Gallopfattning
Jag har jätte svårt att göra gallpfattningar på min häst då jag har så långa ben+dressyrsadel så när jag gör gallopfattningar så kan jag bara göra fattningar med vaderna och min häst har jätte dåliga skänkar och när jag skänkar trycker jag ju i sadeln och då förstår ju inte han vad jag vill och då travar han bara fortare. Och då försöker ju jag trycka med hälarna och då trycker jag bara i sadelgjorden och då händer ju samma sak, missförstånd, så om någon har nått tips på hur jag skulle kunna göra så blir jag glad!

Det enda du ska behöva göra är att dra bak ytterskänkeln lite och samtidigt trycka ner inre hälen. Då "öppnar du upp" lättare för hästen. Använd vaden, om du börjar klämma med hälarna så spänner du hela benet och som du sa, trycker ner i sadeln. Förstår inte riktigt vad du menar med att hästen har dåliga "skänkar", menar du att han ogärna tar skänkeln i allt?
Dressyrsadeln ska ju inte vara ett hinder för en bra skänkel, snarare tvärtom. Massa duktiga ponnyryttare har lååååånga ben på sina fina dressyrponnys och även om det kan göra det lite knepigt ibland så är det inte heller ett hinder.
Det bästa är nog att du tar hjälp av en tränare, men kanske är det läge att kolla hästens rygg. Om hästen har ont i ryggen har de jättesvårt att fatta galopp och steget kan bli fyrtaktig då de väl kommer igång.
När man lär hästen galoppfattningar tar man ofta hjälp av hörnet. När man är på väg ut ur hörnet lägger man bara på ett extra tryck på ytterskänkeln, då fattar hästen att ngt nytt ska hända och rullar över i galopp. Så länge man har en fungerande trav, hästen har ju såklart mycket lättare att fatta galopp om det är lite tryck i traven innan och formen är som den ska.
man kanske bara ska göra så(bak med ytter skänkel osv), men jag hade också detta problem med en fjording. Jag har så långa ben att jag nästan nådde runt magen på den D-ponnyn och hon kunde inte fatta varför jag hade mina hälar under magen på henne så jag använde skänklarna och då blev det bara en fruktansvärt obekväm springtrav så jag skumpade runt som en potatissäck på hästryggen.
Jobba lite på volt och försök fatta. Först kan du göra det i kombination med spö så brukar hästen redan fatta att den ska fatta galopp, använd spöet som en liten extraskänkel i kombination med dina ben och dra sedan bort den hjälpen succesivt och arbeta till slut bara med dina ben. Hästar har lätt för att fatta att det nu har vänjt sig vid att inte ha häl i sidan utan ett långt ben i sidan som visa var man ska göra. Så var det för mig, det kanske var fel, men det funkade :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ni ska inte skänkla med hälarna. Då blir ni spända och sitter och klämmer. Skänkeln är underbenet, inte foten.

Om hästen är skänkeldöv så får man backa. Först be jättelite, inget händer, be lite hårdare, inget händer då använda spöt. Tänk på att om du är spänd inför fattningen så är det lätt att spänna sig i handen/ armen/ axeln och då blir det en motverkande effekt.
Han är inte skänkel döv, han kan inte gallopskänkeln, och han har nog inte ont men han har inga "gallopmuskler" då jag är dålig på att gallopera i paddocken för det sliter ju väldigt mycket. Så då blir det mäst ute och då ingen långsam gallop utan full fart. + så har han ganska dålig kondition. Så nu jobbar jag med kondition och mycket långsam samlad gallopp men jag har ju problem med att få igång den, troligtvis för att det är jobbigt för honom och då vill jag ge honom tydliga skänkar.

Om det är så att han inte kan så hänvisar jag till sista stycket i #1 :) så lär man unghästar. Öva fattningar om det är det han har problem med. Fatta, galoppera en bit, bryt av, fatta, galopper en bit, bryt av.