Föl av en klonad häst
Hur ser ni på detta med klonade hästar i ridsporten? Tror ni att det är värt det?
Lisen planerar ett föl med en klonad hingst, och jag personligen tror detta kommer bli vanligt i framtiden. HÄR FINNS LÄNK!
Själv tycker jag detta är väldigt läskigt. Att ta en individs DNA innan den dör för att sedan skapa en kopia, känns väldigt osäkert och otäckt. Tycker att man mixtrar lite för mycket med naturen då.
Lätt förklaring om kloning HÄR!
Jag har för något år sedan läst igenom hundratals sidor om kloning på djur i allmänhet och vad jag har sett så misslyckas det ofta, det vill säga missfall för stona som bär det klonade embryot. Och de föl som föds (även andra djur) blir missbildade, föds med alla de möjliga hemska vanställningar. Känns inte värt det när man såg hur många liv som slösas för en klon.
''Mer än tio år efter fåret Dollys födelse är det fortfarande mycket besvärligt att få fram friska klonade djur. Hundratals kärnöverföringar behövs för att man ska få fram ett eller ett par friska klonade djur, och vägen dit är ofta kantad av sena missfall, dödfödda, gravt missbildade djur och djur som fötts levande med allvarliga missbildningar.''
Länk till citat! Ännu en liknande länk!
Jag har tidigare även läst att cellen har som en form av klocka eller en kalender. Den börjar på noll när den skapas, föds när den (hästars fall) är 11 månader. Sedan börjar den leva sina år efter hur vi räknar. Om en häst är 17 år och man då tar celler från den hästen så fortsätter cellerna åldras. Det vill säga att när det klonad fölet föds (om det föds) så den 17 år 11 månader plus den tiden det tagit för den att bli embryo igen och sedan födas.
Nu har ni lite kött på benen om detta och om någon har något i fakta väg att tillägga få får ni gärna det i en kommentar nedanför och fetmarkera ''Tillägg'' ovanför kommentaren och ha gärna med länkar. Så vet vi skillnad på åsikt och fakta (som finns hittills).
Till min åsikt nu. Jag tycker detta är hemskt, läskigt, otäckt, onödigt och väldigt själviskt. Det är enligt mig meningen att individer ska dö för att det ska kunna komma nya. Dessa program man sett på TV från USA när det klonat sina älskade hundar…SJUKT SJÄLVISKT. Vem vet hur den hunden mår om den överlever. NEJ TACK! Säger jag, det är meningen att man ska dö för att nya ska komma till.
Nu är ni välkomna att ha era åsikter!
Vad tycker ni?
Satte den i övrigt då detta är en så ovanlig form av diskussion.
ingen som har något att säga om detta?
193 som läst och ingen som tyckt att detta varit tillräckligt intressant för att svara? :O
Aja.
Människan har mixtrat med naturen länge, de flesta hästraserna har inte direkt uppkommit utav sig själva. Själv tycker jag att det ska bli intressant att se hur det går. :)
Tror inte att klonen kommer att bli helt identiskt med orginalet (iallafall inte mentalt) då det inte går att återskapa exakt samma uppväxtförhållanden som för orginalet.
#2 Du tycker inte det är lite läskigt då?
Och hästraserna hittills inte kommit till av kloning. Utan selektivt val av blod.
Självklart blir klonen inte identisk mentalt men den blir ju en likadan typ och bara det är ju läskigt.
Ryser lite faktiskt 😕
Tycker inte det är värt det!
Ett liv utan djur är inte värt att leva

Anledningen är ju att man vill ha en identiskt individ som man kan använda i avel, därför klonar man väl enbart valacker. Visst får man en genetiskt identisk individ så den borde då kunna användas i avel och föra vidare de gener som valacker har (men som den inte kan föra vidare). Hade det varit enkelt hade jag inte sett några direkta problem med det men om det är så som det beskrivs i #0 så tycker jag inte att det verkar så lämpligt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tycker att det är oetiskt och oansvarigt. Riskerar djuret minsta lilla missbildning som kommer innebära lidande för det, så är det aldrig värt. Och det är ju stora risker med kloning. Finns ju en anledning till att vi inte gör det på människor :P
Så nej nej nej, det är så jäkla elakt och här har man ju verkligen gjort hästen till en produkt och inte till en levande och kännande varelse. Fast den rollen har väl hästen i ganska många tävlingssammanhang ändå..

#6 Risken för missbildning kommer man aldrig ifrån när man föder upp djur. Däremot borde man ju ha en gräns för hur hög risk som är lämplig.
Skynda långsamt så går det fortare.
Att lägga sig i och mixtra med gener och modifiering och konstgjorda ting är för mig skrämmande.Varför ska vi människor röra om i allt vi upptäcker att vi kan.Hemskt! Det kommer att sluta i en sketen ände,absolut inget jag skulle vilja befatta mig med.Låt naturen ha sin gång utan att vi människor ska in där och peta.😡