Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 625 ggr
Struten
0

ideé torka ;/

ska börja rida igång en kompis häst, en f.d.travare.  men har ingen aning om vad jag ska hitt på med honom han har stått rätt länge och jag kommer inte på nå roligt att starta med

nån som har nå tips på roliga övningar eller nått?^^ funderade på att longera med cavaletti då han sku behöva lite mer koll på fötterna, men jag vet itne riktigt, sku helst vela markarbeta honom
nån som har nå tips på nått? han sku behöva lite mer rygg/rump muskler, men han är rätt jobbig att rida, så däfrför vill jag helst jobba från marken.

har naada ideer för tillfället;/

DojoKelder
0

tömkörning är väl både skoj och bra träning!

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst som jag har haft nu i 7 månader , Hade stått jätte länge innan jag fick honom, han är jätte svår riden och jag har ridit in honom helt själv , 

Jag red honom första gången i 20 min, han var svettig som om han hade duschat  , Hade jag varit du hade jag börjat med att promenera med honom med sadel och träns på, vilket gör att han förbereder sig på att du skall börja rida honom ,,

Sen efter att promenerat så hästen blir lugn när du promenerar med honom , med sadel och träns så kan du sätta dig upp i sadeln , men börja med att skritta med långa tyglar i ca 1 till 2 veckor  då han måste bygga upp konitionen , efter första veckan kan du Börja korta tyglarna och jobba med lätt hand, och skritta honom med korta tyglar till 3:e veckans slut ,  sen kan du börja spänna in hästen i fråga, väldigt lätt, och utan ryttare på, dvs longera eller tömköra , Mkt varierat arbete , och mkt lätta saker i början , tänk också på att inte jobba så länge varje gång , det är som om du skulle börja träna efter att ha latat i 1 år , utan nån motion alls . Dvs att du blir snabbt trött och får mkt träningsvärk om du börjar hårt , En lugn mjukstart , tänk också på när du spänner in hästen, att inte spänna för hårt att den skall söka sig neråt och upp med ryggen och in med bakbenen för sig själv , du skall inte "tvinga" ner hästens huvud , låt den sköta sitt jobb med hela kroppen på det sättet sen tycker det är mest behagligt då en häst oftast itne gillar att springa med huvudet uppe och slängandes , den brukar ha en normal kurva i kroppen, som säger till sig själv vad som är bekvämt och inte drf ska man ta det lugn från början :D

Ett tips från en som har en Fd travare ..

Struten
0

hmm, tack för tipsen, tro jag blev ltie missförstådd ^^

han har varit ridhäst ett bra tag redan, de var bara så att han nu har vilat ca 2-3 månader, gått lite i början av sommarn, så han ska bara sättas igång efter sommarn.
men ja tro ja har lite nya ideer nu, har kollat runt lite överallt^^

kommer rida honom tills min kompis får sålt han, hon har blivit alergisk o vi har båda börjat skola på annan ort så ingen av oss har igentligen tid, kommer hem rätt sent, och är jätte trötta ;(

lite synd för han är verkligen fin, han är som inte alls travare i varken huvud eller kropp, han sku behöva komma till någon som har tid att utbilda honom, han sku nog bli jätte fin om någon bara kan lägga ner lite mer tid på honom, sku passa bra till  nån som bara vill lulla runt i skogen åxå, han är desutom jätte mysig att hoppa, han är jätte ärlig :)
(nån här inne som är intresserad så är de bara pm:a så kna jag berätta mer)