Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 490 ggr
Jill_Niss
0

Klippa eller inte??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar om jag ska klippa Hotten nu till vintern. Han blev jättesvettig förra vintern då jag red honom, och nu ska jag ta med honom till ett naturbruksgymnasium och använda honom på vissa lektioner. Jag har iaf tänkt hålla igång honom i vinter. Men det finns en hake. Stallet han ska stå i är ett kallstall. alltså ingen värme eller isolering, bara som ett vindskydd. Går det bra att klippa honom ändå tror ni, om jag använder thermotäcke på honom när han står inomhus? Och vintertäcke med hals när han står ute. ? Blev lite fundersam nu och jag hoppas att det är nån som kan ge nåt litet tips =)

Bild på Hotten förra vintern --->

Jill_Niss
0

putt (a)

[slo]
0

Du kan ju halvklippa honom :)

Jill_Niss
0

#2 Ja, iof ^^ Men kan inte nån typ sätta in bilder på olika klippningar? :) Är så dålig på sånt x)

Loa-bg
0
Smex
0

väldigt bra länk faktis.

Alex
0

#4 Hahaha kul att islänningarna har fått en egen klippning.. ;P Hihi ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loa-bg
0

#5 Tyckte jag med :) Finns jättemånga bra sidor med olika klippningar. Nu sökte jag på Google efter bilder "klippningar".

Lyrik
0

Ska klippa Lyrik snart, i mitten av september, ev tidigare. Blir nog någon variant av filtklippning.

Jill_Niss
0

Tack för länken :) Tror att det blir filtklippning på Hotten.

[Angel88]
0

#9, den är jätte bra, vi klippte alla våra hästar så på skolan, dom värkade trivas med det..

maqiil
0

jag tycker du ska göra en halvklippning :)

Cilla89
0

Jag hade defenitivt klippt..

Vi har också ett kallt stall.. är bara 2-3 grader varmare i stallet än utanför.. och vi har 3 klippta hästar varav en helklippt.. är inga som helst problem, bara man täckar ordentligt :)

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt stall är riktigt kallt men alltid bra lugt. I vintras helklippte vi vår ponny. Inne hade han alltid ett rejält täcke och ute hade han rejält utetäcke. För att spara på utetäcket hade jag alltid ett regntäcke över!

Vi ska göra likadant i år. Funkade toppen!

Jill_Niss
0

Tack för alla tips :D