tjock igen..
nu är mirran tjock i benen igen… va tusan kan detta bero på?
Historik:
Söndag: tävling. gick jättebra, transport hem.
måndag: vila i hage.
tisdag: lite varm och lite tjock i benen efter hagen. efter några timmar inne i boxen mera varm och tjock.
onsdag: lite varm och tjock, gick en promenad och blev bättre.
torsdag: helt bra. kort ridtur i skritt och trav.
fredag: bra i benen, lugn tur i skogen.
lördag: bra, lite dressyr på ridbanan ca 30 min. pigg!
söndag: helt bra, red lite hårdare på banan och lite bommar. pigg!
måndag: tjock och varm i benen. haltar inte.
Vad beror det på? det är inte senskada för hon har inte ont i senan. inte kotledsinflammation, för det är inte riktigt på rätt ställe. ser typ ut som att hon har morgonben, fast bara på ena? kan det bero på foderbyte? vad ska jag göra?

Jag tycker att du ska åka till en klinik o få henne ordentligt kollad, helst med UL. För att dom ska ha en senskada behöver dom inte ha ont i senan!

Säger som MiaMaria, gått så pass länge nu och det har inte blivit bra, du behöver låta henne bli kollad å få reda på vad det är..
har pratat med en god vän som är hippolog, hon sa att jag skulle först få henne skodd (är oskodd och rätt ojämn nu) och se om det blir bättre. hon tyckte att det är dumt att fara på klinik, för dom behandlar även om dom inte ens vet vad det är…
förhoppningsvis är det så att hon trampar lite snett pga att hon är ojämnt nött på hovarna och hon bli bra så fort hon blir ordentligt skodd,
planen är att om hon inte är bra innan fredag så ringer ag veterinären då. dock inte kliniken, litar inte på dom för 5 öre..

Fast rid iallafall inte, då belastar du ju benen med mer vikt och arbete….
hon tyckte att jag skulle rida lugnt varje dag, eftersom att hon blir bättre efter hon rört på sig..
ja foderben drabbar inte bara ett ben.. Håller med Snuttan2.. rid inte.. lägg stallbandag med liniment.. samt skrittpromenera.. ruskigt onödigt att förvärra när hovslagaren kommer så snart.. hon mår inte dåligt av skrittpromenader tis,ons,tors…
Varför ojämn nu och inte skodd.. är det efter betet?
måste bara fråga varför flera inte litar på kliniken?? om du ber dem ul senan så får de ju göra det.. Sen bestämmer du ju själv om de ska behandla eller inte..
Har standarden sjunkit så på våra kliniker i landet… du är inte den första som uttrycker det så..
de gånger jag varit inne så har jag sagt till om vad jag vill ha gjort och då gör de det…
hovslagaren kommer ikväll, alltså rids hon nog lätt efter det. hon är ojämn pga att vi tog av skorna för betet, sedan har vi verkat för 4 veckor sedan, bokade tid för en vecka sedan men hon kunde inte föränn nu och är lite ojämn i hovarna nu.
ang skrittpromenader. hon blir så överdrivet pigg, hon klarar inte riktigt av att stå, blir svårt att hantera för dom i stallet och bara börjar vandra i hagen och boxen. Hon är ju inte halt eller något.
Foderreaktioner kan visa sig på bara ett ben, på samma sätt som at thon fick utslag av lusernen bar apå ena sidan av magen. vi hade en annan häst som blev jättesvullen på ena benet efter byte till hösilage…
ang kliniken. då vi tagit in en ridskolehäst pga hälta hittade dom inget ställe men behandlade ändå kotorna flera ggr utan att veta orsaken eller något. hon blev så klart inte bättre av det, ändå sa dom åt oss att sätta igång henne igen. det litar jag INTE på. sedan behandlade dom min förra häst, och först sa dom att hon hade 1,5 grad, gången efter sa dom att hon förut hade 2,5 men nu bara 1,5 osv. inget riktigt stämmer…

Då får du ta detta som ett tillfälle att jobba på hanteringen så att hon går att leda väll, är jätte bra anledning till att träna in något så viktigt!
För varför riskera att hon blir halt genom att belasta nu?
Du kan ju som Mrs-Dibs säger, själv välja om de ska behandla din häst efter undersökningen… Eller åka till en annan klinik?
hehehe… ja det verkar ju konstigt!!!
Men att en foderreaktion bara går på ett ben… va konstigt, har aldrig sett det?? Men men man har ju inte sett allt här i världen..och blir ju aldrig fullärd heller heter det ju
.. Det kan inte vara så att det var så att man trodde att det var en foderreaktion eller blev det konstaterat på något sätt?
Det var ju bra att hovslagaren kommer nu då..men jobbigt att inte kunna lita på kliniken (tänker då på möjlighet till ul och röntgen mm)
Jag kan endast önska dig lycka till och hoppas att hon snart e bättre!!

