Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8595 ggr
ew
15

Fång av klöver

I en av våra hagar är det mycket rödklöver, de mesta har blommat över nu. Kan hästarna endå lätt få fång av det?

Lindbygarden
1

hmmm… jag är inte så kunnig på fång men vi har också klöver i våra hagar och peppar peppar…ingen fång..

gejsa
0

Undrar om det är rödklöver eller vitklöver som är starkast. Är det inte rödklöver?

gejsa
0

dubbelt

wewwa
0

Vad jag har läst så är ingen klöver bra om det blir för mkt, men det är ju inte just gräset eller klövern som fången uppstår av, utan sockerhalten… Jag läste massor om fång i en hästtidning, jag kan leta upp den sen och skriva lite om ni vill..(?)

ew
1

Är inte sockerhalten vara ganska låg så här års?

Gör gärna de #4

Loa-bg
0

#5 Med tanke på allt regn så är det tveksamt :/ Snart blir det väl värre igen när daggen kommer.

Ove-D
0

Klöver är energirikt så om hästen blir FET så är det risk för BELASTNINGSFÅNG…

PonnyAnnie
0

Vi hade en b-ponny innan som lätt fick fång,hon fick fång direkt när det kom upp lite vitklöver i hagen.

Lindbygarden
0
jen
0

rödklöver är väl kraftigare än vitklöver om jag minns rätt.

wewwa
0

Jag kan skriva om det ikväll kanske, måste leta upp artikeln först.. ; )

Lindbygarden
0

#11 vore kanon!

gejsa
0

#10# ja, det har jag också för mig. Att rödklöver är farligast att äta för mycket av.

wewwa
0

Detta är det jag hittar om klöver: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html

wewwa
2

Nu har jag skrivit ihop lite om fång. Hoppas att det hjälper lite iaf. Fakta hämtad från en gammal tidning "hästen"… : )

Bra att veta om fång!!

Fång är en blödning i hovens fina kapillärer och det kan orsakas av mer än en sak, tex; mögligt foder, för mycket kraftfoder, känslighet för läkemedel, efter fölning, för mycket socker eller om hästen betat fruset gräs.
Lättfödda hästar, som en del kallblod och ponnyer, måste man vara extra vaksam och försiktig med.
En häst som en gång haft fång får oftast återfall senare i livet.

För att kunna undvika risken för fång måste man förstå vad orsaken är. Många tror att det är proteinet i gräset, men den australiensiske professorn Christopher Pollit gjorde en studie och konstaterade att det är sockerarten fruktan - en vattenlöslig kolhydrat som är orsaken.

Fruktan bildas i en gräsväxt under fotosyntesen, när gräset (växten) utsätts för solljus. Fruktan fungerar som växtens skydd.
När den inte kan växa lagrar den ett fruktanöverskott tills den kan växa igen. När gräset växer bearbetas all fruktan och halten av den här typen av socker är låg.
Fruktan är en viktig del som används för att tillverka andra ämnen som bygger upp växten. Men om det skulle bli besvärligt för växtligheten, tex; torka, låg temperatur eller dålig näring, så lagras fruktan i växten för att kunna användas senare under bättre omständigheter.

Även om man släpper en fånghäst i en nerbetad hage kan den ändå drabbas av fång. På grund av att gräset är nerbetat, torrt och det är svårt för det att växa, så lagras fruktan i gräset. Fruktanhalten stiger alltså i grässtubben.

Om man gödslar betet får man lägre fruktanhalt per grässtrå, men dessutom växer det bättre och man får fler grässtrån och alltså mer fruktan per hektar bete.
Detta gäller även höet. Om man gödslar betet får man lägre fruktanhalt per bal och kan därmed avpassa utfodringen. Hästen får i sig mindre fruktan desto fler höstrån utfodringen innehåller, men fodringen måste även vara relativt liten.

Som vi nu vet är fruktan vattenlöslig och därför är det bra att vattna/blötlägga höet ungefär 60 minuter innan utfodring, då får man ner fruktanhalten.
Samma sak sker i gräset om det är frost på det, därför bör man inte släppa ut fångkänsliga hästar i frusen gräshage.

Det finns några saker som man kan tänka på som gör det lite säkrare för en fånghäst på betet; vissa tider på dagen, vad hästen äter för grässort och vissa väderförhållanden.
Det engelska rajgräset innehåller en hög fruktanhalt och gräs som har brist på vatten och näringsämnen har permanent högre fruktanhalt.

Några råd: 

# När temperaturen är eller har varit runt noll grader eller lägre, är risken för fång hög hela dygnet.
# Vid varmt och molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och kvällen.
# Vid varmt och soligt väder är den bästa betestiden på natten och på morgonen.

Farligt att beta:

# En solig dag när temperaturen stannar under + 15 grader.
# På eftermiddagen eller tidigt på kvällen en solig dag.
# När gräset har brist på vatten och näringsämnen.
# Hela dagen efter att temperaturen har varit under - 5 grader.
# När gräset är kortklippt eller nerbetat.

Tryggt att beta:

# Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte varit under - 5 grader.
# När gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen.
# På en molnig dag när det är varmare än + 15 grader.

mixxxan
0

#15 jätte bra skrivet!:D

wewwa
0

tack tack : ) Blev lite långt bara…

jen
0

MYCKET  bra skrivet! lätt att begripa…

gejsa
0

Oj, det var inte lite du skrev men mycket läsvärt och bra. Tack! Det jag aldrig läst är att man kan vattna höet en timma innan man ger det och att fruktan är vattenlöslig.

wewwa
0

puttar

J-Parnebo
0

bra skrivit hästen . det gick in i min hjärna :D

jen
0
wewwa
0

#22 Vad bra. : )