foderfång?
en i byn har köpt en b-ponny som tidigare fått fång pga för mkt foder när han ej blev riden.
nu undrar jag om risken för att hästen ska få foder av för mkt grönt bete är större pga han haft fång tidigare?
En häst som en gång fått fång, brukar oftast få det igen , OM den äter för mkt grönt bete, eller för kraftigt foder , Själv hade vi en häst på ridskolan, dom är såld nu , som fick fånf varje år sommar , så hon fick itne gå på bete.. det gick inte att änns beta med henne i 5 minuter . hon fick¨runt om .. Men nu är hon såld och äter torr hö under sommrarna :D men hon får också gå på bete med en sk munkorg :D , för att kunna få det sociala sällskapet med dom andra hästarna :D , annars går hon i en hage med sand typ :P , och njuter livet att få vara själv :D

Foderfång fick ju ÅsaF,s häst. Fråga henne Lisette. Hennes häst går nu på betet igen.

får väl se om hon dyker upp.. =)
de låter honom gå i en liten gräshage m ett sto och hennes föl. men det kan ju bli problem nästa år kanske när de ska på bete..
hade som förslag att han och brago skulle gå tillsammans…

Men varför låter hon sto och ett föl gå i en liten gräshage. Det är ju nu stoet behöver äta mycket. Bättre att låta brago och denna häst gå redan nu tillsammans ju. Ni som har så mycket bete kvar.

jag har ju flyttat in mina hästar i min hage för att brago rymde mitt i natten. de bor en bit ifrån mig och har hästarna inne på natten.
fångponnyn tas in på dagen. han står ute ngn timme för att få äta lite.

Ok!

jag e lite skeptisk på att överhuvudtaget ha en liten ponny på bete……..
Razz har haft fång innan han kom till oss, men nu går han på bete med mkt passning utan problem. Men som sagt man måste passa väldigt mkt..
JA, en häst som haft foderutlöst fång har en ökad risk att få fång igen.
Men det är liksom inte mängden mat som är den springande punkten, utan det är när det blir störningar i tarmfloran, framförallt det som orsakas av fruktan i maten. (Fruktan är en sorts kolhydrat = kedjor av fruktos).
Har man en häst som har haft fång tidigare så bör man hålla den under extra noggrann uppsyn vad gäller fång, oavsett i vilken hage den går.
SÅ här års är fruktanhalten i gräset förhållandevis låg, men den varierar under dygnet bl.a beroende på temperatur. Frostnupet gräs är rikt på fruktan, så är det nattfrost bör man fodra med hö ute så att de väljer höet i stället för det frostiga gräset.
#7 Det går alldeles utmärkt att ha ponnyer på bete, även bra bete. Och man ska också komma ihåg att ALLA hästar kan få fång, oavsett ras och storlek!
MIN fånghäst är ett halvblodssto på ca 170 cm… Och hon går på bete med de andra hästarna, alla tider på året utom från slutet av maj-midsommar, då hennes fångperiod brukar inträffa.

tack för svaren…
ska be henne gå in och läsa tråden. men det gäller ju egenligen att vara på sin vakt med alla hästar. även om ponnier har lättare för att få fång.

Jag har själv en fånghäst, som hade fång när jag köpte henne. Jag passar henne väldigt noga på sommaren, och går i en mkt mager hage, ocg få hö vid sidan om, och sen gäller det att hålla igång :) . Idag är hon en goo och glad häst, och mår prima =D