det är inte lymfangit?
Schess fick det i vintras, så poff på en dag, stora stockar till ben, men inte särskilt varm, och sen bara försvann det efter 2 dagar :S
varför kan jag inte bara ut en veterinär som själv kollar henne istället för att åka till klinik?
hon är nog den snällaste hästen att hantera i hela vida världen, men det är ju rätt förståeligt att hon är pigg och glad när hon vilar så tvärt när hon är i full tävlingskondition. Hon är inte elak eller jobbig på något sätt, men eftersom att hon är en stor 170 cm häst som dessutom är unghäst så blir hon vaken, och sträcker på sig och är taggad, då blir flickorna som tar in coh ut henne lite nervösa… sedan nöter det ju mer att snurra i boxewn och i hagen än att under kontrollerade former rida lite lugnt i skogen. tor inte det påverkar hennes ben så mycket alls faktiskt…

Fast det hela började om jag förstått det rätt efter en hård träning/tävling så det är ju stor risk att det är någon skada ifrån det med…
men hon var ju inte halt, varm eller tjock efter tävlingen…? övervägde om det skulle vara en överansträngning eller något… hur brukar det utvisa sig och i så fall, vad gör man åt det? tänker på mig själv, om jag får ont någon stans blir det ju itne bättre av att isolera och itne röra på sig, utan snarare röra på sig, fast så klart lite lugnare ett tag?

Även om hon är pigg så borde du ju kunna gå promenader med henne ändå, går det inte så är det inte lydnaden som sitter å då är det bara att öva upp det…
Blir hon för pigg så får du väll dra ner lite på kraften medans hon vilar?

Även om hon är pigg så borde du ju kunna gå promenader med henne ändå, går det inte så är det inte lydnaden som sitter å då är det bara att öva upp det…
Blir hon för pigg så får du väll dra ner lite på kraften medans hon vilar?
har redan så klart dragit ner kraftfodret till mindre än hälften
hon gör ju inte av med någon energi av att promenera en lite sväng, är nog bättre ridas lugnt…

Varför inte jogga lätt med henne ifrån marken eller gå en flertimmas promenad då? Då lär hon ju hinna varva ner å göra av med lite energi.
har du tid att komma hit och promenera henna i flera timmar så är det glatt välkommet! ;)

Klinik resp diskriktsveterinär:
Klinkens personal ska i allmenhet vara special inriktade på hästar, dom har de flesta tänkbara saker. Disktriktsvet är mer en jour vet, dom finns tillgängliga dygnet runt men har inte alls samma tillgång till prylar. Lika med underlag osv, på kliniken finns de ett underlag som fungerar för hältutredning, men alla har inte de hemma, är ju inte helt kul o stå på den asfalterade vägen och göra böjprov.
Som både Mrs-dibs o Snuttan skriver, du väljer ju själv om dom ska behandla din häst eller inte.

Mocka fortare å ta tiden du skulle lägga på att rida å borsta henne till att gå så blir det väll ändå iallafall en timma, joggar du lättare så hon får små-trava så lär hon ju ha bränt av en del.
vi har dels kliniken (måste jag låna bil och finka för att få mig dit + ta ledigt från jobbet), å sen har vi distriktsveterinärerna som kan komma när som helst, och så har vi en till som är veterinär som kommer ut till gårdar.
vi ha rinte en cementplatta, men vi har ju asfaltsvägar och även vanliga vägar av packad jord (??)…
är ju lite diksussioner om det här med böjprov, att man absolut inte ska göra det.. vad tror ni?
snuttan, å så lägger vi till att jag inte kan springa, så det abra blir prommis.. tror inte det gör så stor skillnad på att jag sitter på en 650 kilos häst så det blir 60 kilo extra..
överansträngning visar sig med värme och svullnad.. om man inte respekterar det utan kör på så har du en skada.. Men värme och svulland är en varning eller skada i mina ögon.. Så jag tar gärna ett besök för mkt…
Självklart kan du ta ut en veterinär det jag menade är att de som kommer ut oftast inte har ul..
Själv har jag svårt att se en väldigt lindrig hälta…
Men du verkar redan ha bestämt dig för att fortsätta rida lillpållan så det är ju sak samma vad vi skriver… no hard feelings men det känns som jag försöker övertyga dig om ngt och det var ju inte meningen.. hoppas det inte låter surt för det är jag inte, hoppas du förstår vad jag menar!
Jag kan ju bara skriva vad jag hade gjort… visserligen hade jag även laserbehandlat då jag äger en laser själv..
"Hukar mig ngt"… jag hade dock inte tränat min häst om den var ojämn i hovarna utan väntat med det… ojämnhet är en bov och kan även vara ett tecken på skada/ spänningar..( menar absolut inget illa)
#22 jag tycker det låter vanskligt att böja en häst där man redan lokaliserat en eventuell skada i form av svullnaden vid senan..

