Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 883 ggr
Mandysan
0

Jag är så glad=)

Min häst kommer idag!:D Jag skriver mer i kväll!=D

reddie
0

Åh, vad spännande. Ser fram emot fakta och bilder.

Tinka
0

Spännande värre! (har du kunnat sova i natt?)

Linda
0

Vad kul!!!

gejsa
0

Vad roligt! Då får du skriva om det sedan hur allt har gått.

Sessan
0

Vad kul!

Ja du måste berätta mera senFlört

Kommer själv ihåg alla förväntningar man hade när man vänta på hästen sin. Int för att tala om hur spännande det var! Det är en speciell känsla.

__iE
0

vad skoj ! =)

Mandysan
0

Jag kan säga så mycket som att hon är helt underbar!Men vi har lite att jobba med då hon har inga muskler+ att hon tror att det är tillåtet att springa över mej…. Men vi jobbar på det. imorron blir det premiär ridtur i mitt stall. men jag har ingen sadel:o/ Det låg jag och fundera jätte länge på. Men det löste sig!:) Min ridlärare är så underbar så jag får låna violken sadel jag vill av ridskole hästarnas imorron och på måndag ska hon fixa en annan sadel!:) Gud jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan henne.
Hon är så fin min lilla pålle…Brunskimmel…. Tyvärr så är kameran sönder. Annars skulle ni fått se MASSOR av bilder=).

Sessan
0

Vad härlig!

Synd att int du får bilder på henne, skulle vara kul att se!

Angående de att hon springer över dig: Jag har läst (tror det var i boken Dansa med hästar) att det är den ända gången man får smälla till hästen, just när det kränker på ditt vitala livsrum, som det stod. Efter det ska du rygga den några steg och sedan smeka den på platsen där du slog till den. Så gör tydligen ledarhästen i en flock.

Hittar jag var det stod så ska jag citera det åt dig.

Faxlin
0

Vad roligt, ser fram emot att få läsa massor om er här inne.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

__iE
0

vad kuul! =)
synd att kameran är sönder, du får låna en annans ;P ;)

Lycka till med henne (:

Sessan
0

Nu hittade jag det!

Så här står det:

"Vi använder exemplet med hingsten en gång till. Hingsten rusar i kärlekskrank rakt emot mig och inte reagerar på mina signaler. Vad gör jag då? Mycket enkelt: Man drämmer till hästen, hårt! I en situation som den här, när det handlar om att försvara sitt vitala livsrum, kan man aldrig vara nog energisk. - Men! Två, i detta fall avgörande saker måste man tänka på!

Har hästen fått en smäll i en situation som denna, kommer den att vika undan. Visar man nu ilska - eller ännu värre - slår till hästen en gång till, återgår man till ett primitivt bestraffningsbeteende och ruinerar samtidigt veckovis av arbete.

När hästen väl har vikit undan för en handgriplighet, får man under inga omständigheter visa någon form av frede eller aggressivitet! Istället gör man följande:

När jag någongång behövt försvara mitt vitala livsrum blir jag aldrig arg utan istället blir jag mycket, mycket vänlig och smeker hästen på samma ställe där jag tidigare har smällt till den. Hästen är inte rädd eller sur utan erkänner nu ens vitala livsrum, känner förtroende för ens dominans. Detta agerande visar för hästen att människan är ett ranghögt väsen hästen kan uppskatta och visa förtroende för"

Blev lite längre än jag trodde. Men hoppas det är till någon hjälp!

Mandysan
0

Sessan: Det är jätte stor hjälp tack!:)

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen! Så har jag fixat kamera så nu kommer lite bilder!:D

Mandysan
0

Tyvärr så strejkar datorn..=( Annars så hade jag en film oxå men det får väl vänta….

Sungria
0

Hon ser jätte fin ut :) Vilken färg är hon?

Sungria
0

Oj, såg att du skrivit det längre upp, hehe :)

Faxlin
0

Vad fin hon är. Ska bli skojigt att höra mer om henne längre fram.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Grattis!

-Ser fin ut på bilden:)

Tinka
0

Gratulerar, hon ser trevlig ut!

__iE
0

Grattis, hon ser fin & bra ut =)

Mandysan
0

Ny rapport om Foxen: Hon har varit världens ängel förutom förra veckan då hon tyckte att matte skulle smaka på gruset…;) Jag slog mig inte hårt iaf och satt upp direkt. Men idag så har vi ridit lektion. Det gick jättebra! Hon skötte sig exemplariskt inga bock språng, inget! Eller hon va lite trög men ingen är ju perfekt!:)

mylove
0

Må de bli mer bilder på din häst. Vore kul att se hela. Va rolig att de gå bra.

__iE
0

skoj att dt går så bra =)

lycka till i fortsättningen (: