Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1335 ggr
Scandi
0

Tips på foderstat

Om jag nu köper pållen vad skulle jag kunnas ha för foderstat till honom i början? har tänkt skicka in analys på hö lr hösilage sedan så han får en bra foderstat :) men hur ska jag göra i början innan man fått svar? Nu får han mest grovfoder och bara lite krafft ibland av ägrna. tänkt rida 5-6 dagar i veckan. Han är 5 år och runt 1,52 hög. Några tips?

Scandi
0

gejsa du brukar ju va bra på sånt här ;)

gejsa
0

Ingen aning. Fråga hur mycket dom ger hästen vintertid annars och så. Analys på höet eller hösilget är bäst så man kan se vad du behöver ge.

Scandi
0

jo jag har tänkt skicka in det men jag menade jsut innan man fått själva svaret? men ska höra med ägrna hur mkt grovfoder han brukar få..funderar på vilket sorts foder han ska få..de har andvänt groov till honom.

gejsa
0

Fortsätt med det som dom gett. Om du ger hö så ge mellan 10-12 kg.

Scandi
0

hur mkt ska man ge i hösilage om jag hade tänkt ge 10-12 i hö??? jag tror det blir att jag köper hem groov till honom.. men hur mkt ska jag börja med att ge honom? De i stallet har tänkt skicka iväg en analys.

Cilla89
0

har du hö som du tar analys från, så går det ju snabbt att dra ut några tussar från olika balar och sedan skicka in, du har svar på 5 dagar, max.. Hösilage tar lite längre tid, iofs beror dte ju på hur snabbt ni använder upp en bal..

Men ge han som Gejsa säger och ½ kg groov efter ridning eller nått, det klarar han sig fint på tills du fått analys svaret :)

Scandi
0

hm. jag får höra med de andra änr de har tänkt skicka in..annars får jag skicka in själv.. hur mkt är det i liter?

Cilla89
0

hm, ingen aning, men har du inget krafftmått?

Scandi
0

nepp..har inga mått alls:S men de finns kanske att köpa till?

Cilla89
0

ja, det borde det det göra, men annars har jag för mig att ½ kg groov är 0.7 liter..

Scandi
0

man fick välja mellan halm eller en spånbal i veckan att strö med så jag valde halm tänkte att det kanske kunde vara gott för honom att tugga på.. :) :P

Scandi
0

och hur mkt är 0.7 l ? ursäkta de dumma frågorna men jag är jätte dåligt på sånt…

Lyrik
0

7 dl

Finns Krafft-mått att köpa på GG, iaf 1 kg-mått. Ett halvt mått = ½ kg groov.

Cilla89
0

lite mer än halva liters måttet ;)

Scandi
0

haha vad dum jag är..:P klart d är 7dl. Min hjärna har nog inte riktigt kommit igång än ;) så jag skulle tex kunna ge honom nu i början  på morgonen 3kg hö + morötter, middag 3 kg hö+ morötter och på kvällen 6kg hö + 7dl groov ???????

Scandi
0

men hur mycket hösilage behvöer man ta för att det ska bli lika mkt som 1kg hö?

Lyrik
0

Beror på TS:n i hösilaget.

Scandi
0

aha :S men hur sjutton ska jag då veta hur mkt jag ska ge nu innan analysen då?

Lyrik
0

Blött hösilage = mer. Torrare = mindre.

Det är vad jag fick lära mig på Jällaskolan när jag läste foderlära där för evigheter sen.

Scandi
0

han fick 8kg¨höilage i vintas iaf..

Lyrik
0

Verkar vara lite för den hästen. Minst 12 kg hösilage.

Scandi
0

men om jag ger honom så som jga skrivit i #15 går det bra nu till en början tills jag vet hur det blir med analysen?

Lyrik
0

Jepp, tills vidare duger det.

gejsa
0

Håller med! Det verkar väldigt lite för så pass stor häst. Han ser ju så fin ut i hull så han har väl ätit upp sig på betet då.

Scandi
0

jag ska ge honom mer än 8kg! D blir väl 12 tror jag :) iaf nu fram till analysen så får vi se om de blir nån ändring..:) men har jag delat upp det bra på de tre målen? eller nåt annat förslag? jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag är jätte dålig på det här med foder! Tur att det andra finns kunniga :D

gejsa
0

Du får väl pröva dig fram. Han kan ju vara otroligt lättfödd också. Men som sagt det ser du ju om han blir tjock elller inte.

Scandi
0

jo det är väl det bästa :)