Från pigg till seg
Har en 17 årig new forset/russ valack som jag nu har haft i två år. Nu är det så att han har gått ned ca 69 kg på 6 månader, vilket är bra då han var överviktig förut😂
Men ett problem har uppstått.. innan viktnedgången var han alltid pigg och alert när vi red (spelar ingen roll vad vi gjorde eller vart) men nu när han har gått ned i vikt så har det blivit helt annorlunda! Han är mycket segare, ser knappt någon pigghet, utan det man har märkt är att han blivit snällare och mer tillgiven. Han går utan skor för tillfället och ömmar lite fram så där ska vi sätta på skor. Först var han bara seg på grus, vilket är förståeligt, men nu även helt och hållet!! Det spelar ingen roll vilket underlag.
Hans viktnedgång skedde med en betesreducerare i gräshage, ingen pellets, får för tillfället bara mineraler, hö när det var i "säsong" alltså inte nu längre. Vill till lägga att han mår toppen, vad han visar själv i alla fall, med alla sina trivselprickar, hehe.
Så nu om du har orkat att läsa igenom hela den här texten så undrar jag, vad ska jag göra för att få honom piggare??

Han kanske får för lite mat så han inte orkar?
#1 Har också tänkt på det, men vad ska jag ge honom? Han går VÄLDIGT LÄTT upp i vikt, vilket jag nu vill undvika då han fortfarande behöver minska några kilon.

På vilket sätt är han överviktig? Har han mage eller har han fettdepåer?
#3 Han har några fettdepåer på vissa ställen, hals, över mage.
Går han ute dygnet runt?
Pröva ge honom lite kraftfoder med lite energi i och lite vitaminer kanske det blir bättre! Mitt varmblods sto har blev också seg men det hade bara med värmen att göra! Kanske kan vara det? Det kan vara att han inte har hunnit vänja sig med värmen! :)
#5 Japp ;)
#6 Han får ca 1 dl av Granngårdens "vanliga" pellets och sina mineraler, men ska jag kanske ta och även skicka i lite B-vitamin? :)
Har faktiskt inte tänkt på det, men jag förstår hur du tänker ;)
Han kan ju bli trött av att stå ute dygnet runt, speciellt nu när värmen sätter i
#9 Han har inte visat detta förut trots värme, men kan säkert stämma. I sådana fall, vad ska jag göra för att kyla ned honom? Vatten finns det hela tiden och tillgång till skugga är det ingen brist på :)
Svampa eller spola honom innan du rider. Min syster brukar duscha både sig och hästen innan dom ger sig ut i värmen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#1 Tack för det jätte bra tipset! Det ska jag pröva :)