Ridskolehäst
Hej hej!!
Denna ridskolehästen har jag och min mamma börjat fundera lite på.
Sto, f -92, 152 cm, grov i modellen. Halvblod/fjordkorsning.
e. Flash u. Frida
Snäll och lugn, bra ut-o-lufsa-i-skogen häst, vilket vi letar efter.
Ingen vidare hoppteknik, men det behövs inte för oss…
Ledsen men jag har ingen hel profil bild på henne, så ni för nöja er med dessa sålänge, så kanske jag kan fixa bättre nångång.
Kommentera gärna.
Vad skulle ni kunna tänka er att ge för henne?

Hon har stått på ridskolan sålänge jag vet, alltså minst 10 år. Hon har blivit lite segare på ridskolan nu, tkr nog inte att det är så jättekul…
Jag tycker att ni ska åka och titta iaf. Vem vet det kanske är den rätta?
Hon kostar nog runt 15-20' tippar jaghg på men det är svårt att säga…
Söt häst iaf :)
Ja, jag har ju ridit henne ganska mkt när jag var mindre och nu har vi byggt ut en box och vill ju ha en till häst då.
Hon finns bara tio min härifrån, men man måste ju ha ett bud oxå… haha : )
Hon ser fin ut! :-)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

15-20000kr
Det är ju perfa om ni tror att 15-20 000 skulle kunna gå vägen för det är vad vi har… : )

Ja inte mer än 20' iaf!

Jätte fin häst :)

Söting :D

Är Flash fjording eller påstås vara halvblod? För det är inte en gdk halvblodshingst isåfall..
Jag tycker hon låter vara värd runt 25.000…
Antar hon inte har någon högre utbildnigngrad, är sönderriden i massor med år, äldre, inget för avel… Hon har liksom nästan inget som är värt något…
Stammen säger mig inte så mkt, jag har inte kollat upp nåt än.
Hon är väl inte utbildad nåt speciellt, men vi letar bara efter en lugn skogsmulle.. Sönderriden o sönderriden, jag har sett värre isf, men visst hon har stått på ridskola länge.

Min häst har alltid gått på ridskola då hon föddes på en , fast det var i danmark sen kom hon hit till sverige för 6år sen och forstäsatte gå ridskola här tills februari i år då jag köpte henne.
Hon är 14år och hon är inte sönderriden alls, så de skiljer nog häst till häst

Eller vad man anser sönderriden är/innebär… Jag utgår oftast att hästar som blivit dåligt ridna över längre tag är rätt förstörda både i kroppen och i huvudet och behöver omskolas ifrån början igen eftersom de tappat vad bra ridning är.
Och på ridskolor där nya personer hela tiden sitter på hästen, med blandade erfarenhter och framförallt nybörjare kan jag lova er att majoriteten är sönder. :/
Enormt fin häst, men problemet med att köpa hästar från ridskolan som fortfarande funkar i verksamheten är den att dom oftast är högt försäkrade , på våran ridskola går inte en stor häst som är fullt frisk under 30 tusen.. men hade det varit jag som skulle köpa denna häst hade jag gett vad som hellst :D då den verkar som en bra häst och att det var ett + i kanten att den var jätte söt :D
Jo men samtidigt kan hästar bli sönderridna på andra ställen än ridskolor =(
#15 Jo, jag fattar vad du menar, men jag tyckte bara att det lät lite väl negativt… : )
Jag anser att sönderridna hästar är döva mot de flesta hjälperna och bara går som ånglok… hihi Kan inte förklara så bra… : )
#17, jo men i detta fall hade hästen stått på ridskola väldigt länge. men det gäller juh ridskola till ridskola . vi har back on track på vissa hästar för att dom ska hållas fräscha efter hårda pass :D

#16 Här e de tvärt om, ridskolehästarna är mestadels bara veterinärvårds försäkrade…

Det är väldigt negativt. Jag tycker inte om svenska ridskole-systemet som annvänds på i stort sett alla ridskolor och jag tycker inte om den utbildning ridlärare får, vilket betyder att jag inte tycker om den ridning de lär ut eller den ridning ridskole-personer rider, de får lära sig fel ridning eftersom sina ridlärare får det. Är inte deras fel eller ridlärarnas i sig, för de vet inte bättre.
Men det är synd om hästarna.
#16 Här är det samma som #20, hästarna har oftast en låg livförsäkring (undantag för vissa halvblod som har deltagit i 4-årstest osv) men en riktigt bra vet. försäkring…

undrar varför det är så 
Kan vara för att hästarna är värda shit och hela tiden går sönder..? ;)
#23 Kanske för att ridskolan inte har pengar till att ha hästarna livförsäkrade eller betala vetrinärvård om de blir skadade? (pga våran j***a kommun!)

