Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 521 ggr
Iinnaa
0

Motion utan att köras/ridas?

Hej!

Har en b-ponny kille på 15 år som är ganska lättfödd och för att han inte ska bli för tjock och få följdsjukdomar som t.ex. fång m.m. så behöver ju denna kille motion. Han används endast till hobbykörning (någon tur då och då i skogen) men då jag inte har möjlighet att köra honom så ofta så hoppas jag på att ni har tips på saker/övningar som jag kan göra med honom så han får motion men inte behöver köras/ridas.

Har ni något tips på övningar/saker man kan göra med honom så han ändå får nyttig motion? Jag är intresserad av alla tips och råd som jag kan få :)

CelsiusT
1

Spontant tänker jag att man kan ju promenera, men även om det är bättre med lite promenad än ingen så är det kanske svårt att hålla en lättfödd ponny i lagom hull enbart genom promenader.

Longera, men då måste man ju nästan ha någon plats att vara på. Dock kan man ju jaga runt hästarna i hagen, man måste ju inte ha dom på lina.

Ha hästen med på släp. Vet inte om du kör/rider den andra hästen (om det nu är så att sällskapet består av din/dina hästar?), för då kan du ju ha med hästen på släp. Alternativt be dom som har den/dom andra häst(arna) att kanske ta med din ponny då och då på släp?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Iinnaa
0

#1 Ja tyvärr har jag ingen paddock utan endast gräshagar att vara i. Och med ett matvrak till häst kan det bli svårt att få hans fokus bland gräset ;P Longera har jag gjort lite, men många säger att det sliter så mycket så har inte velat hålla på för mycket. Tyvärr har jag ingen han kan gå på släp med.. De andra körs och är stora hästar så han hinner aldrig med dom och sen tror jag han skulle ta till "kasta sig åt sidan och slita sig" när han tycker det blir jobbigt/tråkigt.. :( Promenader är ju lättast, men som du sa så kanske inte det ger så mycket motion för honom.

[134643]
0

Om du själv gillar att springa/jogga så kan han ju trava med på joggingturer, det gjorde jag mycket med en B-ponny jag hade hand om. Annars så hade vi rätt kul med att löshoppa och busa omkring i hage/paddock, det är lite motion i alla fall c:

Praefatio
0

Löshoppning? Hoppning för hand? Ut i skogen och hoppa småskutt över pinnar och liknande, med hästen i grimma/träns :) Även ut i skogen och promenera off-road, mycket mycket mer effektivt än att bara promenera på vägarna. Lite pustigt och jobbigt för dig också, men du kommer få kondition som en arbetsmyra till slut! Även intervallträning för hand kan vara bra, men då jäklar kommer du få kämpa också, intervaller är jobbigt! 😃

Iinnaa
0

#3 Gillar själv inte att springa men ska testa att busa i hagen :) En kompis till mig, hennes ponny, när de busade i hagen så sprang o manade min kompis på ponnyn och ponnyn blev bara arg och sparkade mot henne när hon höll på. Så jag hoppas inte han här blir likadan :/ #4 Ja jag ska nog gå ut i skogen. Bra för min kropp också :D Inte vågat det pga att jag är rädd att tappa honom och sedan inte fånga in honom (han är svår att fånga när det finns gräs i närheten).

JustMySelf
0

Vill du motionera dig själv också så ut och spring/jogga med ponnyn! Har gjort det med min storhäst några gånger, känner att det hade varit mycket mer lagom med en b-ponny ;) Gå och klättra i skogen är också bra, löshoppning är ofta uppskattat om det finns möjlighet till.

Praefatio
0

#5 Ha träns med tränsbett när du leder i skogen så har du lite bättre kontroll. Kanske ha morotsbitar i fickan så att du kan muta om han börjar bråka?

Skogsträning är verkligen kanonbra, de får använda sina ryggmuskler ordentligt då och det är perfekt för konditionen. Väldigt bra komplement till ridning, och rätt mysigt också.

[134643]
0

#5 Det är viktigt att busa på hästens villkor skulle jag säga, det är ju pållen som ska tycka att det är kul. Men absolut, känn in hur hästen känns och ta det lugnt och säkert så går det nog bra ^^ Det kan dock ta ett tag för vissa hästar att verkligen våga 'släppa loss' i buset tycker jag, men det släpper ju efter ett tag c: 

Brukar du ha honom i grimma? För om du tycker att det är läskigt kanske det känns säkrare att ha träns på promenaderna? :)

JustMySelf
0

Du hann visst skriva innan mig (#6), så visste inte att du inte gillade att springa.. :)