Är upp till dig hur du vill göra Ems, din häst, ditt liv.
Men, ja, de där 60kilona och själva att vi sätter hästarna i en annan balans å förskjutning när vi sitter på dem gör rätt mkt till för 600kg häst, faktiskt.
var exakt sitter svullnaden och värmen?
ja ni är lite väl påstridiga. jag bad bara om åsikter om någon hade någon aning om vad det kan vara och hur man i så fall ska hantera det. ingen av er har ju varken sett skadan eller hästen och det blir lite dumt när ni blir sura om jag säger att jag ska rida.
att hon är ojämn i hovarna är ju lite något man får räkna med när dom går barfota. visst, dom är jättefina när man just verkat dom, men lite sneda är det lätt att dom blir. och som jag sa så ska ju för guds skull hovslagaren komma ikväll.
vad är ul? menar du ultraljud? eller?
svullnaden är på höger framben, ovanför kotan. typ som gallor, men lite mindre lokaliserat (alltså inte små bullor utan mer tjock som morgonben). värmen är alltså knappt kännbar, men liiite värme känner man på undre delen av kotan, lite ner mot karleden nästan (där den lila pluppen sticker ut)
det var aboslut inte meningen att såra dig utan jag skrev bara hur jag hade gjort… men det är endast min sanning och inget säger att det är bäst.. Men ville bara ge ngr tips på vad jag tycker att bra att göra vid svullnad och värme..
Men du frågade vad folket här ute trodde och hur man kan göra och ja, jag skrev hur jag skulle göra… sen är det ju så att tar man det tidigt så kan man slippa dyra behandlingar och svårare skador..
Jag menar ultraljud ja..
Lite synd att du känner att du behöver ta till offensiven, jag menade att har hon ngn spänning eller så kan det visa sig i att hon belastar ngt ojämnt och därmed sliter olika..
Anledningen till svúllnaden kan ju vara att hon trampat fel ute i hagen.. de hittar på mkt ofog där:O)
är det över ( gaffelbandsgrenen ska det vara) förgreningen som värmen finns..?
förgreningen? känner inte till det uttrycket? vart är det?
ja jag skulle tro att det något litet bara.. torr inte det är en större skada.. känns ovärt att börja behandla å sånt då…
hmmm…ska se om jag hittar en bild så jag kan förklara bättre vad jag menar!! om man kupar handen bakom kotan… hmm… jag ska se om jag hittar ngt som kan förklara det på ett bra sätt!!
Men jag tror att vi skrivit "tips" just för att du ska slippa behandla för ngt skit sen

min första tanken var att den "lilla pluppen som sticker ut" var den sk sporren. är ungefär som kastanjerna fast dom sitter bak på kotan.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ja men precis, sporren kasnke det heter *skrattar*
kommer bild..

Blev ingen bild, min scaner vill inte fungera…
Men gaffelbands grenen går från sidan/baksidan kotan och ner till tåsträckaren på framsidan mellan kotan och hoven
#36 tack för att du förklarar Mia!!

det är alltså varmt runt sporren typ… =) svårt att veta vilken grej det är varmt i inuti…

Kan de då inte va annularligamentet då?
vet tyvärr inget om sådant, vad är det? hur påverkas detta ligament, vad blir symptomen och hur fixar man det?

Tänkte på gaffelbensskada… Åk till ett djursjukhus.

Det ligamentet håller ihop senorna in mot skenbenet och stabiliserar kotan, de sitter på sidan samt baksidan kotan (från sida till sida dvs), där, såvitt jag förstår, hon är svullen. Har för mig att de ibland även kallas ringband men är inte säker
#42, då är dom väl superhalta om den är skadad?
jag tror jagska återkomma efter hon är skodd och ser hur hon verkar imorgon… du är det ju som bara spekulationer och kan eg vara vad som helst.. ska kika om det verkar vara ringbandet..!

Ems, jag bara svara för mig själv. Jag är inte sur på dig eller något, skriver bara hur jag skulle gjort och att jag inte förstår ditt val. Ta inte allt så personligt ;)
nä men ditt tonläge är ju alltid lika trevligt och odömmande ;)
Mirarn var iaf helt bra i benen igår, och hovslagaren trodde att hennes problem berodde på foderbyte.. så jag tror det inte är så farligt =)
#46 så skönt!

Fast du kan ju inte höra mitt tonläge ;) Är det som är det fula med skrift ju, att man bara har orden att gå på, inte tonlägen, inte gester eller grimaser…
snuttan2, nä visst, absolut, men av någon anledning låter det du skriver alltid så mycket mer argt än det andra skriver! vi får väl kasnke alla tänka på att överutnyttja smileysar så alla hela tiden vet vad vi menar? =)

Fast i det här fallet har jag ju heller inte varit postiv, hade jag lagt till någon smiley hade iallafall jag tolkat det som att jag varit ironisk å drivit med dig å det tar iallafall jag aldrig bra :P
haha ja, hur som helst, det är ju bra att det är löst nu iaf =)