patelleupphakning
Går det att operera? och i så fall hur blir resultatet?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Hej
-Jo det går i nästan alla fall att operera med bra resultat, men tyvärr inte gärna ha i aveln eftersom studier har visat att det kan vara ärfligt.
Vänligen/Linda
patellahakning opereras, och det brukar inte komma tillbaka efter operation. det säger ju dock inte att det inte kan komma på andra benet.
efter operation skall hästen kunna arbeta som vanligt.
vad jag har hört opererar man inte patella längre då det blir för dåligt resultat. Fick veta det för ett tag sedan av min veterinär
Min förra häst hade patellaupphakningar och det operarade vi som 4-åring. De flesta blir lyckat resultat. Hon hade mycket lite hakningar men det blev en fantastisk skillnad i steget efter operation. Tidigare hade hon märkliga steg vid vissa gångarter under ryttare. Jag tycker det är bättre att operera.

Det var lite olika bud, fler som har erfarenhet?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

har tyvärr bara sett oprationer som misslyckats, därför jag e skeptisk… har också en pålle med hakningar…..

hur märker man sånt då?

hakning el när operation misslyckats menar du?
Min fd kille jobbade i ett travstall i flera år. Där hade dom oturen, troligtvis via ärftlighet att ett 10-tal hästar efter samma hingst fick patella. Så även det varmblodet jag själv tog från samma ställe. Alla operationerna gick bra och hästarna kunde prestera bättre av detta lilla ingrepp. Hittar man bara en vet med god erfarenhet som verkligen kan detta så vidhåller jag att operera felet. Hingsten i ovan skrivet blev senare kastrerad eftersom man misstänkte ärftlighet.
Jag har bara sett lyckade operationer men såg #6 hade bara sett misslyckade. Hur blir de när det misslyckas. Vilken klinik opererade?

hakningen menade jag :D