Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 672 ggr
[Lill-Jonna]
0

Snälla HJÄLP!!

Lill-Jonna är väldigt envis (hon är ju ett russ) men när man t.ex ska in i en liten skog t. ex så vill hon INTE gå in om ingen häst är före henne. Hon försöker ibland trava iväg eller så bockr hon eller stegrar. Om man använder spö så  kastar hon av en. Hur ska jag göra för att få fram henne när hon inte vill fram?? Snälla hjälp mig

[Lill-Jonna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på henne

bubbelbubbel
0

jag hade en sån shettis en gång, jag fick klappa honom på halsen och sakta driva honom framåt med sätet, och samtidigt prata med honom som en bäbis :P då gick han :)

Marster
0

Att hon bockar KAN ju bero på att sadlen inte ligger fel. Men det behöver det ju inte va. Jag har ridigt väldigt mycket russ och dom är envisa men det är bara att vara envis tillbaka. :D

[Angel88]
0

ett tipps om hästen stegrar är att du har med en vatten balong som du slänger mellan öronen på hästen, detta tycker den är mycket obehagligt och så vill den inte göra om det sedan. man kanske får gjöra så några gånger innan hästen sätter ihop sakerna med varan- att om jag stegrar händer det att det blir blött och konstigt mellan öronen.. fick lära mig det av en mycket duktig hopp ryttarinna so  lärt sig det av hennes ridtränare..

davidia
0

kan den vara rädd?då kan du ju gå av och visa att det inte är nån fara.

davidia
0

kan den vara rädd?då kan du ju gå av och visa att det inte är nån fara.

Murre_Uddiz
0

#4 huh.. aggresivt x/

Prova backa. backa o backa o backa tills hon inte orkar längre. då vänder du och tvingar fram henne. om hon fortsätter vägra så fortsätt backa. Detta KAN funka.. för det gör det på Alien, ett halvblod där jag rider iaf :P
När hon travar iväg kan du ju låta henne trava en bit, sen klämmer du om med benen och gör halvhalter så hon lyssnar på dig. Hon får ju inte kuta iväg.
Men bockningar o stegringar får nån annanhjälpa dig med ^^ ANvänd inte spö då . Bäst att inte ha spö i ett sånt tillfälle..
Ett spö är ju eg till för att peta på hästen, så att den ska öka farten eller flytta sig mer för ena skänkeln tex i en skänkelvikning i dressyr och så .. en förstärkning av skänkeln. Min uppfattning ^^

[Angel88]
0

MAN SKA INTE BACKA, en häst förlångt.. känner en häst som blivit förstörd pga det, det går inte att rida henne alls knapt, så fort skänkeln nuddar henne backar hon, och hon bryr sig inte om hon sätter sig ens eller bakar ner i ett dike..

Alex
0

#4 Och är hästen rädd kopplar den antagligen ihop det obehagliga med att gå in i skogen… Så jag tror mer på @nn@s förslag, om det är så att hästen är rädd i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Annars kan du hoppa av innan den brukar konstra. Gå bredvid där den bråkar. Sedan hoppa upp när du gått förbi det otäcka stället. Gör så många ggr sedan sitter du kvar och testar om hästen gör så mer. Troligvis har det då gått över.

[Lill-Jonna]
0

Hon är inte rädd, hon spetsar inte nes öronen och ser bara sur ut. Har testat leda henne men det går knappt att sitta upp på henne igen för hon kan inte stå stilla. Har försökt med mycket och  hon blir "galen" om någon håller henne samtidigt som hon vill fram typ.  Men man kan inte backa i evighet för hon kanske backar 3 steg sen om jag skänklar på ÄNU mer så stegrar hon och när hon travar därifrån så om man håller in henne så typ stannar hon och vill stegra eller bocka  (hur kan jag tycka om en så konstig häst :P jaf älskar henne)

gejsa
0

Men om du går så långt bort att hon inte konstrar när du ska upp igen då? Något är det ju iaf. Rädd eller har ont. För en häst bråkar inte/är inte elak med vilja. En häst brukar foga sig i det ryttaren säger om det inte gör ont eller om den är rädd.

