Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1014 ggr
chall00
1

pigg häst! (?)

någon som har tips på hur man kan lugna ner en pigg häst? 

Jag har en femårig Tinkervalack som är jättepigg när det kommer till att galoppera. När jag fattar en galopp så sparkar han bakut och rusar iväg, när jag försöker att stoppa honom höjer han sitt huvud och försöker stegra. Det är ett ganska stort problem efter som att han har ingen respekt för buskar och träd och spring mer än gärna in i dem.

Han har börjat att göra så här de senaste 5 gångarna jag har ridit honom, han har inte gjort så här innan.

han är ganska känslig för insekter så som flugor, knott m.m. kan det vara det som stör honom, nu när det börjar bli varmt?

har han vårkänslor kanske?

är han rädd för något?

sedan när jag släpper ut honom i hagen så vill han helst bara stå och leta gräs. 

jag kommer inte ha tilgång till ridhus eller ridbana för än i sommar.

jag behöver verkligen hjälp eftersom att han behöver mycket motion!!

PogoPedagog
2

Kan du inte trava långa pass och bara hålla dig till det ett tag? Eventuellt lägga in lite kontrollerad galopp framåt slutet av turen om han verkar lugn och sansad.

karinrydeen
1

ta flera pass med longerini början av dina pass. longera hon/han i paddock eller liknande och låt han gallopera av sig innan du sitter upp och rider. Lycka till!

Natalieforsbom
1

vad får han i mat ? :)

1. låtit han gå ute dygnet runt med flugtäcke och så för dem förlorar energi på det! om det så klart inte är något stort problem med mygg och så :)

2. innan du rider longera han för då kan han bli av med energi :)

3. rid ut långa sträckor så han blir trött och galoppera så klart inte på hemvägen utan från stallet helst :)

4. rid lite olika vägar på stigar och sådant så han får se nytt om du har tillgång till det :)

5 variera. en dag kanske du går ut och går, en dag kanske du rider, en dag longerar du på någon plats där det går bra :)

6. se över foderstaten :)

hoppas jag hjälpt till lite iallafall och hoppas det blir bättre :)

Sarah
0

Ont kanske? Sparka bakut och stegra är protester i min värld.

Tusen
0
strindberg07
0

Han kanske har börjat testa dej? Det gjorde mitt Gotlandsruss väldigt mycket när jag började kräva saker av honom. Din häst kanske protesterar när du vill galoppera?

Rätta mej gärna om jag har fel! 😃