Får en överviktig person..
Jag är 46 kg från idealvikt (väger över 100 kg) och har inte tänkt utsätta någon häst för att jag ska få sitta på dess rygg.
Därför undra jag om jag, som överviktig, kan köra en häst? Eller är det fortfarande synd om dem?
Taskiga kommentarer undanbedes, de får jag så mycket av ändå!
Bara vänligt påpekar att väldigt många amerikanare är över 100 kg och rider hästar utan problem. Men javisst kan du köra. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack Cahira, har dock läst flera inlägg på internet där det är väldigt blandat med svar om det är "rätt eller fel" att överviktiga ska rida.
Skulle till exempel ett kallblod med D-ponny mått orka dra?
Självklart kan du köra :) Finns säkerligen hästar du kan rida också!
En liten A-ponny i normal kondition klarar av att dra 150 kg, så du kan troligen köra precis vilken häst du vill. Ett kallblod med D-ponnymått kan dra flera hundra kilo.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Klart du kan köra - även ponny. Eller tömköra, longreins, promenader etc. Rätt eller fel att rida tänker man ofta på hästen, men tänkt även på din egen kropp. 46 kg extravikt är tufft för din kropp att bära och det frestar på rygg och leder. Inte säkert att ridning är idealet för din kropp just nu. Tid och aktivitet med en trevlig häst/ponny kommer säkert göra att göra underverk både för vikt och välmående. Lycka till!!!!
Ja, det finns säkert hästar som kan bära dig också, TS, men om inte annat så mår man bra av att hålla på med hästar oavsett om man sitter på eller bakom, och när man mår bra blir det mycket, mycket lättare att gå ner i vikt 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Köra är inga problem! En rockard väger ca 50 kilo plus två vuxna på ca 170 kg tsm blir ca 200 kg som vissa kör en shettis med.:-)
Sett folk på ca 150 kg plus tung westernsadel på både quarterhästar och paints på 150-160 cm. Vet inte om det är speciellt idealt men de (hästarna) visar inte tecken på ryggsmärta vad jag sett. Så länge man har bra sits så. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack dancer, Praefatio, KnutKrut, viktoria91 och igen Cahira, era svar räddade inte bara min kväll utan även mitt liv!!
Jag vet en tjej som väger ca 120 kg som kör sin shettis och den verkar må bra. :)
#10 Vi var ute och körde shettis, två vuxna i en rockard. Sammanlagd vikt var nog 135 kg, plus rockard då. Inga problem, shettisen knallade på så nöjt så :) Vi hoppade dock ur när det blev en riktigt brant och seg uppförsbacke, då blev det lite tungt.
När jag var nio drog jag mina småkusiner i en cykelvagn, total vikt 30 kg eller så, dvs. ungefär vad jag själv vägde. Det var inte heller jobbigt. Det är väldigt stor skillnad på vad man orkar bära och vad man orkar dra!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kallblod orkar bära lite mer om du skulle vilja rida, Nordsvensk, Ardenner, Tinker/Irish cob, Shire, Clydesdale. Lycka till ;)