Westernsadel?
Hej!
Funderar på att köpa en billig westernsadel till min arabpåg, för att testa på hur det är att rida i en sådan. Han är ju tidigare westernriden och jag får för mig att runda pållar kan passa bättre i westernsadel än vanlig??
Funderar på en sådan här:
Skulle en sådan kunna passa en rund arab tror ni? Kan absolut ingenting om westernsadlar.
Mvh Tessan
Jag har köpt western sadel till min unghäst, jag köpte en big horn arabian light. Dom är korta och vida. den sitter bra på honom. Jag tog reda på så mycket jag kunde om western sadlar innan jag köpte. Jag blev vänligt men bestämt till sagd att inte köpa dom billigaste sortena från tex Bole och Börjes pga att bommen var för smal.
Som med alla sadlar är det viktigt att den ligger bra och inte trycker någonstans på ryggen och tänk på att araber är ofta kortare i ryggen och kan då inte ha en för lång sadel, det kan skava. Rekommenderar att du läser om westernsadlar på Western-ridning.com
lycka till det är underbart skönt att rida i en western sadel.
Jo många sadlar har ju en tendens att vara för långa för just arabers korta ryggar. Funderar också på detta med att sadeln, oavsett modell måste vara tillräckligt vid. Annars sitter den ju dåligt och skaver, och då försvinner ju hela syftet med westernsadel för vår del.
Samtidigt är jag lite kluven till att lägga flera tusen på en westernsadel, som jag inte alls vet om jag som ryttare trivs med. - Har ju endast ridit i en sådan någon enstaka gång. Har ju annars en bomlös FitForm som är väldigt trevlig.. =) Kanske ska nöja mig med den.
Fick bara erbjudande att köpa en sådan från börjes, och blev väldigt sugen..

varför inte prova en stock sadel dom är som en korsning mellan en dresyrsadel och en western sadel… jätte sköna att rida i..
#3: ja just det…. Du är väl westernryttare? =) har sneglat lite på Big Horn - Arabian Light, - vad tror du om det?
#4: Har inte sett några stocksadlar där bomvidden är särskilt vid, så därför har det aldrig känts aktuellt.
#5 Det fanns en ute på Tradera igår :o) Rubriken var typ "Stocksadel för den breda hästen"
tessa, big horn sadeln är sinnessjukt skön att rida i :D
man sitter som gjuten, alldeles underbar :)
#7: Jaså, låter angenämt! ;)
Rider du western eller har du bara fått tillfälle att prova en sådan sadel..? =)

#8# Har för mig att hennes medryttarhäst som hon slutade hos hade en westernsadel.

Big horn är det absolut inget fel på, bara den passar hästen. Min kunde inte ha en sådan men hon är rätt så rak i ryggen. Hur ser din ut över ryggen?
precis tessa, min gamla medryttarhäst hade en sån, vääldigt skön var den, man verkligen satt som i en fåtölj :)
jag har en Simco arabian till min arab som jag är helnöjd med.
bra pris, passar bra på honom plus att den är skön att sitta i
Jag har en Big Horn Arabian Light till min arab. Som bubbel säger den är underbar att rida i. Den sitter bra på min pojke han är inte rak i ryggen och är x-vid. Sadeln är inte så lång heller och den är ca 52cm. Araber har ju oftas kort rygg och då kan inte sadeln vara för lång vare sig det är en roundskirt eller ej.
har du hittat nån sadel Tessa?