Iinnaa
0

#6 Ja att gå skulle gå bra :) Tror att det kan bli bra :) #7 Går mest (på mina korta runt hagarna-turer) med repgrimma på honom då han med en vanlig grimma blir väääldigt stark.. Haha nu känner jag mig som en riktig fegis men om man går med träns o så sliter han sig så kan han ju trampa på grimskaftet och rycka sönder sig i munnen :( *rädd* #8 Ja det är ju så.. Men ska testa och se om han vill busa ;P Synd att jag vara har gräshagen och ingen grusad paddock för han äääälskar ju gräs och då vinner gräset hans hjärta istället för mig, hehe. Läs vad jag skrev om träns till #7 :)

smellcaramell
0

#10 rider en häst som ett tag vägrade gå in i hagen, han slet sig, sprang in bakom stallet (i djupsnön) och fick en gång hagkompisen att hoppa ur hagen också. Vi var 2 personer som hängde i grimskaftet efter han när han hade repgrimma, efter det ledde jag honom i träns till/från hagen i någon månad och han skulle ha all uppmärksamhet på mig, kunde stanna och backa på vägen osv bara för att han skulle vara uppmärksam på mig och jag var uppmärksam på han så jag stoppade han när han fick tanken på att sticka, detta gjorde att han inte stack en enda gång under den månaden och nu har han lärt sig att det inte är någon ide att bråka.

det jag vill få fram är att de flesta hästar förstår att det är "allvar" när tränset är på när man leder och om den som leder dessutom håller koll på hästen så får hästen aldrig någon chans att sticka så prova led i träns du, men ha koll på hästen, en blick som säger "jag vill äta" och du måste få honom på andra tankar direkt !

Caf_Roy
0

En i mitt stall brukar cykla med sina hästar. Krävs lite disciplin för att vara säker på att han inte drar omkull dig och miljöträning för att han ska våga gå bredvid cykeln, men om han får lite morotsbitar är cykeln trevlig och lockande. Dessutom hinner han inte tänka så mycket på att äta gräs om han måste springa för att hänga med. Se bara till att ha koll på honom så du kan korrigera honom så fort han tänker på att hitta på bus innan något händer. Det du inte behöver oroa dig för är att han skulle trampa i cykeln och fastna eller skada sig. Dels skulle ingen vettig häst få för sig att frivilligt sätta sin fot nära något så läskigt och dessutom är det alldeles för trångt mellan ekrarna för en hov.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
0

#2 Fokus? Varför ska man ha det? Gäller väl bara att motionera hästen och då kan du väl ta ett longerspö och jaga runt hästarna. Krävs inget fokus för att få hästen att bli runtjagad ;P Och spöt gör att du kan hålla avstånd så du inte riskerar att bli sparkad. Hästen ska inte bli sur, då har du gjort fel, men glädjerus kan ju komma med diverse kickar. Då är det bra att kunna ha lite avstånd.

Longera kan man väl göra ibland, om inte annat som variation, men kanske inte som enda motionsform. Har du svårt för det så låt bli, busa då hellre i hagen.

Varför skulle han inte hinna med dom större hästarna? Måste ni galopprejsa varje gång ni är ute? Om han galopperar när ni travar är det väl jättebra. Om han får trava då och då för att hinna med i skritten så gör väl inte det något. Jag rider ofta med olika storlekar på hästar utan problem. Prova att ha repgrimma på, då kan han testa att slita sig en gång eller två så inser han att det inte går utan håller sig fint efter sen. Alla hästar går att lära att gå på släp. Och det går utmärkt att ha häst på släp efter vagn också. Tänk på att när du har hästen på släp så gör ungefär som med lastning, låt honom inte vända bort huvudet, utan se till att han hela tiden har huvudet framåt, då kan han liksom inte slita sig. Dom börjar alltid stickandet med att vrida huvudet åt sidan och titta, det tillåter jag aldrig, huvudet ska vara som när jag rider, i den riktning vi är på väg.

Om hästen är olydig kanske du bör träna lite lydnad med hästen. Testa lite NH eller så, så ni får upp kontakten. Då blir alla dom andra grejerna så mycket lättare och roligare att genomföra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

elvirawz
0

Ställ ut honom på lösdrift, jag har gjort det med mitt russ jag rider/kör 2ggr i veckan, och han rör sig så himla mycket mer! Han får tom lite muskler av att gå ute i terräng, busa med kompisarna osv :) Och även han är ett matvrak, så förstår ditt problem =P

elvira.horseworld.se

jackiejohn
0

Känner igen mig lite, själv har jag en shettis på 22 år som körs ibland men annars ingen direkt träning (av olika anledningar) jag brukar promenera med honom lite varstans men jag har alltid träns och piska med för han har humör min lille kille och när han tröttnat på att promenera så blir han en flygande studboll i typ 5 min och då klarar inte jag hålla honom men enbart grimma.. Sen är han cool lugn resten men jag har lärt mig att tyda tecknen så jag är bered och piskan har jag bara som en hjälp för att hålla honom ifrån mig. Longerar med jämna mellanrum och jag lyckas hålla honom i hyfsad kondition med detta, skall tilläggas att han har haft fång två gånger och varit milt uttryckt vanvårdad… Så hans ben håller inte för hårdträning så jag har i samråd med veterinär kommit fram till vad som är bästa motionsträning för min kille. Och han är shettis så matvrak är milt uttryckt ;) Hoppas du finner någon bra lösning för din ponny! :)