Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2337 ggr
JustMySelf
0

Hö eller silage?

Vad ger ni helst hästarna, hö eller hösilage? Skriv gärna varför också :)

[Smári-Alva]
1

Hö, silage är ju ko mat :)

Sarah
0

Hö, hösilage och halm samt lucern i krubban.

Linnea
1

Beror på näringsinnehållet och en massa annat. De flesta hästar föredrar ensilage faktiskt.

#1 Du tänker nog på det jag kallar ko-ensilage, det är brunt och hackat i korta strån. Sånt ger man ju inte till hästar. Hö, hösilage och ensilage är i korta drag samma foder men med olika vatteninnehåll.

Skynda långsamt så går det fortare.

Stallmima
0

Hö tycker jag allra bäst om alla dar i veckan. Hösilage luktar förskräckligt illa 🤮

viktoria91
1

Hö, min ponny tål inte ensilage efter tarmvred/buköppning. Läste en artikel om att hästar som äter ensilage får skörare tänder, det fräter liksom.

Sarah
0

#5 har du källa på det?

Linnea
0

#5 Jag undrar också. Har nämligen nyss skrivit ett examensarbete om grovfoder. Ingenstans i de försök med ensilage som jag har läst har det stått något om tänderna. Jag har hört det förut men har inte sett några bevis.

viktoria91
0

Står på geresveterinarpraktik.se. Karies är det dem får lättare av ensilage.

Linnea
0

#8 Det är ju intressant att forskningsrapporten enbart kan läsas av medlemmar i veterinärförbundet och de som prenumererar på deras tidning. Hade varit kul att läsa.

Nu är det ju inte bara tänderna som är viktiga utan också hästens möjlighet till lång ättid vilket är väldigt svårt med hö eftersom det dels innehåller mer socker än ensilage och hösilage och dels för att det har så hög ts-halt. En häst kan äta max ca 2,5- 3,5% av sin kroppsvikt i ts varje dag. Jo jag har källor på det här. Kan lägga upp mitt arbete här sen när det har varit hos examinatorn.

[Nesslan]
0

Hm svår fråga. Beror sjävklart på kvaliten, värdena samt hur snabbt en bal går åt (rundbal/småbal). Men jag kan säga att mina hästar tycker det är godare med rundbalat hösilage (TS runt 80%) än hö.

viktoria91
1

#9 Mitt hö har lägre sockerhalt än dem ensilage jag har kollat på. Ponny äter genom smhn nät och har året runt ca 20 timmared mat/dygn.

Linnea
1

Jag påstår inte på något sett att han har fel, vill bara påpeka några saker som jag hittat i andra forskningsartiklar.

Hö och gräs går inte att jämföra öht vad gäller cellulosamängd, gräs innehåller ca 80 % vatten, hö ca 20 %, alltså borde inte gräs kunna rengöra hästens tänder för det innehåller relativt lite cellulosa. Nästan först av allt nämns även kraftfoder. Kraftfoder innehåller stärkelse och socker i mycket större mängder än nåt grovfoder.

Lättuggat? Kraftfoder är väldigt lättuggat. Ensilage är mer svårtuggat än hö, dvs det tar längre tid för hästen att äta 1 kg ts när grovfodret innehåller 50 % vatten än när det innehåller 20 % vatten.

Jag påstår inte på något sätt att surt foder skulle vara positivt för tänderna men det finns andra saker som också är viktiga, några nämnde jag i #9. Håller man koll på sin hästs tänder så kan man undvika sånt här.

Linnea
0

#12 Sockerhalten beror på flera andra faktorer, vilka gräs och ev baljväxter ingår i vallen? Hur mycket är den gödslad? När skördades den? För att kunna jämföra rakt av måste man ha gjort hö och ensilage av samma skörd på samma fält.

[RC1393]
0

Våra får begränsad hötillgång och fri tillgång på halm inne i vindskyddet. Haft hösilage men eftersom vi bara har två pållar möglar det fort, och skulle de ha fri tillgång blir min för fet.

Peppe
0

För mig kvittar det, jag ger det som blir billigast eller är enklast. Senaste åren har jag haft hö men till denna vinter blir det nog hösilage 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~