Vad vet/tror ni om denna?
Eftersom min nya sadel blev utömd av sadelinprovaren här om dagen så letar jag efter en bomlös ist. Börjar bli svårt att hitta sadlar med bom åt isisens smala, tydligen korta och inbuktande rygg.
Dessutom försöker jag muskla henne och få henne i bättre hull så en sadel som passar idag gör det förhoppningsvis inte nästa år.
Sadelinprovaren är som jag, dvs inte imponerade av bomlösa sadlar eftersom de inte kan fördela trycket lika bra som en med bom men till min heppa vore det ändå det bästa eftersom de inte existerar vanliga sadlar som passa isisens rygg utan någon form av justering.
Så vad tror ni om denna sadel av märket barefoot? Erfarenheter?
hur ofta tycker ni att man kan rida i bomlösa sadlar och går de att hoppa i?
blir glad åt varje svar :)

Vad innebär inåtbuktande rygg? :S
Jag gillar inte bomlösa sadlar. Ger inte stöd åt ryttaren eller stabilitet åt hästen.
Bomlösa sadlar är inte rekommenderade att hoppa seriöst i men ett skutt till och från lär väll gå.

Med inåtbuktande rygg menar jag att hon har på båda sidorna om ryggraden små jämna inbuktningar, på ena sida är den lite större. Detta medför att det blir en ficka under varje bossa. Vet inte varifrån de kommer, de har alltid varit så men den ena har blivit "djupare". De syns inte så bra med blotta ögat.
Håller med om vad du säger om bomlösa. Dessutom har hon inte bra ryggmuskler vilket är ännu sämre om man funderar på bomlös.
Gah! Jag kommer aldrig att hitta sadel åt henne!

Är det fotot taget i sommar Sussi? Jäklar isf vad man din häst har kvar. Min har kliat bort massor men sluppit sår i år.

Hur är de här små inåtbuktningarna? Hur stora är de? Har du låtit vetrinär/et/massör titta på dem? Vad sa sadelutprovaren om de?

Ja det är taget för en månad sedan. Tyvärr så har hon sluppit till att klia bort man närmast manken, men i övrigt är hon orörd :)
Jag kan säga att jag inte är sparsam med medlet ;)
Hon har ju också täcket på dygnet runt nu.

Vi tar ju in Fille på natten och sedan får han medlet en gång på kvällen. Plus det andra medlet då och då som vi skrev om förut. Täcket slutade jag med efter en månads användning. Jag orkade inte laga det varje kväll. Gobban och Sorro biter ju sönder täcket på flera ställen jämt. Dom busar så mycket i hagen vet du. Skulle han gå själv så hade det väl fungerat men så elak vill man ju inte vara. :)
Skönt att det fungerade MJ:s salvan för dig då. Om du inte har mycket kvar så beställ hem tills våren. Eftersom det tar sådan tid för henne att skicka det åt dig. Det blir inte gammalt heller.

#4 De är mycket små, man ser de inte med blotta ögat som jag skrev utan man får känna sig fram och se i olika vinklar på ryggen. De märks just vid t.ex sadelprovning.
Hon vet.besiktades i fjol, ryggen kollades då, vet hittade inga fel då. Vet kommer igen i oktober och ska vaccinera o kolla tänder, ska be henne titta på ryggen då också.
sadelinprovaren sa ingeting alls om de, konstaterade bara att de är så hennes rygg ser ut.
Hur så? Borde jag vara orolig?
Blir exkta rädd för allt nu, hon är den ända jag har kvar.

Kan det vara muskler som förtvinat?

Vad jobbigt när inte täcket hålls helt! Tur så är isisflocken lugn, min åldring bestämmer där dessutom :)
Syr de ca tre gånger i veckan, hon skrapar sönder det i lösdriften ist.
Jag har nu tre liter så de borde räcka ännu för nästa sommar.

Jag hade åtmindstonde varit rejält orolig… För vad fasiken är det för någonting?
Och detta är en häst du rider på/tänkt rida på när du inte vet vad för fel det är på henne..? :S
Sitter det i huden? Fettet? Eller musklerna?

#9# Räcker 3 liter en hel sommar? Jag köpte en dunk förra året. Och ändå vräker du på säger du? *fniss* Undrar om du späder ut de mer än mig kanske.
Jag har absolut noll koll på isisar men själv har jag en FitForm som är "föregångare" till Barefoot cheyenne, som jag har förstått det.
Jag är väldigt nöjd med denna sadel, som jag köpte beg. Det är jätteviktigt att man har en bra och kvalitativ pad, det är A och O!
Själv har jag skito equalizerpad (westernmodell) från stall Vrå, där även min sadel kommer ifrån.
Köpte sadeln för att använda till min ridtravare, som jag ville skulle "bredda" sig, men nu använder jag den främst till min runda, "omankade" arabkille, som verkar trivas bra med den =)
Sadeln är superskön men inget att rida hårda dressyrpass i och absolut inte att ha hoppa med =)

Men snuttan om hästen inte verkar ha ont av det och inga problem märks så varför ska man då undersöka? Hon verkar ju ha haft det länge. Kan kanske rent av vara medfött. Ja, inte vet jag. Men för mig låter det mer som muskelförtvining. Hon är ju även en gammal häst har jag för mig. Över 20 år iaf.

