)
Big bang, den stora smällen hördes inte för det fanns inga partiklar i luften att förflytta…
Vågor i luften är ju så mkt mer än ljud. Ingen med öron/annat sinnesorgan som gör ljud av ljudvågoirna=inget ljud.
Solklart!

Åhh tack äntligen någon på min sida!! =)

jag är helt inne på ditt spår miamaria! det är ju ljudvågor som bildas, inte ljud. ljud blir det ju först när ljudvågorna nåt ett öra. ljud för just det örat alltså. knepigt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Åhh en till!!! 3 mot resten ;-)

Dom håller bara me för att dom inte orkar förklara en motförklaring hahaha ;)

Fast är defineringen utav ljud värkligen att någon måste vara där å fånga upp de..?
För isåfall kvalificeras det ju bara som ljudvågor, inte ljud å MiaMaria har rätt ;)

Jo men om jag vet att Sven stod bak ett annat tråd och hörde när trädet föll, då sa han att det lätt ganska bra ändå!! hihihi

Jag är bara tröööög

vaaa??

jag vet inte alls vad jag tänker nu eller då… blir bara värre det här 

Hahaha mmm visst är det så..har man inte varit knäpp innan så blir man av denna frågan hihi

Men det finns ju ljud som inte människor hör. Som är för mörka eller för ljusa för att våra öron ska kunna uppfatta dem. Men ibland kan man känna de mörka ljuden istället för att höra dem. Då finns de ju fast de inte hörs…

#44 det är ju ljudvågorna man känner, inte ljud
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#44 Jo, men andra kan ju kanske höra de ljudvågorna. Så då är det ju ljud iallafall.

hihi

Orkar inte läsa allt, men
- det existerar ingen plats på vår planet utan liv
- som några påpekat: ljud är ljudvågor; partiklar som flyttas, oavsett om ngn hör
- i vaacum (svensk stavning?) borde teoretiskt sett ljud inte existera eftersom det innebär avsaknad av partiklar.
Slutsats: om ljudvågor bildas är det ljud. Om inga partiklar finns kan inte ljudvågor bildas, alltså kan ljud inte uppstå.
Är himlen blå även om du blundar? (OK, dåligt exempel eftersom färger inte existerar, men ändå…)

Tackar Mangis för bra och tydlig förklaring :)