Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 549 ggr
Anniebolmgren
0

AKUT HJÄLP TÄVLING IMORGON ;)

Hej! Ja imorgon ska jag tävla klubbhoppning på en tittig häst, och jag vet ju egentligen detta men jag måste fråga. Om hästen vägrar,, visst ska man fortsätta på hindret en gång till? Är det uteslutning på nästa eller tredje vägran? För det är en hoppning med två faser och får man fel ska man inte fortsätta in på omhoppning, det enda jag vill har klart för mig är om jag ska fortsätta på hindret igen och göra klart banan eller inte om hästen vägrar/river. Efter hur många fel är det uteslutning?

majaliten
0

Ett tipps min häst är inte tittig på ett ständigt sett bara ovan med alla färger så för oss funderar det bäst att få titta på alla hinder innan start. Så gå in samtidigt som när de ekipaget före dig ska starta för se frå man göra och låt hästen titta. Om min häst villat ett tag från tävlandet så blir hästen så igen . Men de min häst gör är att han fattar galopp galopperar som vanligt men när hästen närmar sig undret saktar ner för att se på alla hinder men den hoppar alltid men de blir inga roliga stillastående hopp om man säger så . Och när den börjar komma igång på tävling oftare då kör hästen på hindrens som bara den för att hoppa de älskar den. Så gå in och låt hästen titta på alla hinder innan start :D Vi ska tävla idag :)

MatildaSjöberg
1

Ja, om hästen vägrar ska du rida på igen, och efter 3e stoppet är du utesluten. Är det klubb hoppning och clearround brukar man ändå få rida klart banan. Tycker dock inte du ska tänka så, se framför dig hur du klarast banan felfritt, en tittig häst behöver en bestämd men snäll ryttare, tveka inte själv och ta ett hinder i taget och ge dig fan på att du ska över! Visa honom hindrerna innan start! Oftast sitter det i huvudet på ryttaren. Lycka till! Och berätta sen hur det gick ☺

Anniebolmgren
0

Tack så mycket! Imorgon får ni veta håll ut! Hoppas det gick bra på din tävling idag :D

Caf_Roy
0

Om hästen river hindret när den vägrar säger domaren vänta. Då stannas tiden i väntan på att funktionärerna bygger upp hindret igen. När de är klara säger domaren rid. Då försöker du igen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"