Rida under igångsättning
Min häst blev halt för ett tag sedan och vi var in till kliniken och fick honom kollad. Veterinären tyckte det inte var så farligt utan trodde han hade vrickat sig i hagen eller liknande, men han fick i alla fall tuppkam, promenadvila och sedan lite instruktioner om hur vi skulle sätta igång honom de närmsta veckorna.
Det har vi förstås följt och nu rider vi i alla gångarter, dock inga jättelånga pass och inga böjda spår. Hästen bör enligt veterinären kunna gå ett normalt dressyrpass nästa vecka men jag vill ändå vänta lite till med framförallt de minsta volterna, öppna etc. Det här med att rida på raka spår tycker jag dock är lite svårt, vad kan man göra? Behöver "inspiration" eller vad man kan kalla det, något som inte bara är skritt-trav-galopp-övergångar rakt fram utan lite mer aktiverande.
Rider mest utomhus på sand-/grusväg men rider i ridhus om det är mörkt eller väldigt dåligt väder. Undrar även hur länge ni tycker man ska vänta med att klättra? Och andra mindre backar, är det påfrestande för leder och liknande?
Är väldigt tacksam för tips och synpunkter :)