Hur vet man att hästne inte har problem med det då? Eller kommer få problem?
Och är det medfött kan det fortfarande vara bra att veta vad för fel det är på ens häst, för det låter ju inte normalt när det är så pass grovt att det gör att sadeln heller inte ligger som den ska…?
Skulle kunna vara muskelförtvning (även om det inte låter som särskilt många jag råkat på). Och då skulle jag faktiskt fundera på om det värkligen är det bästa för Hästen att rida på denna? Absolut med så pass viktiga muskler…

Nej, jag har inte heller råkat på någon som har haft det. En tanke bara. :)

Har du inte råkat på någon med förtvinade muskler?
Det är rättså vanligt nämligen, räcker med att besöka en ridskola så hittar du i stort sett alltid över hälften med det just i ryggläget mer eller mindre :(

Jag träffar inga ridskolehästar. Bara mina egna och dom inackoderade.
Sedan sa ju min ridlärare som kom hit för några år sedan att Gobban inte hade fått muskler. Att dom hade förtvinat när han var ung och inte blivit riden. Muskler som han inte kunde få som gammal. Men det är inget som jag märker mer än att han är kutryggad. Och det är väl mer åldern. Inte vet jag. Han har inte ont av det iaf. Så jag bryr mig inte så mycket om det är rätt eller fel det hon sa.

Varför har ridskolehästar det så mycket då menar du? Är det för dålig passform på sadeln eller fel foderstat. Eller för att dom alltid blir felridna?

#10 Det är min häst som jag haft nu i tre månader (hon har varit på foder i ett år). Allt som allt har jag ägt henne i tio år. Jag rider henne regelbundet (ca 5 gånger i veckan). Nu vet du det.
Jag tror inte det är något fel på henne, tycker du överreagerar en aning eller missförstått mig. De är inte som gropar utan som jämna nedåtböjda bågar. Vet inte hur jag ska förklara fenomenet.
Kan inte svara på var de sitter. När man känner över ryggen känns allt normalt. Tänk om det bara är hennes rygg som är formad så? Tycker vet eller sadelinprovarn skulle ha reagerat annors. Själv märker jag inte någonting hos henne, hon beter sig högst normalt.
Vet du att du skrämmer livet ur mig??
#11 3 liter räcker bra en hel sommar, sätter t.om alltid outspädd i man, svans, under magen och på baken, en gång om dagen. På resten av kroppen sätter jag utspädd.

För övrigt är hon 24 år

Jasså, räcker det så länge. Då så. :)
Så hon var så pass gammal? ja, 20 visste jag iaf.

Fast Gejsa, att du inte märker av något kanske har sina anledningar, så som att de alltid varit förtvinade..?
Och ridskolehästar har det vanligtvis för att de går med illa anpassad utrustning och eller rids inte korrekt.
Sussi, vad i ryggen är det som skulle vara "format så" menar du på? Du kan inte svara på om det är musklerna det sitter i, huden eller fettet?
Jag hade varit rätt rädd om det vore min häst, så jag förmedlar bara vad jag skulle kännt och gjort, menar inget illa personligt, utan är ute efter hästens bästa.

Jag ska ta bilder imorgon på henne så får du/ni se hur jag menar.
Måste gå och sova nu. Nati nati!

#22# Det märks inte så mycket mer på honom mer än att hans rygg är mer kutad men det är ju åldern också. Det såg du väl när du var här. Märkte du något på honom då?

Ska också sussa snart Sussi! :) natti natti själv.

får du ut något av bilderna Snuttan?

Va fina bilder!!! Mysig häst!!

#12 Tack för sitt svar Tessa.
Det är just det att man inte kan hoppa eller rida något mer i den än bara skogsrundor nu o då, vilket jag egentligen främst sysslar med men ändå. Vill ju ha en redig sadel när man en gång köper en.
Tror jag ska söka efter en med bom ändå.

Va fin hon ser ut! Såg några inbuktningar och jag kan inte förstå vad det kan vara. Inga gamla skador eller så?

Nej, inga skador i mitt ägo iaf.
Nu när jag tänker efter så hade fodervärden ut en massör åt henne men inte nämde fodervärden något om att massören skulle a reagerat på något sådant. Hon tog ut massören mest för lyxbehandling.

tydligen måste ha text till varje bild) är inbuktningen på höger sida väl?
Ingentingbilden är insjunkningarna också på höger sida?
En häst har haft så fast uppe på baken med ett hål bara. Det var en muskel som förtvinat sa någon. Vet inte om det är sant eller inte.

Var på islandshäst sm nu i år och där fanns det en sadelsäljare som hade en islandshäst sadel som såg ut som en vanlig dressyrsadel men den var bomlös och super snygg, jätte skön att sitta i osv. Men kommer dessvärre inte ihåg vad säljaren heter men jag kan fråga min kompis som också ska köpa en sån :D

#46 På höger sidan om bilden ja men inte på hästen, om du förstår hur jag menar.
Samma sak gäller andra bilden. På henne är det alltså på västra sidan.
Varför förtvinar muskler då, pga av hårt tryck som varat längre? Minns att jag läst det nånstans.
Isf. kan muskeln repa sig?
Kan bara inte förstå varifån det skulle uppkomma. Hon har ridits med bomlös under ett år, nu rider jag henne sällan i väntan på en ny sadel.
En tid reds hon med en sadel som hade ett symetrifel, kan de vara därifrån? Jag såg själv inte symetrifelet i sadeln men en tränare märkte att man satt tokigt i den och böjade undersöka den. Symetrifelet gav inte direkt ett fel tryck vad jag förstod. Måste fråga fodervärden om det hela.

#48# Om du har en sadel som trycker fel så kan det nog bli muskelförtvining. Vad jag har förstått. Medfött fel kanske?