Marster
0

JAG  hade gått dit till den skogen med henne och haft MASSOOOR av tålamod med mig och bara försökt lungt och bestämt så in henne. Hästen ser Ingången till skogen som ett Stort svart hål och det vill han ju inte precis gå in i !? men gå med ett långt grimskaft och försök få "in" henne inte med våld bara visa henen att det inte är farligt. :D Gärna en Doley grimma också om du har

DojoKelder
0

låter som brist på ledarskap..

shirley
0

#8 nja vet ju inte om jag håller med där. i många westerngrena backar du mkt. det är a och o.
å de hästarna e det då inga fel på! :-)

[Lill-Jonna]
0

Hon är "tramsig"  jag VET det

DojoKelder
0

#16 men om hon är "tramsig" och du nu vet om det.. tror du inte att det kan vara så att det någonstans brister i komunikationen mellan er?

gejsa
0

Vad betyder tramsig i dina öron/ögon eller hur man nu säger. :)

Att hon spelar rädd, är rädd, för pigg, gör det för att skoja med dig eller osv…

maqiil
0

Lill-Jonna Du skulle ha sett Lilljonna igår när hon va med i en ridlektion den första så bocka hon typ 10 gånger runt padokken utan ryttare på för hon trilla av första gången. Det va nog svanskappan som va obeckväm efter de så höll hon inte på

MalinSandman
0

Lär dig att ha mer tillit till hästen , Häst och ryttare måste lita på varanadra ,, Min häst är EXAKT lika dan MEN han är 165.. , Nu har han börjat sluta, ch felet var att han kände på sig att han nästan kunde få av mig , men jag gav aldrig upp , jag satt och väntade ut honom! , och den som skrev att man ska backa?? . det är det sämsta man kan göra. för då får hästen som den vill , eftersom DÅ går den den väg den får gå, även den backar.. vill inte hästen fram, vänta tills den ger sig, låt det ta ett tag. reser den sig, ta hjälp av en halsförlängare. det hjälper väldigt mycket.. bara så hästen känner något motstånd när den försöker resa sig, ..

Bobby
0

Tjuriga småponnisar känner jag till…

Viktigast i detta läget är att ABSOLUT INTE ge sig! Och trilla inte av! Du får inte vara mesig, utan ska du rida framåt, så ska hästen gå framåt! Använd spöet ordentligt! Mesar du med spöet så gör hon som hon vill. Bättre att slå rejält en gång, i stället för att små slå för jämnan.

När hon gör som du vill… BERÖMM HENNE!

MalinSandman
0

#21, Min instruktör säger alltid, 3 snabba , sen räcker det, och det funkar,.. inte för hårt inte för mjukt heller.. hästen måste också lyssna ,

Har du provat sporrar ?

Murre_Uddiz
0

Kom på en sak. Dethär : hon är väldigt envis ( hon är ju ett russ..) Asså alla russ behöver inte vara envisa bara pga rasen. Finns ju många shettisar o russ som inte är envisa ( lr jo alla hästar är väl lite envisa ;)) men det beror nog mest på hur dom har blivit och är ridna.

Marster
0

#22 tycker inte man ska andvända våld i sånna situationer. för om hon redan inte vill gå in så tror jag inte hon blir mer villig av att någon slår henne. hästen ska alltid vilja göra rätt Vilja gå framot eller va det nu är man ber den om. din häst ganske går fram när du ger den "3 snabba# men jag är ganska säcker på att den inte väljer eller Vill göra det, den gör det bara för att den är tvungen.

Murre_Uddiz
0

Och om man använder spö och den är rädd ( om den nu skulle vara rädd ) så övervinner den nog inte sin rädsla genom att bli tvingad o piskad framåt..