Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 807 ggr
lisette
0

sadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sitter o kollar på begagnade sadlar.

är lite förvirrad nu. vad behöver jag till calippo? han har ju som sagt en hög manke och lång rygg.

behöver jag en smal, normal eller vid bom?

tips på sadlar som inte kostar en förmögenhet?

elin
0

Din häst e såå vacker!
Blicken verkligen fastnar på honom.

Tyvärr kan jag inget om sadlar, frågar alltid sadelexperter om råd och utprovning, kommer en på fredag o ska återkolla hennes sadel.
Lycka till gumman!
Mvh /Elin

/Elin

elin
0

med hennes menar jag Nisses ;)

/Elin

nalleballe86
0

Vilken bomvidd du ska ha är omöjligt att säga innan man sett hästens rygg. Det bästa är att göra en mankmall och sen mäta vilken vidd hästen behöver. För att inte manken ska gå i så måste du nog ha cutback. O sen får du räkna med att du inte kommer att få in 3 fingrar mellan manke o sadel när han har en så stor manke. Om du inte skaffar en för trång sadel förståss.

På bilden ser hästen ganska rak ut i ryggen och det måste du tänka på när du köper sadel. Kan vara vits med kilbossor om han dessutom är lång i ryggen, så blir anläggningsytan större.

Beroende på vad du vill lägga så är Kieffer ett bra alternativ. Min häst har en Jättemanke också och till honom har jag bla en hubertus. Ett billigare alternativ är en syntetsadel som heter Horse saver som också har cutback. Hade nog satsat på en beg märkessadel.