Hur hög häst ska man ha?
Jag är ca 158 lång, och väger 46 kilo alltså ganska liten tjej. Men hur hög häst skulle passa mig tror ni?
Det har mer med hästens kroppsbyggnad att göra än mankhöjden. Dessutom är det i allra högsta grad en smaksak hur hög häst man tycker om. Jag föredrar att rida mindre hästar, medan andra gillar jättestora.
Men rent generellt så kan du utan problem rida hästar mellan 135-165 cm.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Eftersom du ska ha hästen ett par år får du ju räkna med att du växer, sen beror det på din balans, du skulle kunna ha en c ponny om du har bra balans, för vikten spelar egentligen inte så stor roll, men jag skulle satsa på en d ponny runt 140-146cm kanske
#2 Tror inte jag växer så mycket mer dock.. Har nämligen fått ett erbjudande att ha en häst på foder. Och den är 160 i mankhöjd, men tror det kommer funka bra.

Du är i princip lika "stor" som mig. Jag har en c-ponny. Hade en storhäst innan som var 168 hög men jag trivs bättre på lägre höjd :).
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 jag tror en 160 häst skulle passa mig bra när jag sitter på ryggen, men man måste ju också kunna hantera hästen på ett bra sett ifrån marken , då kan det ju vara lite kämpigare med en större häst.. Men men ;) tack för svar!