Ta tempen på häst?
Jag har nyligen skaffat mig en ettåring och skulle ta tempen idag på henne. Troligen har inte uppfödaren tagit tempen på henne då hon började gå runt och verkligen konipa åt så jag verkligen fick dra ur termometern. Tips på hur man försiktigt kan vänja henne vid detta?
Det brukar mer vara "Vad gör du med min svans!?!" än "Vad gör du i min ända!?!" när de inte står stilla. Börja med vänja henne vid att klia under svansen, lyfta, svänga och dra i svansen, tvätta henne, smörja in henne med mera. Och ha vaselin på termometern när du kommer till att använda den.
Om hästen kniper med svansen kan det bero på att det gör ont i ryggen när du lyfter den. Då kan det hjälpa om du försiktigt drar i svansen i ryggradens linje. Detta kan man göra varje dag, i samband med visitationen (bra även om hästen inte kniper).
Om du verkligen måste tempa henne nu, innan hon är van, så låt någon hålla henne eller bind upp henne. Använd vaselin och gå mjukt fram.
jag lyfter inte svansen på min, jag svänger den åt sidan. Funkar precis lika dant.
varför jag gör så är rätt enkelt, hans svans är lång och förbannat tung så jag orkar inte stå å hålla den ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag håller också hennes svans åt sidan och då reagerade hon inte utan det var när termometern åkte in som hon reagerade. Hon stod uppbunden och jag hade hjälp med att hålla i henne. Men jag får nog börja från ruta ett och börja vänja henne vid att hålla på där "bak" som du #1 säger :)
#2: Jag lägger svansen på min axel. Men det beror väl på hur hög hästen är
.
#4 eller hur kort man är ^^ jobbigt om man är 180 och har en minishettis även om man står på knä ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.