Behandla eksem
Nu började storpållen här hemma att klia bort manen undan för undan
Så det blir väl att paniksmörja och hoppas på det bästa då han är för stor för alla eksemtäcken jag hittat.
Hur behandlar ni era eksemhästar?
Och tror ni att det är hopplöst utan täcke?
Veronica
Har du provat att maila/ringa till boett och fråga om dom inte kan specialsy ett täcke om du inte hittar ett tillräckligt stort? :) Eller kanske ett vanligt flugtäcke med helhals och magplatta räcker till honom?
Jag duschar min eksemhäst ungefär 1 gång i månaden, smörjer man och svans med Leovet Bio-skin oil och No Rub hela sommaren och sprayar med mycket flugmedel. Han äter dessutom St hipplotys hestamix, linfröolja och zink. Han blir bara bättre och bättre för varje år. Jag tror på att börja inifrån så de får i sig allt det behöver och bättre immunförsvar. Tänk också på att en salva som fungerar på en häst måste inte fungera på en annan, man får helt enkelt prova sig fram till vad som fungerar bäst för sin häst :)
#1 Jag funderar på om jag ska göra det elelr inte. Han har ändå ett väldigt lidrigt eksem om man jämför med vad andra har varit med om. Han har aldrig kliat av mer än en femtedel av manen kanske, och det blir inga kala fläckar vid svansen. Och absolut inga sårskorpor. Hur utfodrar du med hestamix, linfröolja och zink? Det låter vettigt att behandla det innifrån :)
Veronica

Min får också zink. Han har fått hyposensbehandling i 1½ år och jag har provat typ alla salvor och insektsmedel som finns. Hjälper mycket lite så därför började jag ge honom vitamin- och mineraltillskott för att börja inifrån istället. Han blir visserligen bättre och bättre men han har ganska rejäla eksem så jag vill helst skynda på det lite. Ja och så täcke såklart. Boett har täcken till alla hästar. Dyrt men väl värt pengarna, dom håller väldigt bra och sitter väldigt bra.
Skynda långsamt så går det fortare.
#2 Du kanske kan prova med en flugtäcke istället då? Det kanske räcker om han har lindriga eksem. Lite billigare brukar dom vara också. Hur stor häst har du egentligen? :)
Eftersom min häst går på lösdrift så får han bara kraftfoder efter ridning eller annan motion. Han har ätit hestamix och linfröolja i 3år nu, zink får han andra året nu. Han får ca 2-3 dl hestamix och en skvätt linfröolja. Han är lite kinkig om det blir för mycket linfröolja så jag kan inte ge för mycket då äter han inte alls. Många säger att man ska börja ge det ca 120 dagar innan eksemsäsongen börjar, så det kanske är lite sent nu, men bättre sent än aldrig :) Zinken är också från St Hippolyt och det börjar jag ge i mars ungefär och ger tills burken tar slut.
Det finns något som heter Ökozon. Det är ett helt paket men bland annat fodertillskott, kräm, schampoo som många säger fungerar väldigt bra. Inget jag själv provar men om man tycker det är svårt att veta var man ska börja kanske det är bra att prova.
#4 Jag har en nordsvensk bruks som har storlek 165-170 i täcke och 168 i mankhöjd. Det är rätt mycket häst åt alla håll och kanter :D Hittade ett märke som gjorde eksemtäcken i storlek 170 och kallade storleken för Shire… Så jag har väl en nordsvensk i shireformat då :D Däremot var det täcket väldigt dyrt, och det känns ganska oroväckande att storleken heter Shire.
Ökozon har jag också hört talas om, men frågan är hur mycket energi det är i alla dessa produkter? Min häst behöver inte extra energi som det är just nu.
Edit: Såg nu att ökozon innehåller vitlök i både tärningarna och det flytande ökozonet, där blev man lite tveksam
Veronica

#5 Det är nog boett du tänker på. Bry dig inte om namnet, jag har strl 3 på täcket och det kallas islandshäst men jag har ett russ. Det viktiga är rygglängden. Vissa storlekar finns också med bredare bog. Täckena är dyra men väl värda pengarna. Hade ett annat märke innan som kostade 800 kr och det var bara skit. Höll en halv sommar trots typ 20 lagningar. Är inne på tredje säsongen med mitt första boett. Det gamla fick han dessutom bogskav av.
Skynda långsamt så går det fortare.
#5 Du kan ju alltid maila/ringa företaget och be om att få måtten på täcket så du är säker på att det blir rätt. Boetts täcken kostar mycket, många säger dom är värda pengarna och har haft samma täcke i många många år, men jag köper lite billigare så kan jag ha fler att byta emellan när ett går sönder. De flesta brukar hålla ändå för mig, det är mest spännena och bensnörena som går sönder.
http://www.ryttargarden.com tillverkar sina täcken själva, de kanske kan hjälpa dig? De har både eksemtäcken och flugtäcken lite billigare än Boett.
http://www.nischhast.se/hasttacke_flugtacke_helhals.aspx
Det där täcket finns i både 165 och 175 :)
jag använder eksem täcke och salver och sprejar