Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2129 ggr
tessa
0

Stödfodring med vad?!

Hej!

Nu är jag igång med mina foderfrågor igen… betet har ju över lag varit dåligt hela sommaren, men är det inte mycket att hurra för.

Tänkte köpa foder idag, har stödfodrat ridtravaren med ca 1,5 liter groov 125 / dag. Plus ett par nävar hel havre, mineraler och frukt, plus några dagar i veckan ca 1 dl stöpta linfrön/dag. 

Funderar på om det vore bättre att ge lusern hackad strå, som är mer likt ett proteinrikt bete? Var inne på kornkross också, eftersom hon fått det under vintern och behöver hull men inte extra energi..  Fast tösa är lite gallig i bakbenen efter en period i somras då benen svullnade upp över en natt. Dessa ben är bättre nu men fortfarande lite galliga, och då är kanske kornkross mindre bra, då det kan ge just gallor?!

Råd mig! =)

Mvh Tessan

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till min häst ger jag Lucern Hack, Som är väldigt mkt proteiner och ger bra resultat , Men skall nu byta till Troligtvis kafft lucern pellets eller Mustang Protein +..

kornkross kan ge gallor när man ger för mkt , eller när hästen inte arbetar så väl mycket ,  sen om hästen behöver lite mer energi så kan men ge nån dl havre , min får per mål

• Morgon, ½kg Korn + ½ dl mineraler + 1 kg Green power lucern hack,

•  Middag   Samma som Morgon

• Kväll 3/4 Kg Korn + ½ dl mineraler + 1Kg Green Power Lucern Hack,

Men jag kommer byta ut Lucern hacket till Antingen Kraffts Lucern pellets eller Mustangs Protein + , sen ger jag honom också 0,5 kg betfor, + 5 dl havre + 60 ml b vitamin + 2 dl olja :D ,

Bilden är på när jag longerat honom med inspänning ..

tessa
0

Tack för ditt svar!

Vad säger du då gejsa? =)

[Angel88]
0

svarthavre är väl oxå mycket protein rikt.. och mindre energi i..

jen
0

jag tycker det är bäst att ge lusern som ett stödfoder eftersom det är ett grovfoder med bra värden i.

hellre det än en massa krafftfoder

MalinSandman
0

#3 Svart havre innehåller Väldigt mkt Energi… det är nästan bara ren energi..

gejsa
0

Jag håller med dom andra. Lusern strå i en hink i boxen. Börja med det först. Korn är som du säger för mycket stärkelse i så dom kan få gallor. Även havre kan det bli gallor av.

Peppe
0

jag skulle bli så Glad om jag var tvungen att stödutfodra mina ponnyer! Dom är som 2 tunnor, jag fattar inte att det kan finnas så mycket näring i gräset nu!? och nej, dom är inte bara bukiga

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#7# Ja du, jag har två fjordingar som också är feta här.

Peppe
0

det är ju så roligt när dom är så Fundersam… sen när det blir kallt så måste dom ju ha att tugga på, inte kul om dom är som tunnor redan innan. Blacky har hållt sig hela sommaren fram tills för 1-2 veckor sen när dom började få lite kraftfoder och mer hö. Stort Misstag!! Jag trodde inte det fanns nån näring kvar i gräset så dom kanske skulle börja få lite, men nej då, gräset verkar vara i högform.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89
0

Peppe, du är inte ensam ;)

tessa
0

Lusern i boxen, i upphängd hink gav jag i vintras men är inget alternativ nu då hästarna fortfarande går ute på bete. men jag har nyss köpt greenpowers lusern hackad strå som jag ger i hink, ute i hagen. Tillsammans med mineraler och det sista av grooven, som jag har kvar. Att det ska vara så rackarns dyrt med foder =( Vad är prisvärt och inte, svårt att veta tycker jag?! Är lusern "prisvärt" eller "betalar man mycket för lite bättre hö bara"?! Självklart är det viktigaste att hästen funkar och "responderar" på fodret men vissa sorter/märken känns onödigt dyra/kostsamma.. =/

#3: Pållan är såpass pigg så någon större mängd havre kan/vill jag inte ge, iaf inte nu när hon inte går "fullt ut"..

#7: och jag avundas DIG, tänk vad pengar jag skulle "spara" om jag inte lade dom på foder.. =) Dessutom har jag haft mycket bekymmer angående dåliga beten i sommar, och tom dessutom haft konfikter i stallet pga detta då vi varit oense om hagar och annat. Suck, jag drömmer om mitt egna lilla stall, som jag kan rå om själv..

Bobby
0

Men behöver du stödfodra med en massa kraftfoder och lusern?? Köp ett bra hö och ge sedan kraftfoder lite lagom mycket för energins skull!

Lusern behöver inte en "normal" häst ha… Bara om den är svårfödd eller gammal!

Mandysan
0

#12 men  hennes häst kanske är svårfödd och höet som ingår kanske inte är bra?

tessa
0

Ena hästen är svårfödd och hösilaget ingår i stallhyran, och slås av stallägaren. - Osäkert och tveksamt värde på hösilaget, blir ev analys i höst OM vi hästägare fixar det..

Pållan kräver mycket för att hålla hullet.

Bobby
0

Om jag var du skulle jag i första hand ge mera hösilage.

MalinSandman
0

Min häst, som är en varmblods valack, är jätte svårfödd.. och får sina ideer om att vägra äta, det är inge fel på tänderna utan han är KRÄSEN , men med lite b vitamin går allt ner :D

tessa
0

#15: Hon har redan fri tillgång, både i hagen och i boxen.. det räcker inte, iaf gjorde det inte det i vintras och jag tvivlar på att hösilaget har bättre värden i år… tyvärr!

gejsa
0

#12# En "normal" häst behöver visst lusern ibland. Är höet/hösilaget dåligt med låga värden så är lusern ett billigt och bra alternativ. Bättre att ge det eftersom det går som hö. Ger du tex nya groov 125 så går det som kraftfoder och är sämre för hästen även dyrare.

Som för våra  hästar i vintras så räckte det med lusern strå och hö, mineraler. Vissa av dom alltså. En del svårfödda fick annat med.