på min gamla ridskola var ingen häst försäkrad…för dyrt sa ridskolechefen *suck* 

Jag var ironisk för att stödja mina inlägg ovan.
Är ju helt naturligt. Ridskolans hästar är inte värda något alls = ingen livförsäkring.
De går sönder hela tiden eftersom de rids så dåligt och tas dåligt omhand (förgudsskull jag tar bättre hand om mina skor än vad vissa tar hand om ridskolehästar!!!) så de behöver hög vetrinärvårds-försäkring, det hela är ett sätt att spara pengar i längden, för det är ju det en ridskola handlar om, det är ett företag som behöver gå runt å få pengar :(
#26 Jag fattade det ;)
Nu vet jag inte vad du har sett för några ridskolor men de jag har varit på har tagit mkt bättre hand om hästarna än vad många privatryttare tar om sina hästar….
halvblod/fjording är verkligen en superkorsning. kööööp ! ;)
på våran ridskola sätter vi hästarna i första hand , just nu har vi en medel ålder på 17 år , vilket jag tycker är väldigt bra för en ridskola, det är en häst som är less, men det är för att han är äldst i stallet :P 27 år ;) men han är våran maskot en shettis :D

Mmm det är bra att man tar hästarna ur verksamheten vid en viss ålder…självklart även om man märker att hästen inte tycker det är kul längre.. Tyvärr är det inte så på alla ställen =(
#29 Här har vi snarare en medelålder på 9 år…

jag köpte min epana från ridskola inga större fel på henne!
Ridskolehästar går lågintensivt, ofta, blir skötta av hästfolk, får massor av kärlek från alla ridskolebarn, är ute dagligen, får vetvård regelbundet. Rids av ojämna rytttare, men på nivåer som passar ryttaren.
Sönderridna? Möjligen ompysslade till döds eller ihälälskade.
Iaala fall på ridskolan där vi är.

Tänk om alla ridskolehästar skulle kunna få ha de så… Merdelen av Sveriges ridskolehästar har de dock inte

Jag undrar även ni som påstår att era ridlärare lär ut bra ridning å hästarna blir korrekt ridna så det inte blir så slitsamt på dem, vart är de ridlärarna utbildade?
Jag tror att ridskolhästarna hos oss har det bra, om ridlärarna lär ut rätt? Jag tycker det, men visst är det engelsk skolridning…
De flesta hästarna i stallet inkkl shettisar har även fodervärdar 3dagar/vecka. En dag är då uteritt, en lektionsridning och en hopplektion/vecka. De får även komma ut på mindre tävlingar.
Utrustning är kanske äldre, men välskött och av mkt bra kvalité.
De går max 3 lektioner /dag inkl fodervärdsridningen, 45-90 minuter/lektion.
Shettisarna körs även.
Mockas 2 ggr/dag.
Ute dygnet runt sommartid.
Ute vintertid minst 6 timmar.
Fodras 6 gånger/dygn.
En hovslagare.

#36# Det låter ovanligt bra för att vara en ridskola.
Tack för alla svaren, får väl se vad som händer.
Vi har även haft en annan ridskoleponny innan och det var inga fel på honom, mer än att han började bli lite äldre…
Annrs skulle ju inte madam få stå i det stallet

Aha, du står där med er häst också. Jättebra med 6 fodringar. så mycket ger inte ens jag vintertid. Bara 4 ggr. Men mycket längre utevistelse vintertid hade varit bra.
Används er häst till ridskoleverksamheten med?
#35 Våra är utbildade på strömsholm och flyninge men det märks att bägge två har plockat från andra ställen…
Hah känns så bra när man läser att man vet att pållarna o alla shettisarna på ridskolan där jag rider hare bra iaf :)
Kan berätta lite jag också har inget å göra xD
Går max 2 lektioner/dag
Minst 1 vilodag i veckan
fodras 3ggr dag. Ibland fri tillgång ill hö ute på vintern.
Jättestora fina hagar :)
Mockas varje dag o när det behövs.
Shettisarna körs även
Det är medryttardagarsön, mån o tis där hästarna får komma ut med oss o busa i skogen.
Hovslagare.
Går ute på vintern ca 7-8 timmar.
Utrustningen smörjs ca 1ggn/månad beroende på om hästen går mkt eller har medryttare o så.
mmmm xD
Och så rids dom väldigt bra tycker jag :) Liksom det är inte så vanligt att man rider öppnor, slutor, skänkelvikningar, bak o framdelsvändningar, åttor, samlad galopp (haha xD) och får shettisar i form tycker jag =)
Och så hoppas det ibland, dom älskar att hoppa shettisarna, dom får hoppa "höjd" ibland så högt dom kan brukar hoppa 65-70 med shettisarna xD
Och juste, lycka till med pållen! :)