Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 4007 ggr
Cilla89
0

Problem vid tömkörning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaaaaa, ni såg rubriken ;)

Det är såhär att jag börjat tömköra Schess 1-2 ggr i veckan nu då, endast skritt och trav, mest för sadeln inte passar så bra, men tänker inte köpa nån ny eftersom han ska säljas..

I alla fall. Schess har bara 2 mellanlägen vid tömkörning har jag märkt.. Jag vill att han ska gå i normal form, men icke.. Antingen går han i jätte låg form, eller väldigt hög "form" knappt form, han fuskar endel och bär sig med underhalsen ;) Hur ska jag göra för att få han att gå i en NORMAL FORM?
Har en bild när han står still, har jag han inspännd så som på bilden går han i HÖG "form" och när han går i LÅG form så har jag inspänningarna genom översta ringen bara och inte genom bettet och tillbaka till gjorden.. Förstår ni? ;)

Annette
0

Ta bort inspänningarna.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har gått tömkörningskurs för en av sveriges bästa, han som utbildar på Flyinge bland annat. det vanligaste sättet att ha tömmarna är som på min bild. man ser bara insidan men så ska den va iaf, utsidan ska vara så som den sidan man ser på din bild är, om du hänger med Flört. så går de flesta hästar med, vissa kräver andra sätt med vissa hjälpmedel (obs inga inspänningstyglar och liknande utan en liten stropp så att tömmen hamnar i ett annat läge, men det är överkurs Flört)
hur håller du tömmarna? all överflödig lina ska ligga mellan tumme och pekfinger, den som går direkt till hästens mun ska vara mellan pekfinger och långfinger. handen blir mycket mjukare och följsammare med denna tömfattning. ta inget i munnen på honom, han kommer jobba av sig självt på hängande töm så småningom. ge bara ett litet stöd i början, och håll händerna BRETT isär, led massor med innerhanden utan att ta i honom, och ha nästan 90 grader i armvecken. luddig förklaring men aja…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Men han är ju precis igångsatt, kanske han inte klarar av att samla sig särskilt mkt ännu och du borde nöja dig med bara stäckning framåt-nedåt?

Nu tömkör inte jag riktigt, utan arbetar på lång töm.. Är inte helt detsamma, men man kan ju plocka ifrån de båda… 

För att få till samling vid tömkörning måste du be hästen att börja annvända bakbenen. Är jätte lätt att bara korta tömmarna och få häst som bara kröker av, de flesta har det ;) Vad du behöver lära hästen är att faktiskt Samla sig, alltså börja vinkla bak. 

Jag hade det problemet med svinto-ponnyn som jag tömkörde mkt, att jag inte förstod hur man skulle samla och varför hon inte kortade sig när jag kortade tygeln Oskyldig
Fick börja om med enbart framåt-nedåt och lära sig att gå där utan att trilla framåt (bygd i nerförsbacke tillårga på det), och att kunna stretcha helt neråt. Började sedan träna på att lyfta bakbenen för beröring utav spöet (enligt Richard Hinrichs) för att sedan börja lära sig kliva på bakifrån, alltså tex genom att ifrån halt starta skritten med Bakben, inte framben ;) Bara det ger massor… Sedan att göra skolor, först utan någon slags bra form alls, sedan med stadig sökning framåt nedåt i balans utan att vackla iväg, alltså hålla formen självbärigt och hålla skolan. Sedan blev det till att börja be om mer centrering och samling i skolan och däregenom få högre samling/få samling, med bibehållen sökning framåt-nedåt.

Snuttan2
0

Fast Peppe, med den sättningen kan du Inte ta ett ledande tygeltag. Vad du gör när du tar ett tygeltag med den inspänningen på insidan är att Korta insidan. Inget fel i det när man jobbar på volt och vill bestäma hur pass mkt böjning tex, men att alltid ha den inspäningen? och på rakt spår?

Vad som händer när du tar i din innertygel är att du kortar avståndet på innertygeln och alltså kortar upp böjninge, dvs gör den kraftigare, vilket de flesta hästar svänger för eftersom de inte klarar av att gå rakt fram med den böjningen… Hade du haft en stark häst (i meningen stark i muskler och korrekt utbildad) så hade den försökt att böja sig så mkt du bett den om men fortsatt att gå rakt framåt.

Peppe
0

#4 jag använde det ordet för att det är lätt att skriva och förstå. händerna brett i sär tar mycket längre tid att skriva, och man ska inte bara ha händerna brett isär heller, det är innerhanden som ska hållas ut, annars får man ju gå åt sidan hela tiden istället för ansiktet i färdriktningen Räcka ut tungan

jag har inte sagt Alltid någon stans i min text. det är så de flesta hästar trivs med att gå, och så man oftast sätter tömmen först för att se vart hästen befinner sig. sätter man tömmarna som i #0 blir tömmen väldigt låst.
jag kan tömköra mina hästar på rakt spår såhär, men då får jag ju springa så jag tömkör i stort sett jämt på mer eller mindre böjt spår. det jobbiga tycker jag är att ändra tömmen när man byter varv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mangis
0

Snuttan - hur ska man kunna ta ett ledande tygeltag på töm? Har du tömmen direkt till bettet utan att dra den genom en ring, som när man använder två longerlinor?

Snuttan2
0

Vill du ta ledande tygeltag på töm så måste du ju leda åt det hål du vill, så självfallet, ja. Annars är det ju knappast ett ledande tygeltag, eller hur?

Som sagt, jag tömkör inte rikgt, utan jobbar på lång töm. Skulle jag tömköra skulle jag antagligen inte säga det jag säger, utan hålla med Peppe eftersom hon lär sig utav duktig tömkörare. 

Jag svänger antinge genom att ha tömmen direkt till bettringen och ge ledande tygeltag eller genom position.