foder...
hej allihopa! tänkte bara kolla med er som har kollpå foder.. mirran får detta varje dag: 14 kilo hö, 1 liter fodercentralens avelsfoder, 2 liter havre och 1 liter korn. Oanalyserat tyvärr förutom avelsfodret. Verkar det saknas något? funderar om jag borde ge mineraler eller något? gav tidigare lusern, men hon fick utslag av det så nu får hon inte det längre
någon som vet?

Är ju svårt att säga om hon behöver något mer ämne eller inte om man inte har analys…
jo, absolut, tyvärr finns ingen möjlighet till analys eftersom höt byts hela tiden (står på anläggning). men kanske något man ändå kan anta saknas? skulle tro att höt är rätt näringsfattigt..

Fast om du byter hela tiden och får hö som innehåller det de ska så får ju för mkt om du antar att höet saknar något och ger extra utav det…
jo, precis… det är skitsvårt att veta vad man ska göra!

Jag hade inte gett något mer om jag inte upptäckt att hon började sakna något, är inte så mkt mer man kan göra…
Mineraler och vitaminer som hon själv kan peta bort om hon inte vill äta skulle ju kunna vara något föresten.
hur ska jag ge det så hon kan peta bort det? ge i enskillt mål eller?

Eller om hon är petig med maten så går det ju att ge med resten…
men jag skulle nog ge det separat, kanske i en egen krubba tom så att det inte ligger å blir störande för resten utav maten…