Min häst har blivit knäpp!
Jag har för en månad sen flyttat ner till skåne. Sen vi kom hit har min häst förändrats helt. Från att ha varit en kolugn barnhäst som inte var rädd för något har hon nu blivit stirrig, hoppig, feg… Det är som att hon inte lyssnar alls längre! Vare sig vi rider på banan eller ute så ska hon bara galoppera och helst bocka också. Än har jag inte flygit av men det är bara en tidsfråga. Tidigare stod hon alldeles stilla när man borstade, nu ska hon springa runt i boxen och gnägga. Jag skulle aldrig drömma om att sätta upp ett barn på henne nu, något som jag gjorde ofta tidigare. Hon har stått här en månad nu. Vad kan det vara? Trivs hon inte med de andra hästarna? Är det blåsten? De öppna åkrarna? Hur får jag henne att bli sig själv igen?

Vissa hästar klarar ju miljö-ombyten sämre, har du rest något eller bytt stall tidigare med henne, gick det bra då?
Hon får nog med hage å akitvering där så det inte är lite överskottsenergie även?

Vad nu! Detta har du ju frågat förut. 23 augusti skrev du precis samma sak. Men då hette tråden "för pigg".
Ja, jag har skrivit om det här förut. Men precis som du skriver så handlade det då om att hon var för pigg. Nu när hon inte lugnar sig trots aktivering så börjar jag tro att det handlar om nåt annat. Att hon inte trivs eller så. För det går inte ens att rida på banan och det här har som sagt varit en kolugn häst. Det känns snart som att jag knappt vågar sitta upp pga alla bockningar.
Jag har bytt stall med henne en gång tidigare och då gick det superbra!

Hur är stämningen i stallet annars? Fler spända hästar?
Om man jämför med de hon gick med innan så är de här mycket mer spända. De i gamla stallet var westernhästar och tränade därefter, i det här stallet står mer tävlingshästar. Inte för att det kanske har nån betydelse, men de var iaf mycket lugnare i förra stallet. Jag funderar på att byta till ett mindre stall med färre hästar, men vet inte om det kanske bara förvärrar om hon måste flytta igen.

Men du var ju på jakt efter en ny stallplats
Hittade en jättemysig till dej jue ;)
#7 Ha ha! Ja precis! Men har ju inte bestämt mig helt och hållet. Kan inte bestämma mig för vad som är bäst för pållen. Men kollar runt gör jag!

fast om de andra hästarna är spända å på spaning hela tiden för att de inte mår helt bra så kommer ju din häst också bli spänd, eftersom det är jobbigt att bo med andra som inte mår bra och för att hon också tror att det är någon fara på väg…
Hittar du något bättre ställe med bra stämning skulle jag nog flytta. Stämning bland hästarna och människorna är jätte viktigt!

Det stället jag hittade låter som klippt och skuret till din häst…som ett avkopplingsställe =)